Gå til innhold

Hvilke råd fikk du som hadde styrtfødsel med første før andre fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde styrtfødsel som førstegangs. Gikk rett inn i pressrier fra 4 til plutselig 9 cm, og ungen var ute 1 time senere. Jordmor som hadde utskrivingssamtale informerte om at ved neste fødsel må det legges opp en god plan, og mente at 20 min reisevei til sykehuset ikke var helt ideelt. Tenkt mye på dette nå som vi prøver å få barn nummer to. 

Hvordan ble du fulgt opp, og hvordan hadde du planlagt rundt neste fødsel?

Anonymkode: a0fbb...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke annet enn at de sendte ambulanse med jordmor med en gang jeg ringte føden. 

Anonymkode: 1d1e5...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om å sette meg i bilen ved første antydning til fødsel og heller ringe på veien, de skulle evt sende ambulanse med jordmor i møte med oss. Fødte første på 3 timer og har 1 time til sykehus. 

Måtte heldigvis settes i gang med nr 2, han kom på 45 min 😛 

Anonymkode: fe84e...fde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg på, også. Jeg hadde ca. tre timer fra første rie til førstemann ble født, og hadde full åpning da jeg kom til sykehuset, så jeg vet ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel.

Andremann kommer i januar og heldigvis bor vi bare ti minutter unna sykehuset. Det går sikkert bra, men vi må jo vente på barnevaktene hvis det er om ettermiddagen/kvelden/natten, og jeg må ringe etter ambulanse hvis det er på dagen, for jeg kan ikke kjøre selv med rier (hvis de er som sist).

Førstemann satt fast på vei ut, så han kunne ikke bli født i bilen e.l. :( 

Anonymkode: 2cc51...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annet enn at jeg måtte komme inn med en gang riene startet. Fødte begge i bilen👍😅

Anonymkode: 6a595...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om å sette meg i bilen ved første antydning til fødsel og heller ringe på veien, de skulle evt sende ambulanse med jordmor i møte med oss. Fødte første på 3 timer og har 1 time til sykehus. 

Måtte heldigvis settes i gang med nr 2, han kom på 45 min 😛 

Anonymkode: fe84e...fde

Dette rådet har jeg fått og. Fødte første på 1,5 time. Har ca 45 minutter til sykehuset. Kjenner det er den eneste bekymringen jeg har rundt dette svangerskapet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmor anbefalte å dra til sykehuset så snart riene kom. Da jeg kjente igjen begynnende sammentrekninger, så ringte jeg inn og meldte meg. Jordmor på telefon hørte jeg ikke var smertepåvirket, at jeg hadde termin 2 uker etterpå og riene bare hadde vart 30 minutter så hun mente jeg måtte ta kontakt igjen når det ble regelmessige rier som gjorde vondt. Selvsagt forstår jeg vurderingen, men jeg informerte hvorfor jeg meldte meg tidlig og hun sa det tok sikkert flere timer likevel.

Jeg fødte på vei til sykehuset, 20 minutter etter. Skulle dratt uansett, har 15 minutter kjøring.

Anonymkode: d5328...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jordmor anbefalte å dra til sykehuset så snart riene kom. Da jeg kjente igjen begynnende sammentrekninger, så ringte jeg inn og meldte meg. Jordmor på telefon hørte jeg ikke var smertepåvirket, at jeg hadde termin 2 uker etterpå og riene bare hadde vart 30 minutter så hun mente jeg måtte ta kontakt igjen når det ble regelmessige rier som gjorde vondt. Selvsagt forstår jeg vurderingen, men jeg informerte hvorfor jeg meldte meg tidlig og hun sa det tok sikkert flere timer likevel.

Jeg fødte på vei til sykehuset, 20 minutter etter. Skulle dratt uansett, har 15 minutter kjøring.

Anonymkode: d5328...eeb

Dette er grunnen til at jeg hadde full åpning da jeg ankom sykehuset, at jeg hørte på jordmor i telefonen. Det vil si, det gjorde jeg egentlig ikke – vi dro til slutt til sykehuset uten å få "go" til det fra jordmor. Men vi skulle dratt inn med en gang. Jeg var førstegangsfødende og forventet at det skulle ta år og dag, men det gjorde det ikke.

Nå med andremann drar vi til sykehuset etter første rie! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om å komme med en gang jeg trodde jeg var i fødsel.. :) ikke noe annet. Andre gikk raskere. 

Anonymkode: b5528...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ringe ambulanse hvis vannet gikk og jeg fikk rier. 

Når vannet begynte å lekke fikk jeg fødestue med en gang selv om fødselen ikke var i gang og det tok 1,5 døgn før hun var ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig på det samme jeg også. Vi fikk beskjed på sykehuset sist om å dra ved første tegn neste gang. Ved første fødsel var aktiv fødsel sannsynligvis på to timer (hadde noen uregelmessige kynnere/rier før vannet gikk og det startet ordentlig). Vi har ca. en time til sykehuset.

Planen er å dra med en gang jeg mistenker fødsel, og så heller snu hvis det ikke skjer noe mer. Men jeg er redd for å ikke merke latensfasen/ikke skjønne at fødselen er i gang, i kombinasjon med kortere aktiv fødsel denne gangen. Sist parkerte vi utenfor sykehuset 20 minutter før babyen kom. Den mest intense delen av fødselen fastspent i bil er ikke noe jeg har lyst til å gjenta, så vi vurderer å ta inn på hotell nær sykehuset hvis vi får en sterk mistanke om at det nærmer seg. Jordmor fortalte at det var noen her i kommunen med tidligere raske fødsler som hadde valgt å gjøre det sånn. Men det kan jo potensielt bli veldig dyrt.

Anonymkode: 3776a...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den mest intense delen av fødselen fastspent i bil er ikke noe jeg har lyst til å gjenta.

Huff, akkurat dette opplevde jeg, også, enda jeg bor ti minutter unna sykehuset. 8–10 cm-fasen tilbrakte jeg mens jeg klamret meg til det håndtaket på passasjersiden, jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å ha rumpa nede i bilsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff, akkurat dette opplevde jeg, også, enda jeg bor ti minutter unna sykehuset. 8–10 cm-fasen tilbrakte jeg mens jeg klamret meg til det håndtaket på passasjersiden, jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å ha rumpa nede i bilsetet.

Ja, det var nøyaktig sånn jeg også satt. Krysser fingrene for at vi slipper akkurat det igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

0 cm til baby på brystet tok 47 minutt. Må muligens legges inn siste 10 dager før termin med evt neste, og barnefar får tilbud om kurs på føden om hvordan assistere meg ved evt fødsel. 100% sikkert at jeg ikke rekker føden på en trygg måte ifølge Haukeland. 

En ekstrem opplevelse både fysisk og mentalt. Men det har ikke skremt meg. Følte meg bare snytt for de rosa fantasiene om fødsel i badekar og alt det der med "jobb med kroppen". 

Anonymkode: fd231...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

0 cm til baby på brystet tok 47 minutt. Må muligens legges inn siste 10 dager før termin med evt neste, og barnefar får tilbud om kurs på føden om hvordan assistere meg ved evt fødsel. 100% sikkert at jeg ikke rekker føden på en trygg måte ifølge Haukeland. 

En ekstrem opplevelse både fysisk og mentalt. Men det har ikke skremt meg. Følte meg bare snytt for de rosa fantasiene om fødsel i badekar og alt det der med "jobb med kroppen". 

Anonymkode: fd231...67d

Ev. igangsettelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...