Gå til innhold

Ufør, tilkallingshjelp - beskjed til NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ufør siden jeg ble 18 og har dermed ikke jobbet før. Nå er jeg frisk nok til å takle en deltidsjobb og har fått meg jobb som ekstrahjelp i butikk. Dette er svært få timer ila en måned, men vil øke noe mer nå før jul. Jeg begynte i jobben tidlig i oktober og lønn etter skatt forrige måned var 1400kr og jeg regner med det blir noe samme denne måneden. I desember ser jeg for meg at det blir et sted mellom 2000-4000kr. Spørsmålet mitt er ang å melde fra til nav. Jeg har jo ingen erfaring med dette fra tidligere siden jeg ikke har jobbet før, men vet jo at man er pliktig å opplyse annen inntekt. Jeg har foreløpig ikke gjort dette, fordi jeg er usikker på om det er nødvendig før jeg overgår 0,4 G som en kan tjene før uføretrygden justeres. Burde jeg føre opp framover, selv om jeg jobber lite? Vil gjerne gjøre ting riktig, men forstår ikke helt. Et annet spørsmål; en kan tjene 0,4 G ila et år før trygden justeres, vil dette gjelde fra datoen jeg ble ansatt eller går det på kalenderår eller hva?

Håper etterhvert jeg kan klare å jobbe 30-40%, men enn så lenge er det dette jeg har fått til.

takker for svar!

Anonymkode: fe32d...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var jeg deg ville jeg kontaktet nav og hørt med dem slik at du slipper å gå på en smell. Dødskult at du både har fått og klarer denne jobben :) 

Anonymkode: be73d...b34

• Liker 1
Skrevet

Kjempe flott at du har blitt frisk nok til å klare å jobbe litt 👏👏

Jeg er i samme situasjon. Du logger inn på nav.no så går du inn på ditt nav, videre på din uføretrygd til du kommer innpå innteksplannleggeren (pass på at du går inn på 2019 ,da 2020 allerede er lagt ut)

så registrerer du hvor mye du kommer å tjene i løpet av hele 2019. Det er summen før skatt du legger inn. Siden du tenker du vil tjene under 39000 så vil ikke det påvirke summen uføretrygd du får utbetalt i år. Men greit å registrere det uansett. 

Neste år bør du registrere allerede i januar hva du tror du vil tjene iløpet av 2020 siden du da regner med å tjene over 39000kr da vil du bli trekt penger hver mnd i uføretrygden, men det er bedre og begynne med at de trekker allerede fra jannuar så det blir flere mnd og dele det på. 

Jeg håper svaret mitt hjalp deg litt😊 

Anonymkode: e7da3...bf7

Skrevet

Gratulerer med bedring og jobb! :) En god historie på en fredagskveld! Lykke til videre :) 

Skrevet

Godt jobbet! Ta kontakt med nav. Mye bedre å være på den sikre siden

Anonymkode: 40647...dae

• Liker 1
Skrevet

TS her. Tusen takk for så hyggelige tilbakemeldinger! Det var jeg ikke forberedt på, veldig hyggelig☺️ Da kontakter jeg NAV allerede nå for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: fe32d...178

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...