Gå til innhold

Datter som er veldig urolig i kroppen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som nå har blitt 10 år. Jeg synes hun ofte er veldig urolig i kroppen, og begynner å lure på hvorfor. F. eks: Vi sitter i sofaen og ser på tv sammen, og hun beveger på kroppen mer eller mindre hvert 5-10 sek. Enten så skal hun klø seg i rumpa, ta foten opp i sofaen, ta foten ned på gulvet, sette seg bedre på plass, sette seg fram på putekanten, ta begge beina opp i sofaen, snu seg  rundt og se på noe i rommet... det er jo helt naturlig at barn er entusiastiske hvis de ser noe gøyt på tv,leker eller vi snakker om noe som er gøyalt, men selv når vi har en rolig stund er kroppen mer eller mindre hele tiden i bevegelse. Hun klarer heller ikke å stå rolig mer enn max 2- 3 sekund i slengen. Hun har en bror som er 5 år eldre som var mye roligere i kroppen da han var mindre,selv om han var en mye mer fysisk aktiv gutt i lek/idrett. De siste par årene har skolen bemerket at hun har hatt fakter og bevegelser i timene men at det har roet seg,men ikke her hjemme synes jeg. Er dette normalt når man har blitt såpass stor? 

Anonymkode: b8a4c...238

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ADHD? 

Anonymkode: 0c6ae...9f4

• Liker 2
Skrevet

Tenker hun enten har fysisk eller psykisk ubehag og kompenserer

Anonymkode: 557ef...9fb

• Liker 1
Skrevet

Hun er et barn! Barn er urolige av natur, men har blitt mer passive av dagens inaktive samfunn. Hun har nok bare masse overskuddsenergi som hun må kvitte seg med. Det er helt sikkert grunnen til at storebror er roligere, han får utløp for dette gjennom idretten. Er hun aktiv i sport? Hvis ikke så bør hun være det. 

Anonymkode: eee73...2b3

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er et barn! Barn er urolige av natur, men har blitt mer passive av dagens inaktive samfunn. Hun har nok bare masse overskuddsenergi som hun må kvitte seg med. Det er helt sikkert grunnen til at storebror er roligere, han får utløp for dette gjennom idretten. Er hun aktiv i sport? Hvis ikke så bør hun være det. 

Helt enig. Trist at man patologiserer et barn som mest sannsynlig bare er naturlig rastløs. 

Har hun konsentrasjonsvansker? Ticks? Andre symptomer? Hvis ikke så får du bare melde henne på friidrett eller noe hvor hun får sprelt fra seg. 

Anonymkode: d9388...528

Skrevet

Jeg tenker det samme som deg, men hun er mer urolig i kroppen enn for noen år siden. Hun har spilt både håndball,fotball og ballett, men nå synger hun i kor og er veldig fornøyd med det. Hun er veldig flink til å gå lange fjellturer, selv om hun sier hun er lat og helst vil ligge på sofaen og se på tv😀

Ts. 

Skrevet

Har hun dårlig konsentrasjon, glemsk, hopper fra den ene leken til den andre, munndiare, lett å distrahere, svært impulsiv, avbryter samtaler? 

Å ikke kunne være i ro mere enn 10 sekunder høres ikke normalt ut. 

Utenom Adhd så kan slike uro momenter være alt fra mobbing til psykisk eller fysisk vold. 

Har hun det bra ellers? 

Anonymkode: f8aac...4c7

Skrevet

Hvordan er konsentrasjonen?

Anonymkode: a84a3...bcb

• Liker 1
Skrevet

Har hun dårlig konsentrasjon, glemsk, hopper fra den ene leken til den andre, munndiare, lett å distrahere, svært impulsiv, avbryter samtaler? 

Å ikke kunne være i ro mere enn 10 sekunder høres ikke normalt ut. 

Utenom Adhd så kan slike uro momenter være alt fra mobbing til psykisk eller fysisk vold. 

Har hun det bra ellers? 

Skolen har tidligere snakket om  uro i klasserommet, litt dårlig konsentrasjon og tics, men at dette hadde blitt mye bedre. Det er jo ganske vanlig at barn både har munn diaré, avbryter andre og er urolige,og man kan ikke diagnostisere alt dette, men jeg reagerer på den fysiske uroen. Noen foreldre vil sikkert bare tenke at dette er helt normalt for barn men jeg synes det kan bli litt mye noen kvelder. Prøver å finne ut om hun blir mer urolig når hun spiser godteri, men det synes jeg ikke. 

Ts. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeeeller bare at hun er et naturlig rastløst barn. "Psykisk og fysisk vold"! Snakk om krisemaksimering. Det er ingenting av det TS skriver som tyder på det. Alt må ses i sammenheng, og sånn jeg leser det beskriver hun en veltilpasset unge. 

Skrevet

Barn med Ehlers Danlos Syndrom kan virke urolige, kan være verdt å lese litt om. 

Anonymkode: 16dc2...38b

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ADHD? 

Anonymkode: 0c6ae...9f4

Djises. Jeg var mer urolig enn denne jenta da jeg var barn. Satt og rista med lårene konstant. Selv i dag i voksen alder er jeg nok ganske rastløs, men ADHD har jeg absolutt ikke. Har ingen konsentrasjonsvansker for eksempel.

Anonymkode: 2e084...1eb

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn med Ehlers Danlos Syndrom kan virke urolige, kan være verdt å lese litt om. 

Hvorfor skal man på død og liv tenke at alt som avviker fra det som man tenker er normalt er sykdom? Det er forøvrig heller ikke unormalt å være rastløs som barn. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det samme som deg, men hun er mer urolig i kroppen enn for noen år siden. Hun har spilt både håndball,fotball og ballett, men nå synger hun i kor og er veldig fornøyd med det. Hun er veldig flink til å gå lange fjellturer, selv om hun sier hun er lat og helst vil ligge på sofaen og se på tv😀

Ts. 

Det kan selvfølgelig være noe hun bør utredes for. Det er du som kjenner datteren din best. Likevel så tenker jeg at det er påfallende at uroligheten har tiltatt etter at hun sluttet med idrett, og ikke lenger deltar i organisert aktivitet. Du kan jo høre med henne om det er noe hun fortsatt kunne tenkt seg å drive med? Og nettopp nevne for henne at det kan bidra til at hun kan slappe bedre av med hjemme og på skolen. 

Anonymkode: d9388...528

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet er det en bindevevssykdom der man har  hypermobile ledd/ slarkete leddbånd, og huden er hvit og gjennomsiktig. Hun har ikke det. 

Ts. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen har tidligere snakket om  uro i klasserommet, litt dårlig konsentrasjon og tics, men at dette hadde blitt mye bedre. Det er jo ganske vanlig at barn både har munn diaré, avbryter andre og er urolige,og man kan ikke diagnostisere alt dette, men jeg reagerer på den fysiske uroen. Noen foreldre vil sikkert bare tenke at dette er helt normalt for barn men jeg synes det kan bli litt mye noen kvelder. Prøver å finne ut om hun blir mer urolig når hun spiser godteri, men det synes jeg ikke. 

Ts. 

Jo man kan diagnostisere alt det :) Min datter har adhd, sukker er ikke versting i hennes tilfelle. Hun trenger forøvrig ikke medisinsk behandling, men nøye oppfølging hjemme og på skolen.

Hvordan utarter hennes tics da? 

Skrevet

Jo man kan diagnostisere alt det :) Min datter har adhd, sukker er ikke versting i hennes tilfelle. Hun trenger forøvrig ikke medisinsk behandling, men nøye oppfølging hjemme og på skolen.

Hvordan utarter hennes tics da? 

Jeg synes ikke det er tics, men mer risting på hendene og litt grimaser når hun blir veldig glad/oppglødd og det er jo ganske normalt hos barn. Jeg har sett mange barn som har mye rare fakter men så forsvinner det når de kommer i tenårene. Skolen mente at det var tics, men at det var bedre. 

Ts. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Djises. Jeg var mer urolig enn denne jenta da jeg var barn. Satt og rista med lårene konstant. Selv i dag i voksen alder er jeg nok ganske rastløs, men ADHD har jeg absolutt ikke. Har ingen konsentrasjonsvansker for eksempel.

Det trenger man ikke å ha. Uansett, er man veldig urolig vil konsentrasjonen svekkes noe. Sønnen min har fått en adhd diagnose. Han er urolig som Ts sitt barn. Men gjør det utrolig bra på skolen, har masse venner, aldri sinneutbrudd eller annet som assosieres med ADHD. Det ser ikke ut som om han konsentrerer seg å hører etter, men han får med seg alt. 

Nå vet jeg ikke om Ts sitt barn har adhd, men fult mulig. 

Anonymkode: a2e76...d58

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man på død og liv tenke at alt som avviker fra det som man tenker er normalt er sykdom? Det er forøvrig heller ikke unormalt å være rastløs som barn. 

Det er ikke på liv og død om å gjøre å diagnostisere alt, men om det er noe som er galt så kan det gjøre livet enklere med en diagnose. Det er mye uvitenhet ute og går, derfor synes jeg det er greit å gi et lite tips. Jeg ble selv dessverre ikke diagnostisert før i voksen alder. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet er det en bindevevssykdom der man har  hypermobile ledd/ slarkete leddbånd, og huden er hvit og gjennomsiktig. Hun har ikke det. 

Ts. 

Ikke alle varianter har dette :)  Men hypermoblitet er et av symptomene ja. Godt å høre at hun ikke har det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...