AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #1 Skrevet 14. november 2019 Samboer og jeg skal nå flytte fra hverandre. Jeg har lite EK. Får ikke mye etter salg av leilighet heller dessverre. Men jeg har ca. 37 000 kr. utbetalt i mnd. nå. Pluss ev. en ekstra barnetrygd og skattelette.Har også en mor som kan stille som kausjonist, men vet ikke om det kan brukes i Husbanken? Føler at jeg har godt råd til å betjene et lån. Har ikke noen lån ved siden av. Men tror ikke jeg får lån i vanlig bank uten EK? Eller kan jeg få det med bare kausjonist? Problemet er at vi bor en dyr plass. Her koster en passe leilighet for oss mellom 3,3- 3,6 millioner. Leste et sted at Husbanken ikke låner ut så mye, eller følger de prisene i hver kommune? Ser for meg at å spare opp 15% EK vil ta mange år. Har ellers lite lyst og bytte skole på barnet da det har sine utfordringer, og her er vi godt i gang med tiltak og folk som kjenner til situasjonen. Anonymkode: 558e9...141
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #2 Skrevet 14. november 2019 Hvis du lever billig og sparer 17000 pr mnd vil du ha spart over 600 000 på tre år. Anonymkode: e9772...6ec
altflyter Skrevet 14. november 2019 #3 Skrevet 14. november 2019 Alle kan søke lån i husbanken. Hvis du derimot tenker på å søke startlån, så tviler jeg på at du får det. Du tjener alt for mye. Startlån er for varig økonomisk vanskeligstilte som ikke har mulighet til å få lån i vanlig bank eller spare opp egenkapital. Jeg tror du er langt over inntektsgrensen deres. Makslån tror jeg også er 2.5 millioner. Du må nok belage deg på å leie en stund og spare. Med din inntekt har du flotte muligheter til å spare mye til egenkapital hver måned. Startlån er for dem som ikke har den muligheten. 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #4 Skrevet 14. november 2019 Startlån i kommunen får man som regel bare hvis man er vanskeligstillet eller ikke har eid bolig tidligere. Sjekk i banken din hva de kan tilby med mor som kausjonist. Ellers så må du nok belage deg på å spare opp en god del egenkapital. Samboeren og jeg søkte lån i fjor og da hadde ikke han egenkapital, men han hadde foreldre som kunne stille som kausjonister. Selv det var ikke bare enkelt. Vi fikk låne mye mindre enn det vi hadde håpet på. Løsningen ble at han fikk låne pengene til egenkapital av foreldrene sine etter tips fra venner. Da ble banken straks mer medgjørlig. Rare greier, for inntektene våre er jo de samme og foreldrenes hus er gjeldsfritt. Skjønn det den som kan... Anonymkode: 57c18...83e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #5 Skrevet 15. november 2019 Tusen takk for svarene! Får ta kontakt med vanlig bank, høre hva som skal til når jeg har kausjonist. Så prøve spare opp. Er innforstått med at det blir leiemarkedet noen år. Anonymkode: 558e9...141
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #6 Skrevet 15. november 2019 Snakk med banken. Vi tjente for mye til husbanklån, men hadde for lite egenkapital. Og ingen mulige kausjonister. Vi fikk bli en av de få som får lån nesten uten egenkapital. (Lånte 93%).. Anonymkode: f5578...b97
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #7 Skrevet 15. november 2019 Jeg tjener ikke så mye som deg, men har høyere egenkapital igjen. Er alenemor. Fikk blankt nei og om jeg ville klage måtte de ha skriftlig avslag fra samtlige banker om at jeg ikke fikk lån der. Anonymkode: 50e62...165
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå