AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #1 Skrevet 15. november 2019 Datteren min har bare min etternavn (alene mor) nå vill faren at barnet skal hans etter navn og.. etter og være fraværende i flere måneder for familien hans kaller seg etternavnet sitt.. kan han sende stevning i tingretten får dette? eller snakke i tingretten at han vil at barnet skal ha etternavnet hans? uten at jeg samtykker? Anonymkode: acb6f...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #3 Skrevet 15. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: for familien hans kaller seg etternavnet sitt.. Hva mener du med det? Anonymkode: 2d151...666 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #4 Skrevet 15. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det? Anonymkode: 2d151...666 for eksempel «henriksen» Så liker de å skryte av det og si vi er henriksen familien. og vil at datteren min skal vær en del av «henriksen» etternavn Anonymkode: acb6f...f2a
minister-mio Skrevet 15. november 2019 #5 Skrevet 15. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: for eksempel «henriksen» Så liker de å skryte av det og si vi er henriksen familien. og vil at datteren min skal vær en del av «henriksen» etternavn Anonymkode: acb6f...f2a Det er jo bra for datteren din da. Kanskje du skulle gå med på en kombinasjon av ditt og hans navn? 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #6 Skrevet 15. november 2019 Har han også foreldreansvar? Hvis ikke, er ikke dette noe han kan bestemme. Etter hva jeg har forstått, kan han ikke bestemme dette dersom han har foreldreansvar heller altså - da må dere begge samtykke til en eventuell navneendring! Anonymkode: 06524...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #7 Skrevet 15. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: for eksempel «henriksen» Så liker de å skryte av det og si vi er henriksen familien. og vil at datteren min skal vær en del av «henriksen» etternavn Anonymkode: acb6f...f2a Var litt rart skrevet....men ok. Tror ikke han/de kan forlange at barnet får hans etternavn. Anonymkode: 2d151...666 3
CabinCruiser Skrevet 15. november 2019 #8 Skrevet 15. november 2019 Du må samtykke. Men hvorfor ikke gi litt etter? Hun kan jo ha dobbelt etternavn? Jeg har mammas etternavn. Det har plaget faren min. Men jeg er jo Kari Nordmann, ikke Kari Svendssen, så det ville plaget meg. Mine unger har fars etternavn bindestrek mitt etternavn, så de er etternavn-etternavn folk de.
Mezzosoprena Skrevet 15. november 2019 #9 Skrevet 15. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Datteren min har bare min etternavn (alene mor) nå vill faren at barnet skal hans etter navn og.. etter og være fraværende i flere måneder for familien hans kaller seg etternavnet sitt.. kan han sende stevning i tingretten får dette? eller snakke i tingretten at han vil at barnet skal ha etternavnet hans? uten at jeg samtykker? Anonymkode: acb6f...f2a Har du foreldrerett alene, eller deler du med faren? Det er ganske vesentlig, og hvis han faktisk nå har tenkt å involvere barnet i sitt og familiens liv, så er vel det bra så fremt det ikke er skadelig for barnet.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #10 Skrevet 15. november 2019 Den som har foreldreansvaret kan velge om barnet skal ha mors eller fars etternavn. Har foreldrene felles foreldreansvar, bestemmer de dette sammen. De må sende melding til Folkeregisteret (skattekontoret) om valg av navn før barnet fyller 6 måneder. Barnet får morens etternavn dersom de ikke sender melding innen denne tidsfristen. https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/navn/id749580/ Anonymkode: 2d151...666 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #11 Skrevet 15. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har han også foreldreansvar? Hvis ikke, er ikke dette noe han kan bestemme. Etter hva jeg har forstått, kan han ikke bestemme dette dersom han har foreldreansvar heller altså - da må dere begge samtykke til en eventuell navneendring! Anonymkode: 06524...eb8 vi har begge Anonymkode: acb6f...f2a
Mezzosoprena Skrevet 15. november 2019 #12 Skrevet 15. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: vi har begge Anonymkode: acb6f...f2a Da er det vel bare rett og rimelig at barnet også far farens etternavn hvis far ønsker dette - hvorfor mener du at barnet ikke skal få det?
Gjest kruspersilletaco Skrevet 15. november 2019 #13 Skrevet 15. november 2019 Han kan ikke endre navnet på barnet uten at du samtykker
Mezzosoprena Skrevet 15. november 2019 #14 Skrevet 15. november 2019 7 minutter siden, kruspersilletaco skrev: Han kan ikke endre navnet på barnet uten at du samtykker Men hvorfor i all verden skulle hun la være å samtykke i dette???
Gjest kruspersilletaco Skrevet 15. november 2019 #15 Skrevet 15. november 2019 2 minutter siden, Teatrica skrev: Men hvorfor i all verden skulle hun la være å samtykke i dette??? Hun spør om far kan endre navnet til barnet. Så da svarer jeg på det. Om hun burde endre det eller ikke, spør hun ikke om
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #16 Skrevet 15. november 2019 5 minutter siden, kruspersilletaco skrev: Hun spør om far kan endre navnet til barnet. Så da svarer jeg på det. Om hun burde endre det eller ikke, spør hun ikke om takk du forstår iallfall innlegge er så mange som kommer med andre ting som ikke har noe med innlegge å gjør Anonymkode: acb6f...f2a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå