Gå til innhold

Får jeg litt refusjon på fjerning av visdomstannen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fjerne en visdomstann fordi jeg hadde en betennelse i tannkjøttet rundt. Når jeg fikk behandling fikk jeg det litt billigere, fordi de sa at jeg hadde periodonitt, og de sa at de trakk det fra prisen og ordnet det opp selv. Men jeg kunne ikke trekke tannen hos den tannlegen fordi litt av tannen er dekket med bein, så tannleger henviste meg til en spesialist som fjerner litt vanskeligstilte visdomstenner. Jeg har ikke hørt noe fra tannlegen om pris på det, men jeg har lest at man kan få litt refusjon fra HELFO i noen tilfeller med visdomstann. Gjelder det hvis den er delvis dekket av ben også? Jeg tenker at tannlegen må borre tannen i to eller noe og fjerne den i biter. Det er ikke sikkert at de må fjerne noe bein. 

Anonymkode: 6a1cc...0a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring tannklinikken og hør. Ingen her kan svare deg på det

Anonymkode: 7b42e...014

Skrevet

Trygderefusjon får du nå automatisk i prisen du betaler hos tannlegen. De har gått bort ifra den ordningen om at du må søke selv hos helfo. Min visdomstann ble operert må og kostet 3600kr og det med refusjon 😩

Anonymkode: ce216...cfc

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trygderefusjon får du nå automatisk i prisen du betaler hos tannlegen. De har gått bort ifra den ordningen om at du må søke selv hos helfo. Min visdomstann ble operert må og kostet 3600kr og det med refusjon 😩

Anonymkode: ce216...cfc

For én tann? Jeg trodde komplisert trekking av tann kostet rundt 1300-1400 kroner. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For én tann? Jeg trodde komplisert trekking av tann kostet rundt 1300-1400 kroner. 

Åh, operert. Beklager, jeg leste feil.

Skrevet

Du har neppe periodontitt, men pericoronitt rundt tannen. Visdomstenner som opereres ut gir refusjon fra HELFO. Sannsynligvis faller din tann inn under dette, da det er snakk om å spalte tannen, og tannen er delvis dekket av ben. Komplisert trekking involverer ikke fjerning av ben.

Anonymkode: 9e241...67c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har neppe periodontitt, men pericoronitt rundt tannen. Visdomstenner som opereres ut gir refusjon fra HELFO. Sannsynligvis faller din tann inn under dette, da det er snakk om å spalte tannen, og tannen er delvis dekket av ben. Komplisert trekking involverer ikke fjerning av ben.

Anonymkode: 9e241...67c

Kravet fra HELFO er faktisk at det skal fjernes bein for å kunne utløse refusjon ved komplisert/kirurgisk fjerning av tann eller rot. Det er spesifisert i det "gule heftet". 

Anonymkode: 685d5...998

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det hos vanlig tannlege og fikk støtte fra Helfo. Men betalte allivel 2000-2500 per tann.

Anonymkode: 0c487...d3b

Skrevet

Jeg fikk dekket mye fordi det var operasjon, tannlegen måtte skjære. Betalte vel ca 1100. Tannlegen ordnet det.

Anonymkode: cca6d...476

Skrevet

Jeg fikk fjernet en visdomstann tidligere i høst. Fikk dekket deler av kostnaden fordi tanna ikke hadde kommet skikkelig fram og bare deler av den stakk ut av tannkjøttet. 

Tanna måtte opereres ut av den spesialist, og måtte splittes opp i flere deler før den kunne fjernes helt. Jeg betalte rundt 3000 for inngrepet. 

Skrevet
4 timer siden, Kniv & gaffel skrev:

Jeg fikk fjernet en visdomstann tidligere i høst. Fikk dekket deler av kostnaden fordi tanna ikke hadde kommet skikkelig fram og bare deler av den stakk ut av tannkjøttet. 

Tanna måtte opereres ut av den spesialist, og måtte splittes opp i flere deler før den kunne fjernes helt. Jeg betalte rundt 3000 for inngrepet. 

Det høres ut som min tann. Tannen er for det meste ikke kommet fram. Jeg har et slags hull i tannkjøttet hvor man kan så vidt se en liten bit av tannen, og det er derfor jeg hadde betennelse å røntgen bildet viser det at litt av tannen er dekket av ben, så de kan ikke bare trekke den på vanlig måte. Jeg skal til en spesialist. 

TS

Skrevet

Oppdatering: 

Det kostet meg 3150 å fjerne tannen, men jeg fikk 1600 eller noe i refusjon. Selve tannen kostet 3000 å fjerne, men det ble ganske dyrt med panoramarøntken, bedøvelse osv. Jeg måtte jo betale 900 bare for selve timen. Jeg er veldig glad for at jeg fikk refusjon for inngrepet. 

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Hadde først betennelse rundt en visdomstann og reiste da til tannlegen. Tok bilder og undersøkelser. Fikk beskjed om at jeg måtte gå på pencilin for å få ned hevelse og betennelse. Videre fikk jeg ny time med en annen tannlege for å fjerne tannen. Betalte 1.700,- kr for denne timen. 

Var nylig på ny time for å fjerne visdomstannen. Endte opp med å betale 3.200,- kr (etter at refusjon er trukket fra). På kvitteringenner det ikke måte på hva de plusser på. Koronatillegg, oppdekking av pasient, hvert mg. med bedøvelse, utstyr, «undersøkelse» osv. 

Synes det et helt sinnsykt å måtte totalt punge ut 5.000,- kr for å få hjelp med en visdomstann! Råtten bransje. 

Anonymkode: 74a47...d39

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde først betennelse rundt en visdomstann og reiste da til tannlegen. Tok bilder og undersøkelser. Fikk beskjed om at jeg måtte gå på pencilin for å få ned hevelse og betennelse. Videre fikk jeg ny time med en annen tannlege for å fjerne tannen. Betalte 1.700,- kr for denne timen. 

Var nylig på ny time for å fjerne visdomstannen. Endte opp med å betale 3.200,- kr (etter at refusjon er trukket fra). På kvitteringenner det ikke måte på hva de plusser på. Koronatillegg, oppdekking av pasient, hvert mg. med bedøvelse, utstyr, «undersøkelse» osv. 

Synes det et helt sinnsykt å måtte totalt punge ut 5.000,- kr for å få hjelp med en visdomstann! Råtten bransje. 

Og det drar du opp en gammel tråd for å fortelle... Finn på noe annet istedenfor du, gå deg en tur feks!

Anonymkode: 1eeea...e99

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig. Det er også vanlig at det er dyrere å fjerne i underkjeve enn overkjeve. 

Anonymkode: 208e5...1d9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det drar du opp en gammel tråd for å fortelle... Finn på noe annet istedenfor du, gå deg en tur feks!

Anonymkode: 1eeea...e99

Ja. Fordi mange googler slike forumposter for å søke informasjon. Gå deg en tur selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...