Gå til innhold

"Vg: Dette gjør snus med kroppen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er voksen og begynte å snuse i en stressende periode for ca 8 mnd siden. Snuser ca 6 stk om dagen. Har ikke lest artikkelen, men lurer på om noen med vg+ kunne delt screenshot? https://www.vg.no/forbruker/helse/i/0nqyjG/ny-rapport-dette-gjoer-snus-med-kroppen-din?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Jeg har lyst til å slutte om de uheldige virkningene er større enn de positive. 

Positive: kcal forbruket øker noe, man blir roligere, nikotin gir en god følelse og man blir på kort sikt lykkeligere- men vet ukke virkningen på lang sikt.

Negative: det er jævlig usexy, man får gule tenner, tannkjøttet kan bli sårt, tannkjøttet kan begynne å "sige opp" over tennene, det er dyrt og man blir avhengig. 

Hilsen kvinne 29

Anonymkode: 815a1...04d

Skrevet

Du glemte kreft i munnhule...

Anonymkode: ecc1e...a7c

• Liker 2
Skrevet

Du kommer til å ødelegge deg og spesielt munnhule og tenner hvis du fortsetter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker hvit snus så får ikke gule tenner. 

For meg er det slik: 

Positivt: Det er godt, demper stress, småspiser mindre, gir meg trygghet. 

Negativt: Det er dyrt, skader tannkjøttet, må alltid passe på å ha snus tilgjengelig og det som er av negative helseeffekter. 

Skal ikke slutte med det første da jeg har sluttet med rusmidler (ett år rusfri) og snus/røykeslutt er ikke anbefalt i denne fasen. Å slutte kan trigge rus-suget så ille at jeg sprekker. 

Anonymkode: 38457...630

• Liker 2
Skrevet

Som ab..630 skriver. Det gir avslapningseffekt og trygghet. Det roer ned under stressende omstendigheter og man føler seg nesten litt mindre ensom når det er på sitt verste.

Det blir jo dyrt i lengden. Man kutter jo gjerne ned på en del mat da snus frister mer, så der spares inn. Men det blir en stressfaktor hver gang du er tom. Kjøpe eller ikke kjøpe? Og særlig dyrt er det å kjøpe i Norge. Og så er du i Sverige eller en Taxfree, så er det en stressfaktor der og. For «det er nå det er billig». Men så har du også holdt deg lenge nok til at du kanskje aldri begynner igjen

• Liker 1
Skrevet

"man blir på kort sikt lykkeligere" - tja, jeg vet nå ikke om jeg ville si at man blir lykkelig av å snuse jeg da. Man blir i alle fall roligere og avslappet som følge av nikotinen, men det kan jo argumenteres om det er verdt alle bivirkningene for å få roet seg ned litt. Det finnes mange teknikker for å slappe av og stresse ned som ikke innebærer bruk av stoffer som påvirker sentralenervesystemet. 

Skrevet

Niktotin gjør at blodårene trekker seg sammen. Hva skjer når blodårene trekker seg sammen? Jo, man får høyere blodtrykk. Høyt blodtrykk over tid fører til slitasje på blodårene. Det kan gi f.eks blodpropp, hjerneblødning av at man får aneurisme som sprekker eller aneurisme på aorta. 

Det er vel ikke særlig mange forskningsartikler som har fulgt snusere over perioder på for eksempel 20 år eller mer (om det i det hele tatt finnes en eneste som har gjort det), så langtidseffektene og hvor stor prosentandel av snusere som får hjerte-karsykdom er nok ukjent. 

Anonymkode: 89dfa...8b4

• Liker 1
Skrevet

Du får alle de negative effektene av nikotin, inkludert et dårlig blodomløp, med fare for amputasjon og/eller blodpropp. Når du blir gammel har du en del åreforkalkning. Iblant  løsner biter av dette, og de som røyker eller snuser har mye større sjanse for å dø av det, siden blodet reagerer på en annen måte enn hos folk som ikke bruker nikotin.

Du kan google nikotin helseeffekter.

Anonymkode: 8e6ed...2d4

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Niktotin gjør at blodårene trekker seg sammen. Hva skjer når blodårene trekker seg sammen? Jo, man får høyere blodtrykk. Høyt blodtrykk over tid fører til slitasje på blodårene. Det kan gi f.eks blodpropp, hjerneblødning av at man får aneurisme som sprekker eller aneurisme på aorta. 

Det er vel ikke særlig mange forskningsartikler som har fulgt snusere over perioder på for eksempel 20 år eller mer (om det i det hele tatt finnes en eneste som har gjort det), så langtidseffektene og hvor stor prosentandel av snusere som får hjerte-karsykdom er nok ukjent. 

I så fall bra at jeg snuser i og med at jeg har både lav puls og lavt blodtrykk. 😛 :ironi:

Anonymkode: 38457...630

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får alle de negative effektene av nikotin, inkludert et dårlig blodomløp, med fare for amputasjon og/eller blodpropp. Når du blir gammel har du en del åreforkalkning. Iblant  løsner biter av dette, og de som røyker eller snuser har mye større sjanse for å dø av det, siden blodet reagerer på en annen måte enn hos folk som ikke bruker nikotin.

Du kan google nikotin helseeffekter.

Så fint. Da dør jeg kanskje tidlig i stedet for å sitte og lide på eldrehjemmet. Helvetes aldring hele tiden. Alltid den der «nåtid blir gammel»

Anonymkode: 7a350...08d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så fint. Da dør jeg kanskje tidlig i stedet for å sitte og lide på eldrehjemmet. Helvetes aldring hele tiden. Alltid den der «nåtid blir gammel»

Du lider mer på gamlehjemmet om du får hjerneslag og blir pleietrengende enn om du holder deg frisk til du er i 90-åra. Så det er lite logisk å tro at det er bra å gjøre ting som er skadelig for kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Livet mitt er så jævlig i seg selv at snusen gjør at jeg klarer dagene så vidt, i tillegg til lykkepillene. 

Anonymkode: 1404e...c4e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lider mer på gamlehjemmet om du får hjerneslag og blir pleietrengende enn om du holder deg frisk til du er i 90-åra. Så det er lite logisk å tro at det er bra å gjøre ting som er skadelig for kroppen.

Du kan få hjerneslag pg bli syk uten å snuse også.  Det er ikke en ting som utgjør forskjellen. 

Anonymkode: 900ed...f5e

Skrevet

Du kan få hjerneslag pg bli syk uten å snuse også.  Det er ikke en ting som utgjør forskjellen. 

Det var ikke meg du siterte. Glemte å si det 

Annonse
Skrevet
5 timer siden, Honey Dew skrev:

Du kommer til å ødelegge deg og spesielt munnhule og tenner hvis du fortsetter.

Du er så skjønn :)

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan få noen år i rullestol pga manglende ben før den tid.

For all del; jeg snuser iblant selv. Men ingen bør lure seg til å tro at nikotin ikke er særlig skadelig for kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Du kan få det meste uten at du har gjort noe for det, men det betyr ikke at atferd som øker risikoene ikke utgjør noe forskjell, for det gjør det i aller høyeste grad. Om man kan for eksempel velge mellom en 60% sannsynlighet for å få hjerneslag kontra en 10% sannsynlighet, så er det ganske logisk at man helst velger den gruppen som gir en 10% sannsynlighet. Det som da er ganske interessant er hvordan folk likevel velger å for eksempel snuse, røyke, ikke trene, drikke mye alkohol og være overvektig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestiller snus fra Msørensen. Koster 75,80 pr boks, altså 16 kr mindre pr boks enn i butikk.  Blir 2500 kr å spare i året det hvis man f.eks snuser 3 bokser i uka.  Har ingen planer om å slutte.  Snuser ca 2 bokser i uka. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...