Gå til innhold

konformitet og sosiale grupper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på et tungt studie med hyppige prøver, og iblant blir det noen kontinuasjonsprøver på flere av oss. Folk går i grupper basert på hvilket land de er fra, Vi går i en internasjonal linje med folk fra 3 europeiske nasjoner. 

En tid før sommeren la jeg merke til at spesielt en jente norsk jente i min klasse begynte å gi meg morskt og nedlatende blikk. Morsomt nok så er hun faglig sett på samme nivå. Vi har begge to hatt noen konte-prøver, men har ingen hengefag. Jeg brydde meg ikke og overså vedkommende da jeg hadde nok med mine studier. Det samme fortsatte over sommeren, frem til her forleden da jeg gav henne et studerende blikk tilbake. Etter dette har hele jentegruppen i vår klasse "rottet" seg sammen, og svarer ikke når jeg sier "hei". Jeg har i det store og det hele holdt det kort:  "hei, hvordan går det" og "ha det". Ergo jeg har ikke latt denne gjengen bli kjent med meg noe nevneverdig, da jeg allerede ved studiestart hadde planlagt å skifte studieplass over sommeren. Det bør kanskje nevnes at jeg er noen år eldre(5-8år) enn de fleste i klassen og mingler kun med min egen faste gjeng.
Jeg er en del av norsk multikulturell vennegjeng og har i utgangspunktet ingenting å gjøre med denne jentegjengen i det hele tatt. Kanskje noen faglige gruppearbeid på det meste, men ingenting ellers. Så hvis jeg behøver hjelp eller trenger noen å samarbeide med så er det med min faste gjeng jeg forholder til.

Forandringene jeg har merket:
morske blikk(fra kun en person før - noen flere nå)
ignorering hvis jeg hilser(kun en person før - markant flere nå)
"latter" dersom jeg svarer "feil" eller gir et svakt svar når underviser spør meg et faglig spørsmål

Jeg oppfatter jo dette som forsøk på "utfrysning" eller et forsøk markere seg overfor meg. Generelt sett har jeg omtrent aldri forholdt meg til de i det daglige. Problematisk kan det dog bli dersom vi skulle måtte jobbe sammen faglig, spesielt fra deres side.

Frem til nå har jeg som sagt oversett disse menneskene, men når folk i andre klasser som jeg egentlig aldri har hatt noe å gjøre med annet et sjeldent "hei" på gata, begynner å te seg som om det har et slags "vendetta" mot meg, for å ikke nevne de nå 7-8 personene, da begynner føle at jeg bør få på meg militærstøvlene og gå til motangrep.

Hva hadde du gjort hvis dette var deg?

Beklager et rotete innlegg

Anonymkode: 58612...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7-8 personene i min egen klasse*

Anonymkode: 58612...59f

Skrevet

Ignorert. Smilt og vært hyggelig ellers men ikke sagt mer enn hei og latt som de ikke eksisterer ellers. De vil ha oppmerksomhet, ikke gi dem det, da tror de at de har oppnådd noe. 

Eller du kan konfrontere men om de later som ingenting kan du drite deg ut i en sånn setting. 

Anonymkode: e78ac...a04

Skrevet

Dette er jo rett og slett mobbing. Si ifra til læreren. Kanskje de er sjalu eller noe. Men høres ikke noe særlig greit ut. Ta en ordentlig prat med dem og si ifra til læreren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...