Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidsledig og var i kontakt med en person som jobber med å hjelpe folk ut i jobb. Personen så på søknaden min og mente at det var en del ord jeg måtte droppe, og heller bruke ord som kunnskapstørst og andre ord som for meg fremstår utrolig teit.

For det første er dette ord som jeg aldri bruker, og for det andre virker det falsk å bruke slike ord. 

Jeg ønsker helt klart å tilegne meg mer kunnskap og utvikle meg innen mitt fagfelt. 

Hva mener dere? Slår det an å bruke slike fancy ord i jobbsøknad? 

Anonymkode: 8dde1...ac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Den nest siste setningen er da mye bedre å bruke. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har skrevet "Jeg ønsker helt klart å tilegne meg mer kunnskap og utvikle meg innen mitt fagfelt", trenger du ikke legge til kunnskapstørst. Men en del buzzwords kan være nyttig, de bør spisses mot den riktige jobben/annonsen. 

Står det i annonsen at de ønsker folk som er kunnskapstørste, ville jeg skrevet det om slik du foreslår. Står det "endringsvillige", ville jeg skrevet at jeg var fleksibel og åpen for nye utfordringer og liker at ting skjer. 
Unngå å bruk akkurat kunnskapstørst hvis du syns det er teit, men hør på vedkommende og sjekk om det kommer fram i søknaden at du er nettopp kunnskapstørst. 

Anonymkode: e2fe2...ac1

• Liker 1
Skrevet

Dette vil være avhengig av bransjen du søker på jobb i. En ingeniørsøknad er annerledes enn en søknad som kreativ leder i et reklamebyrå... 

Anonymkode: b3c78...0a6

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil være avhengig av bransjen du søker på jobb i. En ingeniørsøknad er annerledes enn en søknad som kreativ leder i et reklamebyrå... 

Ingeniør ja:-) 

Anonymkode: 8dde1...ac5

Skrevet

om det er en jobb med utviklingsmuligheter, så ville jeg ha skrevet "Jeg er motivert for å tilegne meg mer kunnskap og utvikle meg videre innenfor fagfeltet" 
Jeg mener en jobbsøknad bør reflektere personen bak den, og da bruke litt samme type språk. 

Anonymkode: af457...f4b

Skrevet

Jeg fikk også forslag om å bruke slike Buzz ord. Droppet det og havnet på intervju likevel. De fleste ingeniører har vel litt allergi for GPP. Nito har forslag til søknad på sine sider. Vis hva du kan tilby/bidra med istedenfor å liste opp alt du har gjort. Se på annonsen hva de ønsker. Skriver de kunnskapstørst, skriv at du er glad i å lære. Hilsen ingeniør 😊

Gjest bienvilleparish
Skrevet

Høres jo skikkelig teit ut. Det samme gjør typiske søknadord som pliktoppfyllende, serviceinnstilt osv. Altså alle skjønner jo at dere har brukt en CV mal til å skrive søknad eller har tatt kurs gjennom nav. Alle søknader må jo være like og hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg tenkt at det var kjedelig å få 500 like søknader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...