AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #1 Skrevet 15. november 2019 Usikker på hvilken emne denne tråden faller inn under, men velger å ta med under familie og barn, da dette ikke gjelder maten i seg selv, men mer våre foreldre, besteforeldre eller oldeforeldres ønsker. Litt påvirket av andre tråder angående diett-ønsker i barnehage, skole, bursdagsfeiring osv. Hva tenker dere om folk kommer med ønsker/krav ift kosthold på sykehjem. Enten det er religiøst betinget (Halal, kosher osv), etnisitet betinget (indisk, kinesisk osv) eller annen livssyn betinget (veganer/vegetarianer osv). Altså kosthold som ikke er på bakgrunn av en sykdom eller allergier (cøliaki, Nøtteallergi osv). Hva tenker/mener dere om dette? Noen som vil dele sine tanker og meninger? Anonymkode: a09e5...49b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #2 Skrevet 15. november 2019 Tenker at det ville vært utrolig om gamle mennesker blir tcunget i brunost og gammelt fårikålkljøtt bare fordi de er eldre og alle gir faen i hvordan de har det. De brude få leve så tilnærmet nær ønskelig som mulig, så lenge det ikke skader noen. Å bli frarøvet muligheten til å leve i takt med egen overbevisning eller sykdom etter 80 er horribelt. Da behandler vi dem ikke som mennesker, men som kuer vi stuer vekk og gir restmat som ellers ville blitt kastet til Anonymkode: a0790...49c 9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #3 Skrevet 15. november 2019 Selvfølgelig skal en veganer få forbli veganer selv om h•n må ha sine siste år på et sykehjem! Det samme gjelder de som ikke spiser visse ting pga religionen sin eller pga andre livsstiler! Anonymkode: 9aaaa...330 5
Anja40 Skrevet 15. november 2019 #4 Skrevet 15. november 2019 Har jobbet på sykehjem i flere år. Det er en selvfølge at pasientene får mat som de er glad i, pårørende skriver opp hva de liker/ikke liker, allergier, ikke svin osv 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #5 Skrevet 15. november 2019 Det er et stort problem blandt syke eldre at de er underernært. Klart valgfri kost burde være det alle fikk. Anonymkode: 69200...709 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #6 Skrevet 15. november 2019 Det er faktisk hjemmet de sitt, de betaler 85% av inntekten for å bo der! Da sier det seg selv at man skal ha valgmuligheter når det gjelder mat- eller at man selv skal få bestemme hva slags mat man ønsker- innen rimelighetens grenser. Halal, kosher, vegan, vegetar og glutenfri må være mulig. Mat har jo veldig mye m trivsel å gjøre, det er jo viktig å oppleve at man har autonomi og en viss valgfrihet når d gjelder hva man ønsker å spise selv om man bor på institusjon. Anonymkode: ff9e3...c1c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #7 Skrevet 15. november 2019 Jeg tenker at jeg håper de får sine ønsker oppfylt i den grad det er praktisk mulig. Anonymkode: f992c...191 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #8 Skrevet 15. november 2019 Klart de skal få mat de liker/ ønsker. Jobber som sykepleier på sykehjem, og vi tilpasser alltid maten etter hva den enkelte pasient ønsker. Aldri vært noe problem. Anonymkode: a21de...86d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #9 Skrevet 15. november 2019 Har selv bodd på sykehjem og har cøliaki, og så vanskelig som det tydeligvis var for storkjøkkenet å lage en porsjon brun guffe uten gluten, kan jeg bare tenke meg hvor mye klaging og mas det hadde blitt om noen hadde bedt om vegansk mat. De sprekeste beboerne på sykehjemmet hvor jeg bodde kjøpte seg heller en pølse på bensinstasjonen eller fikk pårørende til å levere mat til dem. Brun, smakløs guffe er ikke særlig godt, og selv syke og eldre fortjener å få spise god mat og at maten blir servert på en apetittvekkende måte. Anonymkode: 7fb53...ab5
Blingblingtahei Skrevet 15. november 2019 #10 Skrevet 15. november 2019 Der jeg jobber for kreftpasienter/palliative pasienter ønskekost. Det blir tatt hensyn til de som ikke spiser svin, de som ikke spiser kjøtt og de som har diabetes. Enkelte spiser ikke fisk eller grøt, da tas det med annen mat til de. Men sykehjemmet har ikke kapasitet til å ta i mot bestilling på hver enkelt pasient til hvert måltid, men det er generelt god mat. Er det spesielt vellykket en dag så sier vi ifra om det slik at det kanskje blir laget oftere.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #11 Skrevet 15. november 2019 TS her. Bakgrunn for spørsmålet mitt er at så mye greier som jeg hører og leser om folk som klager over kravstore foreldre i barnehagen som skal ha litt av hvert, til gjester med diett-ønsker osv osv. Ønsket å vite hva folk mener når disse folkene som kanskje har levd med en diett hele sitt liv, blir plassert foran kjøttkaker i brun saus. Anonymkode: a09e5...49b 1
sonush Skrevet 15. november 2019 #12 Skrevet 15. november 2019 Jeg personlig lurer på hvordan mulighetene blir å få servert god indisk mat på sykehjem (hvis jeg skulle ende der, noe som ikke er vanlig for oss) hver dag. Kommer den i så fall fra storkjøkkenet det og!! Blir den da ordentlig indisk eller litt sånn norsk-indisk!! Bodd her i 35 år, betalt skatt i mer enn 20 av de, og skal muligens betale i 15-20 til. Så får jeg maten jeg liker eller blir det fårikål el kjøttkaker i brun saus, med litt sånn indisk innemellom. Det lurer jeg på....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå