Gå til innhold

HJELP! Baby 6 mnd vil ikke sovne på egenhånd! Blir snart gal😴

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er straks 6 mnd og nekter å sovne på egenhånd. Det begynner å tære på overskudd og humør. 

Fra fødsel gikk vi i den dumme fellen med å vugge baby i søvn. Vi er førstegangsforeldre og når underskuddet på søvn ble for stort måtte vi ty til vugging for å få noen timer søvn! På dagtid sovner baby på egenhånd i vogn ved hjelp av lett trilling. Men når kvelden kommer blir det problemer. Vi prøver hele tiden å lære han å finne søvnen selv, men etter noen timer uten hell ender det alltid opp med at vi må ta han opp. I kveld da jeg la han gjorde jeg de samme kveldsrutinene, bad, stell og melk. Gir melk på sengekanten vår, han ligger i bedside crib. Etter måltidet med melk var han merkbart trøtt, og var nesten sovnet da han var ferdig å spise. Jeg sa da god natt og et stryk på kinnet før jeg la han ned i sengen. Da snur han seg til siden og begynner å skrape på sengekanten, vrir seg, leker med smokken, spreller med armer og bein og virker ganske fornøyd i grunn. Kan ligge sånn i 15 min før han begynner å sutre litt. Jeg går inn 2 min etter han begynte å sutre. Jeg går da inn uten å ta han opp, gir smokk å sier god natt så går jeg ut igjen. MEN da fortsetter det i det uuuuendelige. Begynner gjerne å sutre/skrike med en gang jeg går ut. Men ingen grining da. 

holder på å bli gaaal! Noen som har tips å komme med eller erfaringer? 

Anonymkode: 2e3ec...275

Skrevet

Det er veldig vanlig at en baby på 6 mnd trenger litt større for å finne søvn. Om du vil kutte ned på byssing kan der være lurt å kanskje heller finne en mellomting? Byss fram til du ser at han er nesten trøtt, og legg i senga.. ta opp om han ikke finner roen med litt stryking i senga. Gjenta til suksess. Slik at vi klart å redusere tiden på byssing, betraktelig, og nå synes jeg mest det er kos. Er så deilig å bare kjenne den lille kroppen falle til ro i armene mine. 

• Liker 6
Skrevet

Baby er jo bare 6 mnd. Hvis det er dette som tærer på søvn og humør bør dere føles dere veldig heldige med barnet dere har fått. 

Anonymkode: 438c4...d2a

• Liker 12
Skrevet

Øh..jeg satt med mine til de sovnet i den alderen jeg. Ammet de i søvn, eller busser. De sovnet da av seg selv etterhvert når de ble eldre likevel. Kanskje rundt året.

Anonymkode: 3672e...417

• Liker 9
Skrevet

Men kjære deg, det er da heelt normalt at en baby på 6 mnd ikke finner søvnen selv. Min på 6 mnd er helt lik. Leker med smukken, skraper på senga, babler og styrer. Å gå ut av rommet og satse på at han sovner selv har vi gitt opp enn så lenge. Da sovner han rett og slett ikke! Så vi tar det gradvis. Per nå må vi legge hodet tett inntil han, holde han i hånda og lage rolige hysjelyder en god stund for at han skal sovne. For 1 mnd siden ammet vi i søvn.. så det er jo fremgang selv om det går saaakte. Og i barselgruppa mi fikk jeg høre at jeg var heldig i og med at de andre fortsatt bysset eller ammet i søvn. Jeg stresser ikke med det, og tenker at det nok vil gå seg til.

Anonymkode: f6e1f...6e1

• Liker 8
Skrevet

Finn kontoen lilleminis på IG.

Anonymkode: 00980...606

• Liker 3
Skrevet

Ungen min er 11 måneder og han trenger fremdeles mamma sin når han skal sovne. Hadde ikke forventet noe annet heller. Er du veldig ung? 

Anonymkode: 097be...a7d

• Liker 3
Skrevet

Min på 9 måneder må ammes i søvn og jeg må sitte med ham i fanget til jeg selv skal sove. Det der er ikke unormalt. 

Anonymkode: 3e06d...d23

• Liker 5
Skrevet

oj men 6 mnd er jo litt tidlig da. Tror tidligst fra 8-9 mnd kunne mine sovne alene og da bare på dagtid. Kveldstid, hmm.. kanskje nærmere 1,5 år? Da kunne jeg lese bok, kysse, klemme og gå ut av rommet. Og da er jeg ekstrem heldig, for mange må fortsatt legge barna og være med barna når de sovner når barna er både 2 og 3 år gamle. 

Det er jo litt positiv info for deg, TS, da det er ikke noe du har gjort galt. Babyer er sånn, de vil ikke ligge alene, alle overlevelsesinstinkter sier dem at det er kjempefarlig. Og eneste trygge plassen er sammen med mamma (og pappa). 

Anonymkode: d3f56...8f9

• Liker 3
Skrevet

Ehh, 6 måneder og du forlanger at baby skal sovne helt selv, helt alene? Mange barn trenger trygghet og hjelp til å falle i søvn til langt opp i barneskolealder...

Anonymkode: d5c4f...038

• Liker 11
Skrevet

Var da voldsomt til svar her... kanskje ikke unormalt at en baby på seks måneder ikke finner roen på egenhånd, men det er absolutt ingenting galt i å ønske at den skal gjøre det og søke etter tips og råd til hvordan baby skal finne roen. Jeg gjorde slik du skriver at du gjør; her får hun flaske, nattasang, stryk og kos, og når flaska er tømt, sier jeg god natt og går ut av rommet. Som regel sovner hun med engang, men noen ganger må jeg jevnlig gå inn til henne, gi smokk og kos og si god natt. Hun har aldri grått seg i søvn, det har vært veldig viktig for meg hele veien, men jeg har ikke gått inn med engang hun har begynt å klage litt. Forskjell på klaging og gråt. Hun er nesten ett år nå, men jeg har gjort som beskrevet siden hun var 5-6 måneder, og det var klaging og mange turer inn til henne i starten, men etter et par måneder sovnet hun relativt fort på egenhånd :) 

Anonymkode: d0488...546

• Liker 4
Skrevet

Helt enig med alle over. Babyen er for liten til at du kan forvente at han sovner selv. Og du har ikke gjort en kjempetabbe med å bysse babyen din i søvn. Babyen din trengte det, og du gjorde det. Sånn det fungerer! Og når du har en baby som er fornøyd når han blir lagt ned sånn i den alderen, så har du laget en trygg og glad unge! Hva om du sitter der, holder hånda eller legger hånda på brystet, synger, hysjer? Så sovner han kanskje av seg selv, uten at du må bysse? Men ikke gå ut før han sovner enda. Først må han finne ut av hvordan man sovner i senga. Du gjør en kjempejobb, bare husk å ikke gå for fort fram. Babyen er liten enda!

Anonymkode: c8763...9b0

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var da voldsomt til svar her... kanskje ikke unormalt at en baby på seks måneder ikke finner roen på egenhånd, men det er absolutt ingenting galt i å ønske at den skal gjøre det og søke etter tips og råd til hvordan baby skal finne roen. Jeg gjorde slik du skriver at du gjør; her får hun flaske, nattasang, stryk og kos, og når flaska er tømt, sier jeg god natt og går ut av rommet. Som regel sovner hun med engang, men noen ganger må jeg jevnlig gå inn til henne, gi smokk og kos og si god natt. Hun har aldri grått seg i søvn, det har vært veldig viktig for meg hele veien, men jeg har ikke gått inn med engang hun har begynt å klage litt. Forskjell på klaging og gråt. Hun er nesten ett år nå, men jeg har gjort som beskrevet siden hun var 5-6 måneder, og det var klaging og mange turer inn til henne i starten, men etter et par måneder sovnet hun relativt fort på egenhånd :) 

Det hadde sikkert gått like raskt om du hadde ventet de "par månedene" med å sette igang søvnrutiner. 

Hvorfor skal man tvinge så små babyer (!) til å passe inn i de voksnes rutiner lurer nå jeg på... 

Anonymkode: 5a44c...79a

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det da seg sånn at TS sier at hun allerede har testet "gi melk, stryke og si godnatt og gå ut av rommet" og at det ikke virker. Da må det da være lov å svare at hun ikke gjør noe galt men at det rett og slett kanskje er litt tidlig å lære å sovne selv for svært mange babyer på den alderen. Om man skal prøve å lære de det er det jo den metoden du og TS beskriver veldig fin.. men av og til må man innse at slaget er tapt.. akkurat nå. Og prøve igjen om kanskje en måned så man ikke sliter seg helt ut og blir frustrert for at det ikke går. Jeg var også en av de som iherdig prøvde å lære han å sovne selv med den metoden, og det var såå frustrerende når det dag etter dag feilet. Da hjalp det veldig å høre at det er helt normalt. 

Anonymkode: f6e1f...6e1

• Liker 5
Skrevet

Min er 14 mnd og sovner heller ikke alene

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Mi er snart 11 månader og vi er i gang med sove utan gråt metoden nå, dag 2. Det er litt tidlig å driva med søvntrening rundt 6.månader MEN det eg kan sei er at helsesøster, venner, familie, internett vil alle kome med forskjellige råd som er meint positivt. Men det er ikkje sikkert at det passer ditt barn, barn er veldig ulike. Eg hørte ein del på råd frå andre i begynnelsen, men nå blåser eg i det og føljer mammahjertet. Trenger ho meg for å finna søvnen skal ho få så mykje nærhet ho trenger fram til ho er stor nok, eg er ikkje redd for at ho skal væra i senga vår opp til skulealder.

Anonymkode: c7bc9...a13

• Liker 1
Skrevet

Vi har ligget i sengen sammen med våre barn til de har sovnet til de er over 4 år. 
Tid tar det ja, men det er ikke lenge før de er for store og ikke vil ha like mye kos. 

Jeg foreslår at du ikke stresser med å få babyen til å sovne selv. Se på det som en hyggelig stund, og kjenn på hvor heldig du er som har et lite barn som trenger deg og vil ha nærhet. 

Anonymkode: ef1eb...ee0

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

holder på å bli gaaal! Noen som har tips å komme med eller erfaringer? 

Anonymkode: 2e3ec...275

Ja: prøv å ikke bli gal.

Våre barn er 7, 5 og 3 (år!), og nå som vi kan lese, synge og legge (med et par turer ned til underetasjen siden minstemann går opp til eldstesøster og de krangler) lever vi på den grønne gren, selv om minst to av dem kommer over i vår seng på natta. Det er likevel lysår fra det vi hadde før, da leggingen tok to timer- minst.

Jeg mener ikke å være verken ekkel eller bedrevitende, men jeg skjønner ikke helt hva du stresser med. Det høres helt normalt ut for meg.

Anonymkode: 21d19...1df

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet det er å sette ting litt på kanten, men det å gå med tårer i øyekroken hjem fra jobb fordi noen mistet barnet sitt den dagen gjør at slike ting som dette oppleves litt provoserende. Våkennetter og byssing til det uendelige er slitsomt, men når du har det ille nok så tenk på dem som drømmer om situasjonen du sitter i der å da. Noen foreldre hadde gjort alt for å sitte der utslitt og bysse på barnet som ikke finner natteroen, barnet ditt er tilstede og så vidt jeg forstår det ganske frisk. 

Håper ikke dette provoserer deg, men håper det kan hjelpe litt på tålmodigheten innimellom. Jeg kjenner tålmodigheten min strekke seg ganske langt når jeg tenker slikt på det. 

Anonymkode: 83c9c...52c

• Liker 5
Skrevet

Vi har måttet sitte hos våre tre til de var langt opp i bhg alder 😂 prøvde å ta "kampen" flere ganger fra de var små men det ble for mye tårer og snørr så vi har alltid gitt oss etter et par uker(alle sa det tok tre dager og svish men det var ikke tilfelle her). 

Anonymkode: 6c362...4df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...