Gå til innhold

Blir gal av kvittring dagen lang.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ett par fugler, som ikke kan holde kjeft, høylytt kvittring dagen lang, hva gjør jeg? Om kvelden holder de kjeft siden jeg har teppe over buret.

Anonymkode: 7a228...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skulle ha satt deg bedre inn i hva det betyr å ha undulater før du kjøpte de? Omplassere de til noen som vet hva en kan forvente av fugler. 

Anonymkode: cf7ee...e0f

• Liker 9
Skrevet

Du lar fugl være fugl, de bør ikke endre sin naturlige adferd for å passe deg. 

Kanskje du bør vurdere å finne et hjem som vet hva disse dyrene innebærer, og sette deg godt inn et dyrs adferd og behov før anskaffelse. 

Anonymkode: 43e0e...a3f

• Liker 5
Skrevet

Er fuglene i buret hele dagen?

Anonymkode: 1023f...7f1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er fuglene i buret hele dagen?

Fikk de for en uke siden, tidligere eier sa jeg burde ha de i buret ca 14 dager for å bli kjent.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skulle ha satt deg bedre inn i hva det betyr å ha undulater før du kjøpte de? Omplassere de til noen som vet hva en kan forvente av fugler. 

Anonymkode: cf7ee...e0f

Jeg fikk de fra ett familiemedlem som ikke har helse til å ta vare på dem, lengre. Jeg får nok lese litt ja.

Skrevet

Hvilken type fugl er det snakk om her?

Anonymkode: 35fcb...435

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type fugl er det snakk om her?

Undulat.

Skrevet

Syns du burde omplassere de om du ikke tåler at de gjør det som er naturlig for de.

Jeg kunne heller aldri hatt fugl. Vil ikke ha fugl i bur siden de er skapt til å fly fritt, og jeg hadde blitt sprø av kvitring hele dagen 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns du burde omplassere de om du ikke tåler at de gjør det som er naturlig for de.

Jeg kunne heller aldri hatt fugl. Vil ikke ha fugl i bur siden de er skapt til å fly fritt, og jeg hadde blitt sprø av kvitring hele dagen 

De skal jo ikke sitte i buret hele dagen.

Ts, du blir vant til det etterhvert. Etter en stund vil du ikke legge merke til lyden lenger.

Anonymkode: 98cc1...020

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Undulat.

Ok.  Undulater kvitrer, men ikke i en slik grad at du skal bli gal av det.

Mest sannsynlig er de stresset etter flyttingen, og det vil bli bedre når de får tilpasset seg de nye omgivelsene.

Hvilke rutiner har dere gjennom dagen?  Jeg tenker da på dag/natt, mat, sosialisering og lignende.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.  Undulater kvitrer, men ikke i en slik grad at du skal bli gal av det.

Mest sannsynlig er de stresset etter flyttingen, og det vil bli bedre når de får tilpasset seg de nye omgivelsene.

Hvilke rutiner har dere gjennom dagen?  Jeg tenker da på dag/natt, mat, sosialisering og lignende.

Har bare hatt de ca en uke, de får mat om morgen og rent vann, prøver å prate litt med dem, men når jeg kommer bort til buret merker jeg de blir redde, selv om jeg er stille og rolig, har ikke sluppet dem ut enda siden de virker så redde vil vente til de er tryggere. Jeg legger teppe på om kvelden i ca 21.00 og tar det av 7 om morgenen.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare hatt de ca en uke, de får mat om morgen og rent vann, prøver å prate litt med dem, men når jeg kommer bort til buret merker jeg de blir redde, selv om jeg er stille og rolig, har ikke sluppet dem ut enda siden de virker så redde vil vente til de er tryggere. Jeg legger teppe på om kvelden i ca 21.00 og tar det av 7 om morgenen.

Fugler bør ha 10-12 timer "natt", der det er mørkt og rolig rundt dem.  Du er innenfor der, men du kan prøve å forlenge natten deres med en time eller to.  :)

At de blir redde når du kommer når buret er naturlig, du er jo ny for dem, men du må sosialisere med dem likevel.  Sett deg rolig ned ved siden av buret, snakk med dem, les for dem, syng for dem, og gjør dette til de er komfortable med at du er nær.  Da kan du begynne med å ta hånda bort til, og inni buret, gjerne med godbit.  Gjør det gradvis, blir de skremt må du gå tilbake et skritt.

Ikke slipp dem ut uten at du er sikker på at du kan få dem inn uten å være dem rundt.  Det kan ta 2-3 uker med litt intensiv innsats.  :)

disse tiltakene kan redusere stressnivået, og dermed gjøre at lydnivået blir mer normalisert. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fugler bør ha 10-12 timer "natt", der det er mørkt og rolig rundt dem.  Du er innenfor der, men du kan prøve å forlenge natten deres med en time eller to.  :)

At de blir redde når du kommer når buret er naturlig, du er jo ny for dem, men du må sosialisere med dem likevel.  Sett deg rolig ned ved siden av buret, snakk med dem, les for dem, syng for dem, og gjør dette til de er komfortable med at du er nær.  Da kan du begynne med å ta hånda bort til, og inni buret, gjerne med godbit.  Gjør det gradvis, blir de skremt må du gå tilbake et skritt.

Ikke slipp dem ut uten at du er sikker på at du kan få dem inn uten å være dem rundt.  Det kan ta 2-3 uker med litt intensiv innsats.  :)

disse tiltakene kan redusere stressnivået, og dermed gjøre at lydnivået blir mer normalisert. 

Tusen takk, for tips :blomst:

Skrevet

Med undulater i hus, VIL det bli skvatring og kvitring dagen lang. Dette er ikke noe som vil gi seg, det er sånn undulater er. De gir lyd fra seg, hele tiden. De tier kun stille hvis de blir usikre og redde, f.eks. hvis du kommer brått på dem bort til buret. 

Dersom du ikke liker fuglekvitter og skvatring, er nok ikke undulater noe for deg. Det er en ærlig sak. Du overtok dem som en tjeneste til noen som ikke kan ha dem lenger, men se på det som en overgangsstasjon. Annonser på Finn og gi dem bort til fugleelskere som gjerne vil ha undulater og som vet hva det vil si. En del fugleeiere har mange undulater, og de elsker å være i flokk. I naturen flyr de i enorme flokker på flere tusen fugler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...