Gå til innhold

Male gammelt hyttebord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har arvet et hyttebord som jeg vil male for å bruke som spisebord hjemme. Siden dette er et gammelt furu-bord trenger det definitivt en makeover! Jeg har aldri gjort dette før, så lurer på hva jeg må ha av utstyr og maling. Jeg har prøvd å lese, men egentlig ikke funnet noe god guide.

Platen ser ut til å være en slags treplate, som ikke er typisk heltre. Denne er veldig slitt, lakken flasser av. Regner med å pusse bort, men hvordan blir dette siden det ikke er heltre? :) Og på understellet er det ordentlig furu som har gulna massivt. Tar jeg bare sandpapir og pusser dette ned også? :) Kan jeg bruke vanlig tre-panel-maling? Bør jeg lakke overflaten?

Anonymkode: b12ee...d30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

treplate, mener du stavlimt da? noe sånn - https://www.clasohlson.com/no/Stavlimt-eikeplate/p/31-3957-3?gclid=EAIaIQobChMIs6y6g4Ht5QIVEJAYCh0FJgNjEAQYAiABEgLcKvD_BwE ? da kan du behandle det som heltre. Men om det er trekjerne dekket med tynn finér derimot, da må du være forsiktig med pussing. 

men, antar det er heltre, siden det r gammelt bord, og anbefaler da: ben/ understell - vaske med avfetting (salmiakk eller malerverktøy), pusse lett og male, må male 2-3 strøk, pusse lett mellom strøk med 120 papir. For moderne stil, male den i Jotun Supreme Finish silkematt, farge dempet sort. 

topplata: Igjen, vaske med avfettende middel. pusse med grov sandpapir 60, eller til og med 40. Så 80, 120, så 240. Kan skippe siste hvis du ikke har papir fra før av. Når plata ser nesten perfekt ut og er silkemyk å ta på ☺️ bruker du et lag med Osmo dekorvoks med farge i. Fargen må du nesten velge selv, de har mange. Den helt hvite (snø) kan få furu til å se litt rosa ut, så velg kanskje den lysegrå om du vil ha lyst bord. Ellers er det ingen begrensninger. Dekorvoksen må jobbes inn i treet, kraftig, med klut eller svamp. Vente en døgn og bruke Osmo toppoil over, den kan du male på med pensel, den er mye enklere å jobbe med. Det blir rett og slett supert. 🙂

Anonymkode: a314a...4f3

Skrevet

malerverktøy = malervask.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

treplate, mener du stavlimt da? noe sånn - https://www.clasohlson.com/no/Stavlimt-eikeplate/p/31-3957-3?gclid=EAIaIQobChMIs6y6g4Ht5QIVEJAYCh0FJgNjEAQYAiABEgLcKvD_BwE ? da kan du behandle det som heltre. Men om det er trekjerne dekket med tynn finér derimot, da må du være forsiktig med pussing. 

men, antar det er heltre, siden det r gammelt bord, og anbefaler da: ben/ understell - vaske med avfetting (salmiakk eller malerverktøy), pusse lett og male, må male 2-3 strøk, pusse lett mellom strøk med 120 papir. For moderne stil, male den i Jotun Supreme Finish silkematt, farge dempet sort. 

topplata: Igjen, vaske med avfettende middel. pusse med grov sandpapir 60, eller til og med 40. Så 80, 120, så 240. Kan skippe siste hvis du ikke har papir fra før av. Når plata ser nesten perfekt ut og er silkemyk å ta på ☺️ bruker du et lag med Osmo dekorvoks med farge i. Fargen må du nesten velge selv, de har mange. Den helt hvite (snø) kan få furu til å se litt rosa ut, så velg kanskje den lysegrå om du vil ha lyst bord. Ellers er det ingen begrensninger. Dekorvoksen må jobbes inn i treet, kraftig, med klut eller svamp. Vente en døgn og bruke Osmo toppoil over, den kan du male på med pensel, den er mye enklere å jobbe med. Det blir rett og slett supert. 🙂

Takk for gode tips!

Den er ikke stavlimt nei, det ser mer ut som tynn finer. Er dessverre ikke hjemme akkurat nå, så får ikke ordnet med bilde. Hva gjør man når man skal være forsiktig, hehe? 

Understellet er heltre, ja! Tusen takk for veldig gode tips til hva jeg skal gjøre! 😄 Dekorvoks, funker det på finer? (Jeg kan eventuelt få tatt bilde imorgen kveld, om du kan titte innom på søndag, siden du har peiling!)

Anonymkode: b12ee...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...