Gå til innhold

Når boligen ikke blir solgt...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte flytte pga jobb, ønsket dette selv også. Skal selge leiligheten og inntil videre leie i ny by. Trodde salget skulle gå greit, men dengang ei... Det er litt overskudd på utleieplasser her også, så redd jeg heller ikke får leietakere. 

Nå blir jeg sittende og betale på to boliger til jeg får solgt. Det kan jeg klare noen måneder, men ikke over særlig lang tid. 

Blir helt stressa av å tenke på dette. Hva gjør jeg om jeg ikke får solgt? Det er ikke et alternativ å flytte tilbake heller. Når/om jeg får solgt vil jeg få midler igjen, i form av egenandel lagt inn i boligen. Men den vil jeg jo helst ha til å putte inn i ny bolig, ikke sakte bruke opp på å holde to boliger... Og i mellomtiden vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få midler til to husleier. Hvordan gjør andre i lignende situasjon det?

Bekymra for hvordan den daglige økonomien blir framover nå... 

Anonymkode: aa24c...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leie den ut, legge den ut på air bnb, undersøke om du kan leie ut til kommunen (noe jeg kun ville gjort om det var nødstilfelle, en venninne fikk leiligheten sin ramponert på det viset), o.l. 

Forferdelig kjip situasjon å være i, du har min medfølelse. Jeg slet også med å få solgt leiligheten min, til tross for at megleren mente det kom til å bli vill budkamp og at den kom til å bli revet vekk til langt over prisantydning... 

Anonymkode: 4b13b...87f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leie den ut, legge den ut på air bnb, undersøke om du kan leie ut til kommunen (noe jeg kun ville gjort om det var nødstilfelle, en venninne fikk leiligheten sin ramponert på det viset), o.l. 

Forferdelig kjip situasjon å være i, du har min medfølelse. Jeg slet også med å få solgt leiligheten min, til tross for at megleren mente det kom til å bli vill budkamp og at den kom til å bli revet vekk til langt over prisantydning... 

Anonymkode: 4b13b...87f

Takk. Nytt bosted er 6 timer unna med bil, så utleie via AirBnb blir ikke aktuelt. Håper å kanskje få leieboere/studenter, men vil ikke få inn like mye som jeg har i utgifter pga leiemarkedet her, så vil uansett gå i minus. Men det er hvertfall bedre å få inn noe enn ingenting... 

Det avhenger også av at jeg får leid ut, har et par bekjente som har sittet med tomme utleieenheter denne høsten. Dette er et studentbygd, men til forskjell fra mange andre steder er det svært god dekning når det kommer til studentboliger og andre leiemuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen som er eiendomsmegler sier at 100% av mislykka salg er fordi folk vil ha for høy pris for sin bolig. Ofte er det sånn at vi synes vår bolig er mye verd fordi vi synes det, mens andre ikke ser det vi ser, de ser bare en annen bolig enn den de har og hva de selv kan gjøre med en ny/din bolig.
Hvordan er din pris i forhold til tidligere solgte boliger i samme område? I tillegg selges boliger tregere nå enn i våres og prisene er ofte lavere nå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk prisen - så blir den solgt! Synes det er en uting når meglere lover gull og grønne skoger hvis det ikke er reelt. Har du sjekket og sammenlignet med andre objekter til salgs? 

Anonymkode: 3a35f...a7d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Belima skrev:

Hvordan er din pris i forhold til tidligere solgte boliger i samme område? I tillegg selges boliger tregere nå enn i våres og prisene er ofte lavere nå.

Prisen er høy, men helt på det jevne med lignende objekter i samme område.

Jeg har lagt ut boligen til samme pris som jeg gav for 2,5 år siden, og ønsker i grunn ikke å gå under det, jeg har ikke veldig god inntekt, og håper jeg slipper å selge med tap. Nå sitter jeg og vurderer muligheter for salg til vår/sommer, hvor mye jeg vil tape på å sitte med den, sammenlignet med å gå et par 100 tusen ned i pris. Det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisen er høy, men helt på det jevne med lignende objekter i samme område.

Jeg har lagt ut boligen til samme pris som jeg gav for 2,5 år siden, og ønsker i grunn ikke å gå under det, jeg har ikke veldig god inntekt, og håper jeg slipper å selge med tap. Nå sitter jeg og vurderer muligheter for salg til vår/sommer, hvor mye jeg vil tape på å sitte med den, sammenlignet med å gå et par 100 tusen ned i pris. Det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. 

Du vet at 2016 Og halvveis inn i 2017 var et absolutt toppår? Vi er ikke oppe på de prisene igjen. 

Anonymkode: aefdd...0bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om innboforsikringen din dekker renteomkostningene når du ikke får solgt. Da kan du be om avdragsfrihet på resten. Det gjør min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke solgt til samme pris som du kjøpte for 2,5 år siden. Det tror jeg du også vet, med tanke på hvor mye du stresser. Gå ned 100k

Anonymkode: f990d...e35

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg den for salg i Januar, da skal alle de som ble skilt ved juletider finne bolig. En megler fortalte meg at det er mange skilsmisser og brudd i Januar måned.  

Nå er det også strengere regler for å få boliglån det kan jo også ha innvirkning.  Tar salget enda lengre tid hadde jeg vurdert avdragsfritt.

Anonymkode: 07aeb...9ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at 2016 Og halvveis inn i 2017 var et absolutt toppår? Vi er ikke oppe på de prisene igjen. 

Det spørs akkurat hvor "vi" holder til.

5 minutter siden, addict skrev:

Sjekk om innboforsikringen din dekker renteomkostningene når du ikke får solgt. Da kan du be om avdragsfrihet på resten. Det gjør min. 

I dag så kan du ikke ha høyere enn 60 % belåningsgrad for å få avdragsfrihet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregn hva det koster deg nå per måned å ha boligen stående der ubrukt. Ta med Hva du betaler på lånet, strøm, forsikring, evt. eiendomskatt, vann og kloakk- alt. Og så kan du jo multiplisere denne summen med antall måneder du er villig til å vente før du blir «tvunget» til å sette ned prisen. Tapet blir jo da enda høyere enn om du heller velger å sette ned prisen nå og bli forhåpentligvis blir kvitt hodebryet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg den for salg i Januar, da skal alle de som ble skilt ved juletider finne bolig. En megler fortalte meg at det er mange skilsmisser og brudd i Januar måned.  

Nå er det også strengere regler for å få boliglån det kan jo også ha innvirkning.  Tar salget enda lengre tid hadde jeg vurdert avdragsfritt.

faktisk ikke så dårlig tips.

flere tråder her om å gå nå eller vente til over jul så ….

Anonymkode: d6982...6f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Trolljeger skrev:

Det spørs akkurat hvor "vi" holder til.

I dag så kan du ikke ha høyere enn 60 % belåningsgrad for å få avdragsfrihet...

Vel vi fikk avdragsfrihet i et år nå og hadde kausjonist pga manglende egenkapital så det stemmer ikke. Nå har vi avdragsfrihet og ingen kausjonist selv om vi mangler 2-300 000 kr i sikkerhet. Bankene kan ta individuelle vurderinger. 

Endret av addict
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belima skrev:

Naboen som er eiendomsmegler sier at 100% av mislykka salg er fordi folk vil ha for høy pris for sin bolig. Ofte er det sånn at vi synes vår bolig er mye verd fordi vi synes det, mens andre ikke ser det vi ser, de ser bare en annen bolig enn den de har og hva de selv kan gjøre med en ny/din bolig.

Klart man kan selge raskere ved å gå mye ned i pris, men man kan også vente hvis man har muligheten til det. Da kan man vente på at man treffer den "rette kjøper" som faktisk er villig til å gi mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, jeg har lett etter leilighet/hus i noen år nå, stresser ikke, ser at det et oppsving i boligsalg januar/februar og rundt sommer. 

Anonymkode: 9c4a5...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke avskrevet muligheten for utleie før du har prøvd. Kanskje har din bolig noe de andre ikke har, f.eks bedre beliggenhet ifht studiested eller en stor bedrift med mange ansatte. Det skader ikke å legge den ut for å se hvilken respons du får. Vil ingen leie så får du se på andre alternativer. Det er iaf bedre å sitte igjen med litt penger enn å gå i rent underskudd. Men sjekk ut skatteregler osv, både mtp utleie og det å ikke ha bodd i boligen siste år før salg. 

Sjekk ut alle muligheter og vei de opp mot hverandre. Først da ser du hvor du kommer ut økonomisk. Ikke gjør noe i affekt bare fordi du har litt panikk.

Anonymkode: 04651...92f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, i januar er det kanskje mer etterspørsel etter bolig, men også større tilbud. Så legg opp en taktikk for å gjøre din bolig mer attraktiv. Tenker på pris, evt oppgraderinger (av det billige slaget).

Anonymkode: 04651...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: aefdd...0bc

Her har prisene flatet helt ut, men ikke sunket de siste åra. Så krysser fingrene for at jeg får igjen det jeg gav, om jeg bare klarer å ha is i magen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...