AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #41 Del Skrevet 15. november 2019 Just now, AnonymBruker said: Det er bare omsorgssvikt hvis det er "overklassen". Jeg kan love deg at Våpenstad ikke mener pappaen i en fattig familie som jobber 70 timer i uken bedriver omsorgssvikt. Tror forresten at selv pappaen i en middelklassefamilie hadde fått grønt kort. Ja, for å være ærlig tror jeg at kritikken bare gjelder kvinner. Menn i toppledelsen kan sikkert jobbe døgnet rundt uten at kronikker blir til Anonymkode: 3e473...af4 Og på begge sider av det. Anonymkode: b17be...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #42 Del Skrevet 15. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Feil. Igjen. Du vet tydeligvis ikke hva omsorgsvikt egentlig er. Jeg kjenner mange politikere. Damer. Som jobbet like lenge om ikke enda lengre mens barna var små. Til tross for overtid og betydelige mengder arbeid så var de ikke i nærheten av å begå noen form for omsorgssvikt. Anonymkode: 26f15...355 Det er vel ofte snakk om flaks at det ikke blir omsorgsvikt om foreldrene jobber mye overtid. Barn har ulike behov og om man tilbringer lite tid med barna så ser man ikke alltid behovene barna har. Det blir enda vanskeligere om foreldrene er separerte. Om barna er selvstendige og modne mentalt så trenger de ofte lite oppfølgning. Enkelte barn har heller ikke stort behov for å føle seg sett. Men så har du de barna som sliter sosialt, kommer i feil vennegjeng, sliter på skolen, s sliter fordi de ikke føler seg nok elsket eller sliter med å mestre livet. Det er ingen tvil om at mange barn får god nok oppfølgning av foreldrene. Det er jo ikke fordi foreldrene er onde, men fordi de ikke ser barnas behov. Finn en unge som sliter og har foreldre som jobber mye. Spør foreldrene om hvordan det er å kombinere overtid med unger. Ingen foreldre vil si "ungen sliter, men det har jeg ikke tid til å bry meg om". Alle foreldre vil si at det går helt fint med ungen, og det er jo fordi de ikke vet bedre. Anonymkode: 37dab...cbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #43 Del Skrevet 15. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ofte snakk om flaks at det ikke blir omsorgsvikt om foreldrene jobber mye overtid. Barn har ulike behov og om man tilbringer lite tid med barna så ser man ikke alltid behovene barna har. Det blir enda vanskeligere om foreldrene er separerte. Om barna er selvstendige og modne mentalt så trenger de ofte lite oppfølgning. Enkelte barn har heller ikke stort behov for å føle seg sett. Men så har du de barna som sliter sosialt, kommer i feil vennegjeng, sliter på skolen, s sliter fordi de ikke føler seg nok elsket eller sliter med å mestre livet. Det er ingen tvil om at mange barn får god nok oppfølgning av foreldrene. Det er jo ikke fordi foreldrene er onde, men fordi de ikke ser barnas behov. Finn en unge som sliter og har foreldre som jobber mye. Spør foreldrene om hvordan det er å kombinere overtid med unger. Ingen foreldre vil si "ungen sliter, men det har jeg ikke tid til å bry meg om". Alle foreldre vil si at det går helt fint med ungen, og det er jo fordi de ikke vet bedre. Anonymkode: 37dab...cbe Mener du at det er bedre at foreldrene går på NAV? At de tar til seg dårlige betalte jobber og ender i verste fall opp med å ikke kunne ha muligheten til å dekke barnas basale behov? Anonymkode: 26f15...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 15. november 2019 #44 Del Skrevet 15. november 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og AKT har jo ofte skrytt av at hun jobber 70 timer i uka... Anonymkode: 61407...bb0 Det er å skryte av at man tilbringer lite tid med egne barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #45 Del Skrevet 15. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er vel ofte snakk om flaks at det ikke blir omsorgsvikt om foreldrene jobber mye overtid. Barn har ulike behov og om man tilbringer lite tid med barna så ser man ikke alltid behovene barna har. Det blir enda vanskeligere om foreldrene er separerte. Om barna er selvstendige og modne mentalt så trenger de ofte lite oppfølgning. Enkelte barn har heller ikke stort behov for å føle seg sett. Men så har du de barna som sliter sosialt, kommer i feil vennegjeng, sliter på skolen, s sliter fordi de ikke føler seg nok elsket eller sliter med å mestre livet. Det er ingen tvil om at mange barn får god nok oppfølgning av foreldrene. Det er jo ikke fordi foreldrene er onde, men fordi de ikke ser barnas behov. Finn en unge som sliter og har foreldre som jobber mye. Spør foreldrene om hvordan det er å kombinere overtid med unger. Ingen foreldre vil si "ungen sliter, men det har jeg ikke tid til å bry meg om". Alle foreldre vil si at det går helt fint med ungen, og det er jo fordi de ikke vet bedre. Anonymkode: 37dab...cbe Jeg vil heller si "finn en unge som ikke sliter". Finnes de? Jeg har aldri møtt noen, i alle fall. Anonymkode: b17be...248 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #46 Del Skrevet 15. november 2019 2 minutter siden, Nimbus2000 skrev: Det er å skryte av at man tilbringer lite tid med egne barn. Det var nok ikke sånn hun la det frem. Anonymkode: 26f15...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #47 Del Skrevet 15. november 2019 Kronikken er skrevet av psykolog Eystein Våpenstad. Og her ser vi hvor "nyttige" psykologer er for samfunnet, rettere sagt unyttige/skadelige. Anonymkode: 6c647...2a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #48 Del Skrevet 15. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kronikken er skrevet av psykolog Eystein Våpenstad. Og her ser vi hvor "nyttige" psykologer er for samfunnet, rettere sagt unyttige/skadelige. Anonymkode: 6c647...2a0 Det finnes tullinger innen alle yrker og med alle utdannelser. Anonymkode: b17be...248 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #49 Del Skrevet 16. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 70 timers arbeidsuke. Tenk litt over det. Det er i snitt 10 timer hver eneste dag, inkludert lørdag og søndag. Anonymkode: 61407...bb0 Jeg tror det avhenger av hvordan man bruker resten av tiden. Det blir litt annerleder hvir man jobber 8 til 16, også 20 til 22 etter at barn har lagt seg i ukedagene. Og hvis man kjøper tjenester ang. Alt som har med husarbeid å gjøre. Anonymkode: d6313...b25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #50 Del Skrevet 16. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det det. Dersom barna alltid føler seg som nummer 2. Aldri er mammas første prioritet. Mamma er "aldri" hjemme. Dersom man ikke er der kan man heller ikke gi omsorg. Altså er det en svikt i omsorgen. At barna ikke opplever det som det betyr ikke at det ikke har skjedd. Det blir sikkert fine folk av barna hennes også, men at de har fått adekvat omsorg av foreldrene (vet ikke noe om far her, men i hvert fall av mor) tviler jeg på dersom hun har jobbet så mye. Anonymkode: 98d76...82c Hvorfor er det ikke omsorgssvikt dersom pappa «aldri» er hjemme, da? Sitter du med definisjonsmakten på hva som er omsorgssvikt, siden du mener barna er utsatt for dette, til tross for at det voksne barnet ikke mener hun har vært utsatt for dette? Anonymkode: fa39e...a34 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 16. november 2019 #51 Del Skrevet 16. november 2019 12 timer siden, youcancallmejune skrev: Og så lurer de på hvorfor det er færre kvinner enn menn i toppjobber. Her ser vi et godt eksempel på hvor mye hardere kvinner dømmes når de velger karriere. Dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #52 Del Skrevet 16. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det avhenger av hvordan man bruker resten av tiden. Det blir litt annerleder hvir man jobber 8 til 16, også 20 til 22 etter at barn har lagt seg i ukedagene. Og hvis man kjøper tjenester ang. Alt som har med husarbeid å gjøre. Anonymkode: d6313...b25 Hvem er det som har så forutsigbar arbeidstid som sjef? Om man kun er villig til å jobbe mellom 8 og 16 og mellom 20 og 22 så får man nok beskjed om å se etter en annen jobb. Ikke kan man forvente å kun jobbe på kontoret eller ha hjemmekontor. Man må reise hele tiden. Hjelper ikke å slutte arbeidsdagen klokka 8 om man er 50 mil fra barna. Anonymkode: 69a2e...db3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #53 Del Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som har så forutsigbar arbeidstid som sjef? Om man kun er villig til å jobbe mellom 8 og 16 og mellom 20 og 22 så får man nok beskjed om å se etter en annen jobb. Ikke kan man forvente å kun jobbe på kontoret eller ha hjemmekontor. Man må reise hele tiden. Hjelper ikke å slutte arbeidsdagen klokka 8 om man er 50 mil fra barna. Anonymkode: 69a2e...db3 Ikke snakk om noe du ikke har peiling på. Å dele opp arbeidsdagen slik hun over beskriver er vanlig for sjefer med små barn. Vi bor i Norge. Det er ingen virksomheter som pisker verken sjefer eller medarbeidere slik man feks kan finne i Japan. Du forsøker bare å piske opp stemningen med påfunnene dine. Anonymkode: 11b8e...ed6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #54 Del Skrevet 16. november 2019 Her er det mange ting å ta tak i, og både Våpenstad og AKT har litt riktig og litt feil. Det som forundret meg mest var hvordan Våpenstad ordla seg og at kronikken slapp gjennom sensuren. Våpenstad har mange års erfaring som psykolog som behandler barn, og jeg tviler ikke på at han har møtt mange barn som har tatt skade av fraværende mødre. Det gjelder også fraværende fedre, men mødre kan nok sies å være viktigst i barnets første levetid. Det å ikke bli sett fordi der alltid er noe som er viktigere er en form for omsorgssvikt. Merk at jeg ikke snakker om AKT spesielt, men fraværende mødre generelt. Og jeg vil anta at Våpenstads angrep på kvinner kommer av at i hans erfaring med barn er det ofte mors fravær som blir nevnt. Angrepet fra Våpenstad rettet mot kvinner i topplederjobber er unyansert. Det finnes like mange kvinner i helt vanlige stillinger som ikke ser barna sine. At han trekker frem AKT i den formen han gjør virker nesten som at kronikken er skrevet i et øyeblikk av affekt. De sitatene han kommer med fra et intervju med AKT blir jeg faktisk selv provosert av. Men at Våpenstad skriver dette som fagperson er oppsiktsvekkende. AKT på den annen side fraskriver seg alt ansvar. For meg viser dette lite selvinnsikt og forståelse for barns behov. Det handler ikke om å smøre matpakken sin selv eller det å få ansvar og bli selvstendig som barn. Men om at barn trenger foreldre som er tilgjengelige og sensitive. Det gjelder når barnet f.eks har behov for å snakke med foreldre om at de er forelsket eller opplever noe vondt. Man ringer ikke mor/far som sitter i et viktig møte. Når man jobber 70 timer i uken er det vanskelig å få med seg mye av det som skjer i barnets følelsesliv. Mor/far har også behov for søvn, mat og å hente seg inn. I tillegg til mange timers jobb kommer reise til og fra jobb m.m. Det å være toppleder krever mye og man gjør forsakelser. Det er ikke til å komme fra, og det gjelder både kvinner og menn. Hvorfor nevnes f.eks ikke Petter Stordalen eller andre menn? Anonymkode: 57c9f...659 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #55 Del Skrevet 16. november 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke snakk om noe du ikke har peiling på. Å dele opp arbeidsdagen slik hun over beskriver er vanlig for sjefer med små barn. Vi bor i Norge. Det er ingen virksomheter som pisker verken sjefer eller medarbeidere slik man feks kan finne i Japan. Du forsøker bare å piske opp stemningen med påfunnene dine. Anonymkode: 11b8e...ed6 Finnes sikkert sjefer som kan si til kundene sine: "beklager, men jeg jobber kun til klokka fire og jeg reiser praktiserer ikke jobbreiser. Om det ikke passer deg så får du finne noen japanere å kjøpe fra. " Men jeg har vanskelig for å tro at disse får beholde jobben. Anonymkode: 69a2e...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #56 Del Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Finnes sikkert sjefer som kan si til kundene sine: "beklager, men jeg jobber kun til klokka fire og jeg reiser praktiserer ikke jobbreiser. Om det ikke passer deg så får du finne noen japanere å kjøpe fra. " Men jeg har vanskelig for å tro at disse får beholde jobben. Anonymkode: 69a2e...db3 Slutt å piske opp stemningen med tøyset ditt. Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 11b8e...ed6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #57 Del Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slutt å piske opp stemningen med tøyset ditt. Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 11b8e...ed6 Skjønner at du ser på deg selv som et forumpoliti som skal bestemme hvem som skal få si hva på Kvinneguiden. Men du har nok like dårlig peiling på diskusjonsteknikk som du har på hva en sjefsjobb innebærer. Anonymkode: 69a2e...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #58 Del Skrevet 16. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du ser på deg selv som et forumpoliti som skal bestemme hvem som skal få si hva på Kvinneguiden. Men du har nok like dårlig peiling på diskusjonsteknikk som du har på hva en sjefsjobb innebærer. Anonymkode: 69a2e...db3 Nok tull fra deg. Jeg har jobbet med ledere og ledergrupper hele arbeidslivet. Når folk sitter og dikter fantasihistorier fortjener resten av leserne å få vite at det ikke er sant. Heldigvis er de fleste her inne oppegående nok til å forstå at du vrøvler og finner på ting utelukkende for å polarisere debatten. Anonymkode: 11b8e...ed6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #59 Del Skrevet 16. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det det. Dersom barna alltid føler seg som nummer 2. Aldri er mammas første prioritet. Mamma er "aldri" hjemme. Dersom man ikke er der kan man heller ikke gi omsorg. Altså er det en svikt i omsorgen. At barna ikke opplever det som det betyr ikke at det ikke har skjedd. Det blir sikkert fine folk av barna hennes også, men at de har fått adekvat omsorg av foreldrene (vet ikke noe om far her, men i hvert fall av mor) tviler jeg på dersom hun har jobbet så mye. Anonymkode: 98d76...82c Men far har jo vært hjemme? Hvorfor er dette så krise fordi det er mor vi snakker om ? Hører aldri noe om fedre sol jobber offshore, mye overtid, har eget firma o.l Anonymkode: 6c0be...92a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 16. november 2019 #60 Del Skrevet 16. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner veldig sterkt på følelsen av lykke, fordi du ikke er moren min. 100% omsorg 100% av tiden tror jeg hadde drept meg på et tidlig stadium. Anonymkode: b17be...248 Tvert imot, på et tidlig stadium i livet så er det bedre desto mer omsorg barnet/babyen får. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå