Gå til innhold

Opprette eget foretak og selge boligen sin til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter med å få solgt boligen vår. Går derfor mot at vi må leie ut boligen. Jeg lurer imidlertid på hvordan det er hvis jeg oppretter et foretak og selger bolig min til dette, for å så leie ut boligen gjennom firmaet? Da vil boligen stå registrert på firmaet i stedet for meg personlig og det blir kanskje mindre økonomisk risiko for meg? Noen Pro, Con? 

Anonymkode: 738c9...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme..

Anonymkode: dec34...374

Skrevet

Hvor skal foretaket få penger til boligkjøpet fra?

Anonymkode: 710cb...d2b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal foretaket få penger til boligkjøpet fra?

Det kan jo virke som at TS har råd til å sitte med huset, men ikke ønsker å eie huset på papiret. At hun har råd til det, men ikke vil ha det. Da kan jo TS bare spytte penger inn i firmaet og kjøpe huset gjennom det. 

Anonymkode: a97c2...16e

Skrevet

Privat egenkapital. Eventuelt/og at jeg selger bolig billigere til foretaket mitt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kan jo virke som at TS har råd til å sitte med huset, men ikke ønsker å eie huset på papiret. At hun har råd til det, men ikke vil ha det. Da kan jo TS bare spytte penger inn i firmaet og kjøpe huset gjennom det. 

Anonymkode: a97c2...16e

Hva skulle hensikten med det være?

Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Privat egenkapital. Eventuelt/og at jeg selger bolig billigere til foretaket mitt. 

Salg fra deg privat til eget AS skal skje til markedspris. 3-8 transaksjon som må bekreftes av revisor og meldes inn. 

• Liker 4
Skrevet

Hva forventer du at banken vil kreve av egenkapital i foretaket for å finansiere dette da? Tipper minst 30% og lånerenten blir også høyere til et foretak. Forventede leieinntekter må også være egnet til å skape overskudd. En av de store ulempene med en slik struktur er at de fleste da vil ha begrenset med egenkapital til neste boligkjøp.

Skrevet

Du må også betale dokumentavgift. Jeg lurer veldig på hvordan du tenker at dette skal bli lønnsomt.

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, FrodeF skrev:

Salg fra deg privat til eget AS skal skje til markedspris. 3-8 transaksjon som må bekreftes av revisor og meldes inn. 

Yes.

Skrevet (endret)

Tjene penger på å selge? 

Endret av Samsung
Skrevet

Hensikten er mer økonomisk frihet. På papiret har jeg mer lån enn jeg vil ha. Det begrenser den økonomiske friheten. Hvis boligmarkedet skulle kollapse helt er det firmaet og ikke jeg som er økonomisk ansvarlig. Hvis jeg på papiret bare har en bolig vil jeg nesten ikke ha noe lån. Jeg kan da sitte med huset i lengre tid til boligmarkedet har endret seg og kanskje selge huset med litt fortjeneste. Dvs, det er firmaet som får fortjenesten - ikke jeg, men jeg eier firmaet og kan ta ut utbytte osv hvis jeg vil. Hensikten er ikke å ta ut utbytte eller lønn, men å la huset betale seg selg også kan jeg eventuelt bruke overskuddet på oppgradering og oppussing dersom behov.

Gjest Halloiuken
Skrevet
1 minutt siden, Samsung skrev:

Hensikten er mer økonomisk frihet. På papiret har jeg mer lån enn jeg vil ha. Det begrenser den økonomiske friheten. Hvis boligmarkedet skulle kollapse helt er det firmaet og ikke jeg som er økonomisk ansvarlig. Hvis jeg på papiret bare har en bolig vil jeg nesten ikke ha noe lån. Jeg kan da sitte med huset i lengre tid til boligmarkedet har endret seg og kanskje selge huset med litt fortjeneste. Dvs, det er firmaet som får fortjenesten - ikke jeg, men jeg eier firmaet og kan ta ut utbytte osv hvis jeg vil. Hensikten er ikke å ta ut utbytte eller lønn, men å la huset betale seg selg også kan jeg eventuelt bruke overskuddet på oppgradering og oppussing dersom behov. 

Men tenker du da som et AS eller enkeltmannsforetak ? 

Skrevet

Må vel bli AS? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hensikten er mer økonomisk frihet. På papiret har jeg mer lån enn jeg vil ha. Det begrenser den økonomiske friheten. Hvis boligmarkedet skulle kollapse helt er det firmaet og ikke jeg som er økonomisk ansvarlig. Hvis jeg på papiret bare har en bolig vil jeg nesten ikke ha noe lån. Jeg kan da sitte med huset i lengre tid til boligmarkedet har endret seg og kanskje selge huset med litt fortjeneste. Dvs, det er firmaet som får fortjenesten - ikke jeg, men jeg eier firmaet og kan ta ut utbytte osv hvis jeg vil. Hensikten er ikke å ta ut utbytte eller lønn, men å la huset betale seg selg også kan jeg eventuelt bruke overskuddet på oppgradering og oppussing dersom behov.

De som jobber i bank er helt sikkert ikke klar over dette, og de kommer til å gi firmaet ditt et kjempelån til lav rente! Kjør på!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...