Gå til innhold

Utrogest (progesteron)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har slitt med daglige blødninger i nesten 2 år! Noen av ukene, har vært så heftige, at jeg fint kunne fylle 7-8 menskopper (stor type) daglig. Dette resulterte i anemi.

Jeg har tatt utallige UL og MR, det viser ikke noe feil, bortsett fra PCOS. 

Nå har jeg blitt satt på Utrogest, og dette har ENDELIG stoppet blødningene. 

Men finner ikke noe informasjon i pakningsvedlegget hvordan jeg skal ta det. Det eneste som står på den lille lappen på pakningen er 1-2 kapsler hver kveld.

Men står ikke noe mer, finner ikke noe info på nettet heller. Og damen i resepsjonen sa jeg bare skulle følge det som står på pakka.

Nå har jeg tatt 2 kapsler hver kveld siden første uka i oktober, uten stopp. 

Er der noen som har erfaringer med bruk av Utrogest? 

Skal man evnt ta det som p-piller, 3 uker med, og 1 uke uten? 

Jeg har heller ikke noe normal menstruasjonssyklus å følge. 

Takker for alle svar 😊

Anonymkode: 994b7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at du har fått utskrevet dette uten noe videre forklaring. Ville hørt med legen som skrev det ut hvordan det skal brukes. 

https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/gynekologi/overgangsalder/legesvar/hormonbehandling-i-overgangsalderen/71363052/amp

Anonymkode: 9001c...854

Ja, jeg syns også det var veldig rart. Håper jeg ikke har fått noen uheldige bivirkninger av å ha tatt for mye.

Jeg er 30, så bruker det ikke i forbindelse overgangsplager, men for unormal, kraftig menstruasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg syns også det var veldig rart. Håper jeg ikke har fått noen uheldige bivirkninger av å ha tatt for mye.

Jeg er 30, så bruker det ikke i forbindelse overgangsplager, men for unormal, kraftig menstruasjon 

Utifra den artikkelen, så ser det ut som man skal ta 14 dager med og 14 dager uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Jeg har nettopp fått hentet en pakke nå, for plager i overgangsalderen.

Men, skal de svelges eller tas vaginalt? Prøver å google, og pakningsvedlegget er på tysk. De heter Utrogest 100 mg, progesteron (mikronisert).

Eneste som står på pakken som legen skrev er : 1 kapsel om kvelden i 10 dager hver mnd

Anonymkode: 9b8a7...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp fått hentet en pakke nå, for plager i overgangsalderen.

Men, skal de svelges eller tas vaginalt? Prøver å google, og pakningsvedlegget er på tysk. De heter Utrogest 100 mg, progesteron (mikronisert).

Eneste som står på pakken som legen skrev er : 1 kapsel om kvelden i 10 dager hver mnd

Jeg fikk beskjed om at de kan brukes begge «veier» alt etter hva du foretrekker, når du svelger de så er det noen som kan oppleve litt mer bivirkninger fra mage bla.0

Anonymkode: 3c4d1...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok takk for svar. Da svelger jeg de. Legen sa jeg kunne bli trøtt og, ble dere det? Derfor måtte de taes på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...