AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #1 Skrevet 15. november 2019 Jeg har en søster som sliter veldig, både økonomisk og sosialt. Hun har 3 barn i skolealder, og alle sliter på skolen, de henger etter faglig og sliter sosialt. Barna mangler ofte klær, utstyr og egentlig det aller meste, kostholdet deres er også helt elendig. Jeg og min mor har i alle år stilt opp for søstera mi, vi har passet unger, kjøpt inn klær og utstyr, vi har bidratt der vi kunne, så mye vi kunne. Mamma har ofte vært redningen hennes når kontoen er tom og kjøleskapet tømt. Vi har i alle år feiret jul sammen hos mamma, men i år har vi vår første jul uten mamma, vi gruer oss allerede. Min mann mener at vi ikke skal invitere søstera mi og barna hennes til oss. Han sier han er møkk lei av at hun sitter å syter og barna hennes ødelegger julen år etter år. To av barna til søster har diagnoser som gjør at de har litt mer energi enn barn flest, så de er ofte litt høyt og lavt. Så det har hendt at de har utagert litt under julemiddagen. Jeg er klar over at han synes det er vanskelig, men jeg vet også at søster og barna ikke får noen jul hvis de ikke får komme til oss. Hjemme hos søsteren min er ingenting på stell og hun har hverken økonomi eller ressurser til å stelle istand til jul. Hva skal jeg gjøre? Jeg har tatt opp dette med mannen min og han mener at søsteren min har satt seg selv i den situasjonen. Min mann vil feire hos sin familie i år, og bare sende julegaver til søsters barn. Anonymkode: 14a29...14f
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 15. november 2019 Her hadde jeg sendt mannfolket langt av gårde og feiret jul med søster og hennes barn. Har en lignende familiesituasjon, hvor det er slik at dersom jeg ikke deltar så blir det ingen jul. Er heldigvis ikke økonomiske problemer involvert, men mye psykiatri. Det er en utrolig vond situasjon. Barna til din søster fortjener en god julefeiring. Anonymkode: 7bc7e...d5c 100
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 15. november 2019 Du tar vare på søsteren din og ber henne. Julen er ikke tiden for konflikter. Da ser man gjennom fingrene på slikt og forsøker å ha det hyggelig sammen. Dette er ekstra viktig for hennes barn som i følge deg omtrent ikke vil få oppleve jul om dere avviser dem. Anonymkode: 77fa3...766 52
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #4 Skrevet 15. november 2019 Jeg skjønner at hjertet ditt blør for barna og som søster. Her har du egentlig flere valg. 1. Følge mannens ønske, (han har bøyd seg i mange år allerede) , og kanskje det er på tide at søster lager den julen hun kan? Det betyr ikke at det ikke blir en fin jul hos dem selv om det evt blir pizza(??) på bordet? 2. Dele dere, han drar til sin familie, du er med søster. 3. Dere feirer alle sammen med søster og barna. (Mannen blir nok sur da?) Anonymkode: 1d2f6...a72 36
Måbarefåsiat... Skrevet 15. november 2019 #5 Skrevet 15. november 2019 Jeg hadde reist til søster, eller invitert, så fikk mannen gjøre hva han ville. Å utestenge familie på julaften er bare stygt. Selv om jeg forstår at det er slitsomt. Er han så lite raus ellers også? 33
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 Populært innlegg #6 Skrevet 15. november 2019 Får faktisk litt vondt av mannen her og jeg, hvis han alltid har måttet bøye seg etter deg og din familie. Kan dere ikke ha en feiring uten søster og barn julaften, og så en dag sammen med søster og barn? Har selvfølgelig empati med søster og barn, men synd hvis deres feiring og ekteskap skal gå dukken pga de. Anonymkode: f802b...8eb 136
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #7 Skrevet 15. november 2019 Uff, for en dum situasjon. Jeg forstår jo at mannen gjerne vil ha en jul hos sin familie også, og han får da «pause» i år. Har du mulighet for å hjelpe din søster litt med å stelle i stand til jul? Hjelpe med å handle inn litt mat og å pynte? Anonymkode: 68a86...9f8 34
Carrot Skrevet 15. november 2019 #8 Skrevet 15. november 2019 Her møter jeg meg selv i døren fordi hjertet på den ene siden sier "inkluder søsteren din og la mannen velge hva han vil" mens på den andre siden "ta hensyn til din partner og egen familie først" samtidig som jeg tenker at det kanskej hadde vært bedre for barna og din søster å få hjelp året gjennom for å få orden på situasjonen heller enn at familen skal slite seg ut på å yte krisehjelp ved behov hvis behovet er konstant.. 41
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #9 Skrevet 15. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får faktisk litt vondt av mannen her og jeg, hvis han alltid har måttet bøye seg etter deg og din familie. Kan dere ikke ha en feiring uten søster og barn julaften, og så en dag sammen med søster og barn? Har selvfølgelig empati med søster og barn, men synd hvis deres feiring og ekteskap skal gå dukken pga de. Anonymkode: f802b...8eb Jeg støtter denne jeg. Det er også utrolig tungt å ha en svigerfamilie der deres behov alltid må gå foran. Hvis det er slik at dere alltid har feiret med «dine», så er det vel kanskje hans tur snart? Det blir jo feil at dere aldri skal feire med hans familie også. Jeg hadde ikke godtatt det, om mannen min mente vi skulle feire med hans familie hvert eneste år. Så har jeg jo selvsagt sympati med søster og spesielt ungene også. Det er en vanskelig situasjon å være pårørende til noen med slike vansker. Det er så klart riktig å stille opp, men man må passe på så man ikke mister seg selv helt oppi det og. Anonymkode: 217d9...55c 45
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #10 Skrevet 15. november 2019 Hvorfor sliter hun? Hvorfor klarer hun ikke stelle i stand til jul? Handler det bare om økonomi? Anonymkode: c9aa8...9ef 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 Populært innlegg #11 Skrevet 15. november 2019 Er det ingen Som reagerer på omsorgssvikten her? Kanskje mannen din tenker at både du og søstera di trenger en vekker? Du kan jo ikke drive å glatte over de mangelfulle omsorgsevnene til søstera di for alltid? Men nå synes jeg at akkurat jula er et dumt tidspunkt å statuere et eksempel på, men jeg hadde dessverre hatt vanskelig å sitte stille å se på omsorgssvikt hos min manns familie uten å si noe, og det virker jo som han har holdt ut i mange år. Jeg synes barns jul er viktigere enn voksnes, men det virker jo ikke som dere tar innover dere alvoret? En mor er avhengig av sin mor for å brødfø barna sine, og tante må kjøpe klær og utstyr, alle sliter på skolen, har diagnoser, sliter sosialt, mangler utstyr, dårlig kosthold. Jeg får skikkelig skikkelig vondt på vegne av barna og det gjelder også utenom julaften.. Anonymkode: 17d27...004 113
SoWhat? Skrevet 15. november 2019 #12 Skrevet 15. november 2019 Du skriver ikke ett ord om hva DU vil. Så hva vil du? Alt jeg leser er at søsteren din sliter maks, og hva mannen din mener. 10
B87C Skrevet 15. november 2019 #13 Skrevet 15. november 2019 Tenker at kanskje hvis din søster hadde vært nødt til å "step up ", så hadde kanskje ting blitt litt bedre?! Har selv en i nær familie som slet psykisk og med rus, og til slutt måtte vi sette foten ned, ofte kan hjelpen vår gjøre mer "skade" for personen det gjelder vet at hun/Han ikke trenger anstrenge seg for du/dere fikser det jo for henne/han.. 23
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #14 Skrevet 15. november 2019 Du skriver at dere har deres første jul uten mamma. Vil det si at hun har gått bort? Det har litt å si mener jeg, for da vil denne problemstillingen dukke opp hvert eneste år. Jeg mener, som flere her, at din søster trenger hjelp til å hjelpe seg selv. Hun må jobbe for å bedre sin egen situasjon permanent. Hvis det er forhold i livet hennes som gjør at det er umulig, så trenger hun hjelp fra profesjonelle. Det går ikke an i dagens samfunn at man tar seg av både sin egen familie, og andres, selv om man selvsagt hjelper hverandre og er rause. Det blir for mye ansvar på deg. Feir med samboers familie i år, og snakk med din søster om hvordan du kan hjelpe henne med å gjøre varige endringer selv. Anonymkode: f35bb...8bb 18
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #15 Skrevet 15. november 2019 Første julen uten noen er alltid sår og spesiell. Er det mulig å avtale at dere feirer sammen i år, og i januar begynne en prosess med å se hvordan hun kan hjelpes til en selvstendig feiring neste år? Anonymkode: d8cd6...d0a 21
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #16 Skrevet 15. november 2019 Sånn jeg forstår innlegget ditt har dere tilbrakt hver jul sammen med din søster og hennes barn, og da forstår jeg godt at mannen din vil ha et år uten. Han har tydeligvis ofret seg i mange år, er sliten og fortjener å bli hørt. Anonymkode: a6b77...b82 33
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #17 Skrevet 15. november 2019 Dette er sånn catch22 situasjon.Galt blir det uansett hva og hvem du velger 😕 Så føler jeg med mannen din her. Hvis din søster har feiret jul sammen med deg og din familie hos din nå avdøde mor hver år, og du og barna aldri har feiret jul hos dine svigerforeldre? Om det er sånn det har vært så kan det faktisk akkurat nå være tiden for å endre på julefeiringene. Anonymkode: e9e1d...c8d 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #18 Skrevet 15. november 2019 25 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg hadde reist til søster, eller invitert, så fikk mannen gjøre hva han ville. Å utestenge familie på julaften er bare stygt. Selv om jeg forstår at det er slitsomt. Er han så lite raus ellers også? Hans familie og ønsker betyr ikke en dritt? Anonymkode: 6764a...381 32
Mrs Robinson Skrevet 15. november 2019 #19 Skrevet 15. november 2019 (endret) En annen løsning er jo å faktisk snakke med søsteren din, og si at dere gjerne vil feire med henne, men at dere ønsker å unngå økonomi/sykdomsprat på julaften da dette bidrar til en lite positiv feiring for barna deres. Finn løsninger der barna med diagnoser klarer å holde ut deler av middagen (kan de gå fra bordet tidligere f.eks? Underholde seg selv med leker eller annet?), og ha høy takhøyde for å hjelpe søsteren din. Selv om jeg forstår mannen din godt, sørger jeg også for søsteren og barna hennes som ikke får feiret julen. Det er alt for kort tid til å hjelpe søsteren din til å skape julefeiring nå - hjelp henne i år, og så kan du bidra med å tidlig lage en plan som gjør at hun kanskje får feiret på egen hånd neste år. Endret 15. november 2019 av Mrs Robinson 12
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #20 Skrevet 15. november 2019 Min erfaring er at det er best å være tidlig ute hvis man ønsker å gjøre endringer i tradisjoner i forhold til hva andre forventer / håper. Så hvis dere velger å feire julaften med søsteren din i år, så ville jeg allerede nå, før jul, sagt at neste år er dere hos din svigerfamilie. Hvis moren deres har dødd i år, eller kommet på sykehjem og ikke kan være med på julefeiring hjemme, så er det kanskje ekstra dramatisk å velge dette året som det første dere ikke feirer sammen. Det kan tenkes at din manns familie også håper at dere skal feire jul sammen med dem i år, men de har antageligvis større evne til å lage jul uten dere enn søsteren din har. Bor de langt fra hverandre? Husk at julen er mye mer enn julaften mellom kl 17 og 23, så ikke la disse timene definere 100% hvem dere er sammen med i julen / hvordan julen blir i år. Førjul, romjul og nyttårshelg kan bestå av mange hyggelige dager og kvelder man tilbringer sammen. Anonymkode: f5a2b...4de 22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå