Gå til innhold

Folks/menns adferd på kollektivtransport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer et stort hjertesukk fra meg en fredag ettermiddag! Jeg er så drittlei av å ta trikk eller buss sammen med fremmede mennesker, skulle ønske jeg kunne kjøre bil men det har jeg ikke mulighet til. Jeg er så drittlei av å sitte ved siden av menn som skrever og tar mye mer plass enn nødvendig, dette opplevde jeg to ganger i dag og også i helgen da jeg var ombord på fly. Har menn så store baller at de ikke kan klare å smekke lårene sammen og ta litt hensyn? Legger de ikke merke til selv at de tar stor plass? Jeg forstår de som er så overvektige at de ikke klarer å holde lårene sammen, men alle er jo ikke det! Jeg har også en kjæreste som sitter og skrever overalt, både i sofaen og når vi tar kollektivtransport. Han sitter ofte og beveger lårene frem og tilbake samtidig som han skrever,  så når man sitter ved siden av blir man hele tiden dunket borti. Jeg har nesten ikke sett damer som skrever. Et annet irritasjonsmoment ombord på buss, er alle de som ikke er bevisst at de har ryggsekk på, og når de står i midtgangen og beveger seg frem og tilbake, så sneier ryggsekken borti oss som sitter nærmest! Jeg kunne ramset opp mange flere punkt men jeg gidder ikke... 

God helg! 

Anonymkode: ccb72...100

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrever på kollektivt jeg også. Da må sidemannen jenke seg litt. Det er jo normalt og behagelig å sitte på den måten?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt buss hele livet, ofte er de stappfulle. Men har aldri irritert meg over det der.

Ellers så har menn og kvinner vidt forskjellig anatomi i hoftene, derfor kan ikke menn sitte kne mot kne. 

Anonymkode: 15082...660

• Liker 2
Skrevet

Opplever dette jeg også. Har begynt å skreve sjæl. Har uansett svære lår, så det blir slitsomt å sitte og niholde beina sammen bare fordi det sitter en skrevende gubbe ved siden av meg. Jeg tar mer hensyn om det setter seg en dame ned ved siden av meg, fordi jeg vet de opplever det samme som meg.

Anonymkode: 9adca...f54

• Liker 3
Skrevet

Kvinner er ikke bedre enn menn. Dette er uansett ikke noe jeg opplever som et problem her i Oslo. 

• Liker 3
Skrevet

Det at menn ikke kan sitte med samlede ben er bare tull. Det er det mange menn som gjør, men de sitter og skrever fordi det er mest behagelig. Mange menn er klar over at de tar mye plass men de driter i det. Jeg diskuterte dette fenomenet med mannlige kolleger på vorspiel til julebordet forrige helg, og det er faktisk bare en vane de legger seg til,  fikk jeg fortalt av flere. Min far har aldri sittet og skrevet, han sitter derimot alltid med ene låret over det andre. 

• Liker 10
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har menn så store baller at de ikke kan klare å smekke lårene sammen og ta litt hensyn? 

Hvorfor går tankene dine automatisk til at menn er hensynsløse? Er det så utenkelig at menn ikke gjør det for å være vanskelige?

Anonymkode: e0d9d...bb5

Skrevet
4 minutter siden, Anne 69 said:

Mange menn er klar over at de tar mye plass men de driter i det. Jeg diskuterte dette fenomenet med mannlige kolleger på vorspiel til julebordet forrige helg, og det er faktisk bare en vane de legger seg til,  fikk jeg fortalt av flere.

Hvor ofte gjør du ting av vane, og samtidig tenker over hva du gjør og hvorfor du gjør det? 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte gjør du ting av vane, og samtidig tenker over hva du gjør og hvorfor du gjør det? 

Det har jo vært en del skriverier i media om fenomenet manspreading det siste året, så mange har nok fått med seg at det ikke er så populært å sitte å skreve på kollektivtransport. Ofte gidder man ikke å korrigere seg selv, selv om man vet at det man gjør irriterer andre. 

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går tankene dine automatisk til at menn er hensynsløse? Er det så utenkelig at menn ikke gjør det for å være vanskelige?

Ja jeg vet at mange menn sitter og skrever fordi det er mest  behagelig eller så er de ikke bevisst at de gjør det. 

Skrevet

Er du sikker på at det ikke er menns nærver i seg selv du misliker og derfor finner noe du kan peke på?

Anonymkode: 95017...a2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har begynt å skreve tilbake. 😁

Anonymkode: db05d...e78

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers så har menn og kvinner vidt forskjellig anatomi i hoftene, derfor kan ikke menn sitte kne mot kne. 

Anonymkode: 15082...660

Nei, både menn og kvinner er designet slik at det mest behagelige er å slippe hoftene litt løs. Forskjellen er at de fleste kvinner har lært at "sånn gjør man ikke" fra vi var ganske små. Se feks hvordan små barn sitter og ligger, før de har lært dette. Jeg er kvinne, men lærte aldri dette pen pike-greiene, og jeg er veldig avslappet i hoftene når jeg sitter.. Men dette gjør jeg bare hvis jeg har setet for meg selv, i rushet tar jeg selvsagt hensyn til at det er fullt, og samler beina så alle får like mye plass. Menn som gjør dette er enten bare tankeløse, eller egoistiske. Vanligvis trekker de seg dersom man dulter borti dem og tar den samme plassen, eventuelt kan du vifte litt med albuene i aniktshøyde for å skremme dem litt. Er enig med de over i at dette ikke er et kjempeproblem i Oslo, siden de fleste er vant til rushtid, men det hender jeg treffer på noen en sjelden gang. Det med ryggsekken kan jeg glemme selv, når jeg er sliten og stressa, men det er lov å si fra da, altså. 

Anonymkode: 174e6...fc8

• Liker 9
Skrevet (endret)
44 minutter siden, Anne 69 skrev:

Det at menn ikke kan sitte med samlede ben er bare tull. Det er det mange menn som gjør, men de sitter og skrever fordi det er mest behagelig. Mange menn er klar over at de tar mye plass men de driter i det. Jeg diskuterte dette fenomenet med mannlige kolleger på vorspiel til julebordet forrige helg, og det er faktisk bare en vane de legger seg til,  fikk jeg fortalt av flere. Min far har aldri sittet og skrevet, han sitter derimot alltid med ene låret over det andre. 

Eh, at man kan sitte med samlede bein betyr ikke at det ikke er veldig ubehagelig. Det er lett for deg å moralisere som ikke har noe hengende mellom beina. Skjerpings.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

Problemet manspreading har jeg begynt å håndtere ved å okkupere begge armlenene, der det er armlener. Om de spør om hvorfor eller ser stygt på meg, det har skjedd de gangene jeg har gjort det litt ekstra demonstrativt, har jeg sagt noe sånt som at som kvinne har jeg bryster så jeg trenger litt ekstra plass. Alle vet jo at det er fullstendig ulogisk, men alle vet også at det de som skrever har mellom bena ikke er stort nok til at de trenger to seter, så det går opp i opp.

• Liker 21
Skrevet

Buss oppholder jeg meg ikke så lenge på om gangen, så der plager det meg ikke så mye.

Om man er så «heldig» å få midtsetet på fly mellom to menn, derimot... Jeg har flere ganger måttet sitte sammenkrøllet pga menn på hver side som skrever, og i tillegg opptar armlenene 😡

Anonymkode: b340e...042

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, jabx skrev:

Eh, at man kan sitte med samlede bein betyr ikke at det ikke er veldig ubehagelig. Det er lett for deg å moralisere som ikke har noe hengende mellom beina. Skjerpings.

Den dingsen dere har hengende mellom beina er ikke så stor at du behøver å skræve som om du er i ferd med å føde...

Å spre litt er ok men noen sitter jo som om de har en gigantisk brokksvulst i lysken og sånne tenker man ikke er vel bevart eller godt oppdratt.

Anonymkode: df7ff...1fb

• Liker 14
Skrevet
4 timer siden, jabx skrev:

Skjerp deg selv, så stor er den faktisk ikke. Jeg synes også det er ubehagelig å sitte klemt, men jeg har folkeskikk. 

• Liker 8
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, både menn og kvinner er designet slik at det mest behagelige er å slippe hoftene litt løs. Forskjellen er at de fleste kvinner har lært at "sånn gjør man ikke" fra vi var ganske små. 

Er det så utenkelig at menn og kvinner er forskjellige? Hvorfor må det være slik at kvinner er hensynsfulle og lærer, mens menn er hensynsløse og ikke lærer? Dette synes jeg er en ALT FOR lettvint konklusjon. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjerp deg selv, så stor er den faktisk ikke. Jeg synes også det er ubehagelig å sitte klemt, men jeg har folkeskikk. 

Men kanskje andre mennesker føler noe annet enn deg? Kanskje noen mennesker rett og slett ikke klarer? Kanskje noen rett og slett ikke tenker over det? Kanskje noen rett og slett ikke forstår eller ser problemstillingen? Hvorfor må det automatisk være sånn at de som gjør annerledes mangler folkeskikk?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...