jabx Skrevet 16. november 2019 #61 Skrevet 16. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer jo. Du har neppe lest Våpenstads kronikk. Den handlet ikke om kvinner, men om overklassen. Men som du sier vil gale kvinner med oppmerksomhetsbehov fremstille kronikken som kvinnediskriminering. Anonymkode: 37dab...cbe Hva skrev han egentlig? Finnes teksten noe sted? Den er tatt ned av NRK.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #62 Skrevet 16. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor nevnes f.eks ikke Petter Stordalen eller andre menn? Anonymkode: 57c9f...659 Fordi Petter Stordalen og andre menn sjeldent er dumme nok til å skrive leserinnlegg om hvordan man kan få mer tid til jobb ved å bruke mindre tid sammen med ungene. Det var jo det Traaseth gjorde. For rundt 10 år siden kommenterte Jan Haudemann Andersen til media at han aldri ville trillet barnevogn, tatt pappaperm og han ikke trodde kvinner ønsket "feminine menn". Alle endte med å kjefte på Haudemann etter det utspillet, kjendiser kjeftet, statsråder kjeftet, osv. Sånn går det når noe går til mediene med kontroversielle meninger om barneoppdragelse. Ingen som sa "Haudemann blir bare kritisert fordi han er mann. Hvorfor blir ingen kvinner kritisert for tradisjonelle kjønnsroller?" Haudemann ble kritisert for det var han som stakk ut hodet. Denne gangen var det Traaseth som ble kritisert fordi det var hun som stakk ut hodet. Så er det selvsagt sant at det er drøyt å bruke ord som omsorgssvikt i et leserinnlegg som er såpass personrettet som den om Traaseth. Anonymkode: 37dab...cbe
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #63 Skrevet 16. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi Petter Stordalen og andre menn sjeldent er dumme nok til å skrive leserinnlegg om hvordan man kan få mer tid til jobb ved å bruke mindre tid sammen med ungene. Det var jo det Traaseth gjorde. For rundt 10 år siden kommenterte Jan Haudemann Andersen til media at han aldri ville trillet barnevogn, tatt pappaperm og han ikke trodde kvinner ønsket "feminine menn". Alle endte med å kjefte på Haudemann etter det utspillet, kjendiser kjeftet, statsråder kjeftet, osv. Sånn går det når noe går til mediene med kontroversielle meninger om barneoppdragelse. Ingen som sa "Haudemann blir bare kritisert fordi han er mann. Hvorfor blir ingen kvinner kritisert for tradisjonelle kjønnsroller?" Haudemann ble kritisert for det var han som stakk ut hodet. Denne gangen var det Traaseth som ble kritisert fordi det var hun som stakk ut hodet. Så er det selvsagt sant at det er drøyt å bruke ord som omsorgssvikt i et leserinnlegg som er såpass personrettet som den om Traaseth. Anonymkode: 37dab...cbe Jeg synes det burde slås hardt ned på å misbruke ordet omsorgssvikt i enhver setting med barn. Den som leter finner, som man sier. Og nå til dags kan folk beskyldes for omsorgssvikt om barna tar bussen selv til trening, smører sin egen matpakke, eller spiller fortnite. Det finnes søren meg ingen grenser. Anonymkode: 26f15...355 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #64 Skrevet 16. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes sikkert sjefer som kan si til kundene sine: "beklager, men jeg jobber kun til klokka fire og jeg reiser praktiserer ikke jobbreiser. Om det ikke passer deg så får du finne noen japanere å kjøpe fra. " Men jeg har vanskelig for å tro at disse får beholde jobben. Anonymkode: 69a2e...db3 Kundene har sikkert også barn og jeg tipper at veldig mye stopper opp mellom ca kl 17 til 19-20 når man spiser middag og legger barn. Det hender at man må ta et møte i den tiden men det er ikke hverdag. Hvis man jobber internasjonalt så er det nok annerledes men det et nok mulig å finne en løsning der også. En annen ting er at man som sjef kan planlegge mye selv. Og en del oppgaver kan man delegere. Men jeg vet jo ikke, bare gjetter. Et annet spørsmål er om det er verdt det generelt. Jeg mistenker at det verste er på vei til å bli sjef, ikke når du er det.... Anonymkode: d6313...b25 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #65 Skrevet 16. november 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Bedre sent enn aldri! Anonymkode: b17be...248 Bedre sent enn aldri til å gjøre hva?! Leste du hva datteren skriver? Eler er du en av disse kjerringene på bygda som sladrer til BV om alt? Dummeste jeg har lest! Tilbakevirkende kraft my ass!! Anonymkode: fd616...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #66 Skrevet 16. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som har så forutsigbar arbeidstid som sjef? Om man kun er villig til å jobbe mellom 8 og 16 og mellom 20 og 22 så får man nok beskjed om å se etter en annen jobb. Ikke kan man forvente å kun jobbe på kontoret eller ha hjemmekontor. Man må reise hele tiden. Hjelper ikke å slutte arbeidsdagen klokka 8 om man er 50 mil fra barna. Anonymkode: 69a2e...db3 Dette med å jobbe kl. 8–16 og kl. 20–22 er helt vanlig i min bransje. De fleste lederne og topplederne har jo faktisk barn, og nå begynner det å både bli en del litt yngre damer som da har yngre barn, og en del menn som er mye mer deltakende hjemme enn tidligere. Med andre ord er det vanlig både blant de kvinnelige og mannlige lederne og topplederne å ta fri fra jobben mellom kl. 16–20. Vi har aldri møter etter kl. 16, og forventer ikke svar i det tidsrommet. Man kan alltids ringe. Og noen ganger er man selvfølgelig på reise, men da får man gjerne unna MYE, også, på fly/flyplassen/tog osv. Topplederen hos oss er 50 år, men har ganske små barn – 6 og 8 år. Mannen hennes tar sikkert 90 % av sykt barn-dager, planleggingsdager osv., men likevel er hun borte en del pga. barna. Og godt er det! Så i 2019 er det MYE lettere å kombinere topplederkarriere og småbarnslivet, og det er takket være damer som Anita som har kjempet det fram for oss som er yngre. Anonymkode: 36f86...928 4
Gjest Nimbus2000 Skrevet 16. november 2019 #67 Skrevet 16. november 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette med å jobbe kl. 8–16 og kl. 20–22 er helt vanlig i min bransje. De fleste lederne og topplederne har jo faktisk barn, og nå begynner det å både bli en del litt yngre damer som da har yngre barn, og en del menn som er mye mer deltakende hjemme enn tidligere. Med andre ord er det vanlig både blant de kvinnelige og mannlige lederne og topplederne å ta fri fra jobben mellom kl. 16–20. Vi har aldri møter etter kl. 16, og forventer ikke svar i det tidsrommet. Man kan alltids ringe. Og noen ganger er man selvfølgelig på reise, men da får man gjerne unna MYE, også, på fly/flyplassen/tog osv. Topplederen hos oss er 50 år, men har ganske små barn – 6 og 8 år. Mannen hennes tar sikkert 90 % av sykt barn-dager, planleggingsdager osv., men likevel er hun borte en del pga. barna. Og godt er det! Så i 2019 er det MYE lettere å kombinere topplederkarriere og småbarnslivet, og det er takket være damer som Anita som har kjempet det fram for oss som er yngre. Anonymkode: 36f86...928 Flott det er slik hos dere. Men tror som du sier at slikt varierer fra bransje til bransje. I min bransje har toppsjefen alt for mye reising til at det gir noe mening å ha fri fra klokka 16 til 20. Sjefene mine må også være mye med de ansatte og kunder for å motivere og for at vi skal føle oss prioritert. Det er jo ikke jobb som gjøres best ved personlig møter i stedet for telefonsamtaler og epost. Om sjefen ønsker at jeg skal gjøre meg ferdig med arbeidsoppgavene før jeg går hjem så er det lettere å få til om sjefen faktisk er på jobb han også. Endret 16. november 2019 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #68 Skrevet 16. november 2019 2 timer siden, Nimbus2000 skrev: Flott det er slik hos dere. Men tror som du sier at slikt varierer fra bransje til bransje. I min bransje har toppsjefen alt for mye reising til at det gir noe mening å ha fri fra klokka 16 til 20. Sjefene mine må også være mye med de ansatte og kunder for å motivere og for at vi skal føle oss prioritert. Det er jo ikke jobb som gjøres best ved personlig møter i stedet for telefonsamtaler og epost. Om sjefen ønsker at jeg skal gjøre meg ferdig med arbeidsoppgavene før jeg går hjem så er det lettere å få til om sjefen faktisk er på jobb han også. Poenget er at denne psykologen uttalte seg både om Anita spesifikt, og om kvinner generelt. Og mange kvinner er toppledere, og klarer fint å balansere det med familieliv fordi både firmaet og bransjen har forstått at det gir gevinst å tilrettelegge for mangfold i ledergruppen. I din bransje høres det ut som det ville vært vanskelig, men ser du ikke at det gjelder menn, også? Med mindre alle sjefene dine er barnløse menn eller kvinner? For hvis ikke, er det mange pappaer i din bransje som også burde fått kritikk av denne psykologen. Anonymkode: 36f86...928
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #69 Skrevet 16. november 2019 Har ikke lest kronikken og mener derfor heller ikke noe om Traaseth, men generelt sett har det vel aldri vært god oppdragelse å tilbringe 70 timer i uka borte fra barna man har satt til verden. Det er vel like dumt som å glane 24/7 på mobilen helt til ungen gir opp å søke kontakt med mor/far fordi de aldri får respons. Anonymkode: be49d...bdf 2
Gjest Nimbus2000 Skrevet 16. november 2019 #70 Skrevet 16. november 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at denne psykologen uttalte seg både om Anita spesifikt, og om kvinner generelt. Og mange kvinner er toppledere, og klarer fint å balansere det med familieliv fordi både firmaet og bransjen har forstått at det gir gevinst å tilrettelegge for mangfold i ledergruppen. I din bransje høres det ut som det ville vært vanskelig, men ser du ikke at det gjelder menn, også? Med mindre alle sjefene dine er barnløse menn eller kvinner? For hvis ikke, er det mange pappaer i din bransje som også burde fått kritikk av denne psykologen. Anonymkode: 36f86...928 Toppsjefen min har flere unger, er ofte slik med karrieremenn. Jeg har for øvrig skrevet tidligere at jeg ikke syntes det var riktig å kalle det Anita drev med for omsorgssvikt og jeg har skrevet tidligere at menn generelt oftere prioriterer jobben over egne barn. Nå er vel også litt av problemet i diskusjonen at det er ulik oppfatning av hva det vil si å finne balanse mellom familieliv og jobbliv. Anita synes hun er et godt eksempel på at man kan være toppsjef og mor til tre unger. Jeg synes det å jobbe 70 timer i uka viser at man ikke klarer å balansere karriere og foreldrerollen på en god måte. Anita mener at det at hun jobber 70 timer i uka samtidig som er mor til tre viser at hun kan balansere topplederjobb med det å være mor. Men selv om jeg ikke synes å jobbe 70 timer i uka er å finne balanse mellom karriere og foreldrerollen så betyr jo ikke det at jeg mener at Anita eller min toppsjef driver omsorgssvikt. Synes kun det er dårlig prioritering av egne barn, men det er noe annet enn omsorgssvikt. Synes også at å skryte av at man jobber 70 timer i uka er å skryte av at man tilbringer lite tid med egne barn. Døgnet har kun 24 timer selv om man er toppleder. Endret 16. november 2019 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #71 Skrevet 16. november 2019 39 minutter siden, Nimbus2000 skrev: Toppsjefen min har flere unger, er ofte slik med karrieremenn. Jeg har for øvrig skrevet tidligere at jeg ikke syntes det var riktig å kalle det Anita drev med for omsorgssvikt og jeg har skrevet tidligere at menn generelt oftere prioriterer jobben over egne barn. Nå er vel også litt av problemet i diskusjonen at det er ulik oppfatning av hva det vil si å finne balanse mellom familieliv og jobbliv. Anita synes hun er et godt eksempel på at man kan være toppsjef og mor til tre unger. Jeg synes det å jobbe 70 timer i uka viser at man ikke klarer å balansere karriere og foreldrerollen på en god måte. Anita mener at det at hun jobber 70 timer i uka samtidig som er mor til tre viser at hun kan balansere topplederjobb med det å være mor. Men selv om jeg ikke synes å jobbe 70 timer i uka er å finne balanse mellom karriere og foreldrerollen så betyr jo ikke det at jeg mener at Anita eller min toppsjef driver omsorgssvikt. Synes kun det er dårlig prioritering av egne barn, men det er noe annet enn omsorgssvikt. Synes også at å skryte av at man jobber 70 timer i uka er å skryte av at man tilbringer lite tid med egne barn. Døgnet har kun 24 timer selv om man er toppleder. Nå er jo datteren hennes 18 år, så det kan vel hende hun ikke jobbet 70 timer i uka da barna var små. 8–16 pluss 20–22 gir 50 timer i løpet av ukedagene, pluss litt jobbing i helgen gir lett 55 timer. Kanskje hun jobbet 55 timer da barna var små. Og så har barna en far, også. Anonymkode: 36f86...928
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #72 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jo datteren hennes 18 år, så det kan vel hende hun ikke jobbet 70 timer i uka da barna var små. 8–16 pluss 20–22 gir 50 timer i løpet av ukedagene, pluss litt jobbing i helgen gir lett 55 timer. Kanskje hun jobbet 55 timer da barna var små. Og så har barna en far, også. Anonymkode: 36f86...928 Nei, hun har et mye yngre barn også. Anonymkode: 61407...bb0 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 16. november 2019 #73 Skrevet 16. november 2019 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jo datteren hennes 18 år, så det kan vel hende hun ikke jobbet 70 timer i uka da barna var små. 8–16 pluss 20–22 gir 50 timer i løpet av ukedagene, pluss litt jobbing i helgen gir lett 55 timer. Kanskje hun jobbet 55 timer da barna var små. Og så har barna en far, også. Anonymkode: 36f86...928 Sjekket bloggen hennes og hun skrøt av 70 timers uker også da ene jenta ikke hadde kommet i skolealder. Så er det selvsagt sant som du sier at barna har en far også. Men det endrer jo ingenting av det jeg skrev. Endret 16. november 2019 av Nimbus2000
Horten Market Skrevet 16. november 2019 #74 Skrevet 16. november 2019 Det sier sitt at samfunnet omdefinerer hva som er omsorgssvikt for at kvinner skal kunne vie all sin tid til karrieren.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #75 Skrevet 16. november 2019 Hvorfor finnes det ingen debatt om menn som jobber offshore, er langtransportkjørere, jobber på sjøen eller har andre yrker som medfører at de er TOTALT fraværende for barna sine i lange perioder. Er det fordi de er menn? Eller er det fordi de ikke tilhører Våpenstad sin imaginære «overklasse»? Det er visst ulike regler for ulike mennesker i samfunnet vårt. Og det er utrolig pinlig å lese alt hylekoret her inne gjør for å legge skam og skyld på kvinner som har gjort en bra karriere. Hva er det som får mennesker (mange av dem kvinner selv) til å tråkke så hardt på kvinner som tar litt utradisjonelle valg??? Anonymkode: 11b8e...ed6 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #76 Skrevet 16. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor finnes det ingen debatt om menn som jobber offshore, er langtransportkjørere, jobber på sjøen eller har andre yrker som medfører at de er TOTALT fraværende for barna sine i lange perioder. Er det fordi de er menn? Eller er det fordi de ikke tilhører Våpenstad sin imaginære «overklasse»? Det er visst ulike regler for ulike mennesker i samfunnet vårt. Og det er utrolig pinlig å lese alt hylekoret her inne gjør for å legge skam og skyld på kvinner som har gjort en bra karriere. Hva er det som får mennesker (mange av dem kvinner selv) til å tråkke så hardt på kvinner som tar litt utradisjonelle valg??? Anonymkode: 11b8e...ed6 Det er jo typisk at når man mangler rasjonelle argumenter så tyr man til "hun angripes kun fordi hun er kvinne og gjort bra karriere". Alle skjønner at det er forskjell på å jobbe 70 timer per uke slik Anita skryter av og å jobbe kun 4 måneder i året slik offshore-arbeidere gjør. Det er vel få som har bedre tid til egne unger enn de som jobber turnus på plattform. Klart om man hater menn så synes man sikkert at Anita kun blir kritisert fordi hun er kvinne. På samme måte som om man hater hvite så mener man at O.J Simpson kun ble tiltalt for drap fordi han var svart. Anonymkode: 69a2e...db3 1
Suss80 Skrevet 17. november 2019 #77 Skrevet 17. november 2019 Nå har jeg ikke lest den originale artikkelen til Våpenstad, men slik jeg tolker det, blant annet basert på hans nye tilsvar som nå ligger på Aftenposten, så handler ikke debatten så mye om kvinnekamp og likestilling, men om barns rettigheter. Dersom begge foreldrene har krevende jobber, med stor arbeidsbelastning, så er risikoen naturlig nok større for at man som foreldre ikke klarer å være like tilstedeværelse for sine barn, hverken fysisk eller mentalt. Og dermed er sjansen større for omsorgssvikt. Barna kan ha alt av materielle goder, men er ikke noen av foreldrene nærværende eller tilstrekkelig tilstede for sine barn og ingen andre nære omsorgspersoner fyller denne rollen, så er dette omsorgssvikt. Om Traaseth og hennes mann, som hun også skriver har en krevende jobb, klarer denne balansen er ikke jeg i posisjon til å svare på. Jeg synes imidlertid hennes kommentar om å la barna innimellom gå for lut og kaldt vann, er uheldig og noe jeg også er uenig i. Med slike formuleringer må hun også regne med at det blir debatt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå