Gå til innhold

Kynnere vs Rier. Hva er forskjell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i tredje trimester, og mulig dette er litt dumt å si, men er redd for at jeg ikke vil klare å skille kynnere og rier.

Ja jeg vet rier er vondt på en annen måte, men kanskje de tidligste riene ikke er så vonde og derfor så er man usikker på hva som er hva.

Har lest litt flere steder om kvinner som ikke ante at de var i fødsel med en gang, og da de kom til sykehuset var de i full gang med åpning på 6-7 cm.

Jeg har hatt endel kynnere og de har blitt litt vondere med tiden, men de avtar så snart jeg roer meg eller slapper av. Hvordan var det for dere? Kjente dere forskjell på kynnere og rier med en gang? Og hva er/var forskjell?

Hilsen førstegangsfødende

Anonymkode: a53d7...85e

Skrevet

Riene roer seg ikke. Kynnere skal gå over hvis du slapper av f.eks - det gjør ikke rier. Riene øker også i styrke hos de fleste, ikke kynnere.

For min del kjentes riene helt annerledes, kynnerne gjorde vondt nederst i magen mens riene kjente jeg i rumpa og lårene. 

Anonymkode: 4096f...b6b

• Liker 3
Skrevet

Jeg var også redd for å ikke kjenne forskjell, men tro meg det gjør du. Selv når riene er svake i starten er de helt anderledes. De bygger seg opp sakte men sikkert før de gir seg, en liten pause så kommer det igjen. Å da gir det seg heller ikke om du slapper av. Etterhvert blir de vondere og vondere og kommer tettere 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde kynnere og rier som to veldig forskjellige ting. Kynnere var mer som at magen strammet seg og det gjorde vondt i hele magen. Mens riene var mer som menssmerter, som ble gradvis sterkere før de avtok. Så gjentar det seg jevnlig da. Kjente forskjell med det samme riene startet, selv om jeg hadde ligget og kjent på kynnere i flere timer den natta. 

Anonymkode: ac8e4...df6

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde kynnere og rier som to veldig forskjellige ting. Kynnere var mer som at magen strammet seg og det gjorde vondt i hele magen. Mens riene var mer som menssmerter, som ble gradvis sterkere før de avtok. Så gjentar det seg jevnlig da. Kjente forskjell med det samme riene startet, selv om jeg hadde ligget og kjent på kynnere i flere timer den natta. 

Anonymkode: ac8e4...df6

Jeg kjenner kynnere som menssmerter. Det gjør på en måte vondt nederst i magen med litt stråling oppover magen. Og har alltid hatt sterke menstruasjonssmerter så det føles ganske likt. Får håpe at riene mine kjennes annerledes ut så jeg klarer å skille dem 🙈 Men de hadde nok ikke avtatt om det var rier som du nevner. Ser flere nevner at de fikk vondt i rygg å bein etc. Så skal være ops på det også. Ts

Skrevet
27 minutter siden, Anjatapinjata skrev:

Jeg var også redd for å ikke kjenne forskjell, men tro meg det gjør du. Selv når riene er svake i starten er de helt anderledes. De bygger seg opp sakte men sikkert før de gir seg, en liten pause så kommer det igjen. Å da gir det seg heller ikke om du slapper av. Etterhvert blir de vondere og vondere og kommer tettere 😊

Dette er helt individuelt, og det er det greit å være klar over. "Alle" sier at man vet når det er rier, men det er ikke slik for alle. Min andre fødsel startet med kynnere, kunne ikke fallt meg inn at det var noe mer. Jeg hadde født før og kjent på rier, så var sikker på at det ikke var noe. Fra jeg skjønte at det kunne være noe på gang likevel, fordi kynnere ble regelmessig, så tok det 1,5 time til ungen var ute. Var over halveis da jeg fikk en sjekk for kynnere mine 😛

Kynnere kan være rier om de ikke avtar eller kommer regelmessig, så om du opplever det ts så kontakt føden og forhør deg :)

Anonymkode: 55081...456

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt individuelt, og det er det greit å være klar over. "Alle" sier at man vet når det er rier, men det er ikke slik for alle. Min andre fødsel startet med kynnere, kunne ikke fallt meg inn at det var noe mer. Jeg hadde født før og kjent på rier, så var sikker på at det ikke var noe. Fra jeg skjønte at det kunne være noe på gang likevel, fordi kynnere ble regelmessig, så tok det 1,5 time til ungen var ute. Var over halveis da jeg fikk en sjekk for kynnere mine 😛

Kynnere kan være rier om de ikke avtar eller kommer regelmessig, så om du opplever det ts så kontakt føden og forhør deg :)

Takk for svar :)

Jeg snakket med jordmor på forrige kontroll, og hun sa jeg bare skulle ringe uansett hva.

Heller en gang for mye enn en gang for lite. Så skal prøve å ha det i bakhodet.

Å er akkurat dette du forteller jeg også har tenkt på. At kanskje ikke alle merker at fødselen er i gang. Jeg har en tendens til å bare tenke "jaja herregud dette går over" eller rett å slett bare bagatellisere det, og vil på en måte ikke være til bry for noen om det faktisk ikke er noe alvorlig. Men får bare prøve å være ops på det å ringe uansett til føden om det skulle være noe jeg er usikker på. Ts

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Jeg snakket med jordmor på forrige kontroll, og hun sa jeg bare skulle ringe uansett hva.

Heller en gang for mye enn en gang for lite. Så skal prøve å ha det i bakhodet.

Å er akkurat dette du forteller jeg også har tenkt på. At kanskje ikke alle merker at fødselen er i gang. Jeg har en tendens til å bare tenke "jaja herregud dette går over" eller rett å slett bare bagatellisere det, og vil på en måte ikke være til bry for noen om det faktisk ikke er noe alvorlig. Men får bare prøve å være ops på det å ringe uansett til føden om det skulle være noe jeg er usikker på. Ts

Ja, vi rakk ikke få barnevakten på plass engang fordi jeg ikke trodde det var noe 😂 jaja, men ofte vil man skjønne det er rier altså. Det er bare ikke alltid så lett å bedømme selv, ikke om man har født før engang tydeligvis. Bare å ringe om du er usikker ja, det er lurt :)

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig individuelt, men for meg var kynnere ca. 5/100 på smerteskalaen, første rie var 99/100 og siste rie var 100/100. Jeg var overhodet ikke tvil da første rie kom! Det ble styrtfødsel og ingen pause mellom riene. Det føltes som én sammenhengende rie som varte i 2,5 timer. Men det ble en drømmefødsel. :)

Jeg tipper at du ikke kommer til å være i tvil!

Anonymkode: e51f3...c31

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såklart kan det oppleves forskjellig. 

Jeg merket ikke kynnerne engang før helt på slutten av svangerskapet selvom jordmor sa når jeg hadde det når jeg var på kontroll. 

Men riene var for meg ikke til å ta feil av. Men jeg kjente de i magen, rumpa og lårene også. Hadde rier i nesten to døgn før han kom og det var grusomt etter de første 12timene.

Men ja kommer de regelmessig uansett så er det vel bare å ringe føden en gang for mye enn en gang for lite. 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke det er lett jeg heller, selv om jeg har født en gang før. 

Mine kynnere kan også medføre noe som ligner på menssmerter. Det jordmor sa sist, og som stemte den gangen, var at rier bygger seg opp og har en smertetopp før de slipper igjen. Som bølger.  Det var så tydelig at jeg tenkte ved første rie at dette må ha vært en rie, og da neste kom var jeg sikker. Jeg fikk derimot ikke regelmessige rier før det virkelig hastet å komme seg til sykehuset. Mine første rier roet seg også litt hvis jeg la meg ned, og kom hyppigere hvis jeg prøvde å gå rundt, noe som også var typisk for kynnerne.

Uansett er det alltid bedre å ringe en gang for mye enn for lite. Jeg forstod at jeg hadde rier, men klarte ikke å avgjøre når det var på tide å dra til sykehuset. Jeg var redd for å dra for tidlig og bare bli sendt hjem igjen. Denne gangen skal jeg ikke tenke slik. 

Anonymkode: 295d2...ecd

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en av de som ikke skjønte at det var rier med førstemann. De kom regelmessig, men var jo ikke så vondt som jeg hadde forberedt meg på. Begynte å blø, ringte derfor føden, og ble bedt om å komme for en sjekk. Kom til sykehuset med 8 cm og baby var ute på 1 time.

Med andre skjønte jeg at det var rier, ringte føden på tredje rie fordi de kom med 2 minutter i mellom. Begynte å blø. Kom til sykehuset med 7 cm og baby var ute etter kort tid. 

Anonymkode: c6a0b...c45

• Liker 1
Skrevet

Jeg var redd for å ikke kjenne forskjell, men når det var rier var det ingen tvil for meg. Har dog født veldig raskt så det var full intensitet fra første rie. 

Tommelfingerregelen er at rier går ikke over om du legger deg ned/ opp og går/ tar en dusj :)

Anonymkode: e9fbc...ddf

• Liker 1
Skrevet

Kynnere for meg var sånn "æsj, der kom det en kynner igjen" mens rier var sånn "f@en i h, og alle banneord jeg kunne, dette var vondt". 

Anonymkode: 3b575...f21

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...