AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #1 Skrevet 15. november 2019 Fikk diagnose Asperger for et par dager siden. 3.gang i livet jeg er i kontakt med dps. For noe har føltes «galt» hele livet. Psykologen mener jeg har en veldig lett form, siden jeg har skaffet jobber på egenhånd og alt virker normalt ut fra tester. Det er bare disse småtingene, ADD i tillegg , sosiale vanskene og kroppsspråket mitt som er problemet, noe som har ført til depresjon som følge av for mye strev hele livet. Usynlig strev. Jeg har hatt flere jobber. De 2 første føltes ikke som seriøse jobber. Det er ikke sånn du ser for deg resten av livet som liksom. Deretter klarte jeg å skaffe meg en annen. Fast arbeidstid, fast sted og bedre oppgaver. Sluttet fordi drømmejobben dukket opp. Det var noe jeg hadde sett for meg veldig lenge, tok bare aldri steget. Men jobben fant meg. Saken er at det tok ikke lang tid før sjefen spør om jeg har Asperger. Alt gikk bra en stund, men i 2018 ble jeg redusert. Sjefen sa at hun ville at andre skulle ta de fleste oppgaver, og jeg skulle oppsøke dps for å få diagnose og jobbe med alt. Jeg var lei meg. Igjen ble jeg sint. Det var ikke første gang jeg var en feil. Slik hørte jeg fra lærerne på grunnskolen og. Faktisk så ble det sagt «vi vil ha de flinkeste fremme nå, det er må det gjelder» under en fotballrunde. Av foreldrene mine hjemme (som ingen har høyere utdannelse) så sa de «nei! Da må man ha peiling» når jeg luftet at jeg ville bli jurist. Ja, det var en urealistisk idè, men jeg ville gjøre noe mer. Jeg blir redusert til tilkallingsvikar på jobben min «inntil jeg har blitt kvitt aspergertegnene». Har da ikke jobbet siden 2018 sommeren. Jobbet litt igjen på nyåret i år, og hadde det veldig fint. I tillegg i september igjen. Men selv om jeg føler jeg har en god dag, møter jeg bare kritikk. Jeg blir ikke kjeftet på, men jeg får beskjed om at jeg er sånn og sånn. Du er ikke «sånn». Jeg er rett og slett ikke som oppskriften. Nå føler jeg hele livet går i dass og ser etter andre jobber. Jeg likte den forrige jeg hadde, de lyser it stillinger ofte, men jeg blir ikke kontaktet, noe som gir enda mer angst. Uføre neste? Sjefen sier jo at den dagen jeg er totalt forandret skal jeg få jobbe fulltid. Men hvordan fjerner man Aspergeroppførsel? Som sagt, har lett type. Men det er noe med mine bevegelser noen ganger. Talemåte. Ansiktsuttrykkene er svake. Det virker jo helt umulig. For jeg tror ikke det er bare å fjerne dette, men jeg må få en annen følelse inni meg! Og hvordan i helvete får jeg det? det har bare ballet så innmari på seg. Alt sammen. Selvhatet vokser , i takt med at jeg får bekreftet at jeg ikke er bra nok, aldri var bra nok. Anonymkode: 6e188...93b 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 15. november 2019 Høres ut som ulovlig diskriminering. Anonymkode: 1b507...bff 102
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #3 Skrevet 15. november 2019 Du må få kontakt med fagfolk på aspergers. Det er ikke deg det er noe feil med. Du er den du er, også er det de andre som må lære seg toleranse og forståelse. Det finnes arbeidsplasser som har fokus på de med aspergers og legger til rette for det. Som feks. https://e24.no/karriere/i/dO7O3O/i-dette-firmaet-har-alle-ansatte-aspergers Anonymkode: 2bbdc...c19 19
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #4 Skrevet 15. november 2019 Jeg ville spurt deg mer om familien din. Har de egentlig behandlet deg så godt? Har de støttet opp om dine valg? Gitt deg selvtilitt? Høres ikke sånn ut.. Anonymkode: 79aed...390 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #5 Skrevet 15. november 2019 Om du ikke har inntekt: kontakt JussBuss. Er du kvinne? Kontakt JURK. De har ikke lovå holde på sånn her. Så utrolig ulovlig ... Anonymkode: 2882b...020 22
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #6 Skrevet 15. november 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må få kontakt med fagfolk på aspergers. Det er ikke deg det er noe feil med. Du er den du er, også er det de andre som må lære seg toleranse og forståelse. Det finnes arbeidsplasser som har fokus på de med aspergers og legger til rette for det. Som feks. https://e24.no/karriere/i/dO7O3O/i-dette-firmaet-har-alle-ansatte-aspergers Anonymkode: 2bbdc...c19 Nå er det ikke slik at alle med Asperger er like. Og det er heller ikke slik at du er garantert jobb DER. Anonymkode: 6e188...93b 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #7 Skrevet 15. november 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må få kontakt med fagfolk på aspergers. Det er ikke deg det er noe feil med. Du er den du er, også er det de andre som må lære seg toleranse og forståelse. Det finnes arbeidsplasser som har fokus på de med aspergers og legger til rette for det. Som feks. https://e24.no/karriere/i/dO7O3O/i-dette-firmaet-har-alle-ansatte-aspergers Anonymkode: 2bbdc...c19 Du vil nok bare støtte. Men i praksis er det slik at mindretallet må tilpasse seg majoriteten. Det er likevel ikke problemet. Problemet er at jeg for alltid nok vil være veldig annerledes. jeg kommer aldri til å få følelsen jeg har sett frem til. Å være ønsket, å mestre Anonymkode: 6e188...93b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #8 Skrevet 15. november 2019 Ikke din feil at du har en diagnose som gir deg utfordringer. Hvilke bransje jobber du i? Anonymkode: 4040c...f4a 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #9 Skrevet 15. november 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville spurt deg mer om familien din. Har de egentlig behandlet deg så godt? Har de støttet opp om dine valg? Gitt deg selvtilitt? Høres ikke sånn ut.. Anonymkode: 79aed...390 Ja. Samlet familie. Null rus. Vanlige problemer. Mor som var uheldig med mann. Han kunne få raserianfall og bli hardhendt, men jeg vil ikke si jeg er vokst opp med vold. Jeg snakker normalt med han i dag. Arbeiderklasse. Jeg har vel blitt mer og mer irritert på mor pga hun aldri klarte å hjelpe meg med leksene og vite hva det var lurt å velge på videregående. Hun har bra jobb og jeg ser oss ikke som såkalt fattige. Men hun omtalte universitet osv som såååå vanskelig. Jeg trodde seriøst det var forbehold Oslos rike ungdom til jeg ble sånn 18 ish. Men jeg er irritert på hvordan hun har «lært» meg å se ting. Nettopp som vanskelig. Anonymkode: 6e188...93b 2
tussi84 Skrevet 15. november 2019 #10 Skrevet 15. november 2019 Du kan ikke fjerne det helt, men en del kan trenes opp. Uansett så er det ikke lov å nedgradere deg i stilling pga en sykdom. 18
Måbarefåsiat... Skrevet 15. november 2019 #11 Skrevet 15. november 2019 Ta kontakt med, og bli medlem i Autismeforeningen. Der finner du likepersoner, jurister etc. Lykke til videre i arbeidslivet. Mange får det fint til 😄 9
Måbarefåsiat... Skrevet 15. november 2019 #12 Skrevet 15. november 2019 1 minutt siden, tussi84 said: Du kan ikke fjerne det helt, men en del kan trenes opp. Uansett så er det ikke lov å nedgradere deg i stilling pga en sykdom. Asperger er ikke en sykdom. Det er en gjennomgripende personlighetsforstyrrelse. 7
Silva Pluvialis Skrevet 15. november 2019 #13 Skrevet 15. november 2019 Dette hørtes jo helt hårreisende ut! Den sjefen kan umulig kunne noe særlig om hva diagnosen innebærer om han forventer at du skal forandre deg. Skjønner godt du ble lei deg og sint! Det har du all grunn til. Ville klaget til tillitsvalgt evt Arbeidstilsynet. Dette er jo ulovlig! Det er ikke du som skal forandre deg, men sjefen. Du er god nok akkurat som du er og fortjener like mye å jobbe der som de andre. Det er ikke din skyld at du har fått den diagnosen ❤️ 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #14 Skrevet 15. november 2019 Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev: Ta kontakt med, og bli medlem i Autismeforeningen. Der finner du likepersoner, jurister etc. Lykke til videre i arbeidslivet. Mange får det fint til 😄 Ja ja. Det er ikke utelukket. Men det er så kjedelig å stå utenfor andre. Å ikke kunne glede seg over normale ting... Anonymkode: 6e188...93b 2
Silva Pluvialis Skrevet 15. november 2019 #15 Skrevet 15. november 2019 Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev: Asperger er ikke en sykdom. Det er en gjennomgripende personlighetsforstyrrelse. Utviklingsforstyrrelse* 14
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #16 Skrevet 15. november 2019 Akkurat nå, Gorilla skrev: Dette hørtes jo helt hårreisende ut! Den sjefen kan umulig kunne noe særlig om hva diagnosen innebærer om han forventer at du skal forandre deg. Skjønner godt du ble lei deg og sint! Det har du all grunn til. Ville klaget til tillitsvalgt evt Arbeidstilsynet. Dette er jo ulovlig! Det er ikke du som skal forandre deg, men sjefen. Du er god nok akkurat som du er og fortjener like mye å jobbe der som de andre. Det er ikke din skyld at du har fått den diagnosen ❤️ Nei. Men det er jeg som ville jobbe med dette og begynner å bli temmelig trøtt på å finne nye retninger hele tiden. 😕 Slår jo aldri rot. Anonymkode: 6e188...93b 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #17 Skrevet 15. november 2019 Hvis TS har en oppførsel som ikke er forenelig med jobben er det selvfølgelig greit av sjefen å gi beskjed om at endring kreves. Anonymkode: d4824...2b1 16
tussi84 Skrevet 15. november 2019 #18 Skrevet 15. november 2019 10 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Asperger er ikke en sykdom. Det er en gjennomgripende personlighetsforstyrrelse. vet det, men det går under lyte.
absinthia Skrevet 15. november 2019 #19 Skrevet 15. november 2019 Vet du hva? Nå er faktisk alle bedrifter underlagt det meste av det som var reglene for såkalt IA- bedrifter. De skal gå så langt de kan for å tilrettelegge for deg. Denne sjefen din høres ikke helt god ut må jeg si, jeg synes mye av det du forteller at hun kommer med minner om mobbetendenser. Er du organisert, så ta gjerne kontakt med organisasjonen din for å høre hva de synes burde bli gjort. Dersom ikke, så snakk med legen din og nav. Legen ville jeg forresten snakket med om dette uansett. 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #20 Skrevet 15. november 2019 2 minutter siden, absinthia skrev: Vet du hva? Nå er faktisk alle bedrifter underlagt det meste av det som var reglene for såkalt IA- bedrifter. De skal gå så langt de kan for å tilrettelegge for deg. Denne sjefen din høres ikke helt god ut må jeg si, jeg synes mye av det du forteller at hun kommer med minner om mobbetendenser. Er du organisert, så ta gjerne kontakt med organisasjonen din for å høre hva de synes burde bli gjort. Dersom ikke, så snakk med legen din og nav. Legen ville jeg forresten snakket med om dette uansett. Mobbing? Hun sier jo at hun vil ha meg i jobben fordi jeg har så masse gode kvaliteter, men at det mangler noe med meg. Og at hun er redd for at jeg skal gjøre en del feil osv, til tross for å ha jobba en stund nå. Jeg har ikke interesse av å jobbe noe annet sted! Heldigvis er vi forskjellige. For enkelte jobber er direkte skrekken for meg, som feks eldrehjem og bhg. Jeg skjønner nå godt at de velger folk uten Asperger da, for det alle vil ha folk som tar ting lett. Anonymkode: 6e188...93b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå