AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #1 Skrevet 14. november 2019 Hva tenker du om at du som sosialklient har født en ny sosialklient som staten må forsørge i tillegg til deg selv, i hvertfall i 18 år? Jeg er oppriktig nysgjerrig, fordi jeg tenker at hvis man vet at man ikke kan bidra til samfunnet og lever på andre sine skattepenger, så er det litt besynderlig at man velger å belaste staten med enda en utgift. Ønsker gjerne å høre tanker rundt dette. Anonymkode: 28c7d...7f2 37
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #2 Skrevet 14. november 2019 Dette lurer jeg også veldig på! Anonymkode: 7d989...0d4 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #3 Skrevet 14. november 2019 Det kan man jo spørre folk med dårlige holdninger, dårlige verdier, dårlig hjemmemiljø, dårlige gener, lav intelligens osv om også. Hvorfor sette til verden en person som du som forelder kommer til å fucke opp med dine ræva fordommer med liksom. Anonymkode: 9cf1b...639 32
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #4 Skrevet 14. november 2019 Skatter ikke navere? Anonymkode: d787c...7aa 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #5 Skrevet 14. november 2019 Wow, er det sånn at sosialklienter ikke får lov å glede seg over å få barn? Er det slik at man skal skamme seg over å ha barn hvis man for en eller annen grunn yter tjenester fra nav? Hva om barna kom før man trengte ytelsen? Bør man da gi de fra seg? Verden er ikke svart/hvit. Skjerp deg! Anonymkode: 0e3e1...2f5 16
Trøndere1 Skrevet 14. november 2019 #6 Skrevet 14. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skatter ikke navere? Anonymkode: d787c...7aa Nei. De bare leverer tilbake litt av det de har fått utlevert av andres skattepenger. 28
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #7 Skrevet 14. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om at du som sosialklient har født en ny sosialklient som staten må forsørge i tillegg til deg selv, i hvertfall i 18 år? Jeg er oppriktig nysgjerrig, fordi jeg tenker at hvis man vet at man ikke kan bidra til samfunnet og lever på andre sine skattepenger, så er det litt besynderlig at man velger å belaste staten med enda en utgift. Ønsker gjerne å høre tanker rundt dette. Anonymkode: 28c7d...7f2 Når du spør er det og smart å forklare hva du mener med navere. Folk som mottar sosialhjelp av og til, folk som mottar AAP eller hvilke grupper snakker du om egentlig? Anonymkode: 4386d...edc 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 Populært innlegg #8 Skrevet 14. november 2019 Verre med de som er så "dårlige og syke" av me og fibromyalgi at de ikke fungerer i hverdagen.."har spist sen frokost, må hvile noen timer...klarte ikke stå opp før klokken 12"🙄 men velger å bli gravid om og om igjen... Anonymkode: aba3e...291 50
Gjest commeilfaut Skrevet 14. november 2019 #9 Skrevet 14. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om at du som sosialklient har født en ny sosialklient som staten må forsørge i tillegg til deg selv, i hvertfall i 18 år? Jeg er oppriktig nysgjerrig, fordi jeg tenker at hvis man vet at man ikke kan bidra til samfunnet og lever på andre sine skattepenger, så er det litt besynderlig at man velger å belaste staten med enda en utgift. Flott tråd. Er det noe mennesker som har havnet i uføre trenger er det selvfølgelig å bli neddynget i kritikk basert på fordommer om sosialhjelp, AAP og uføreytelser. Du burde lagt til noe slik som "hvordan sover dere om natta når dere vet at folk som meg jobber og sliter for at du skal ligge og dra deg på sofaen?", og du burde nok også kalt dem snyltere. Selv om jeg selv aldri har hatt behov for NAV digger jeg det norske systemet hvor selv de som havner i en vanskelig situasjon pga sykdom, arbeidsledighet, samlivsbrudd eller annet faktisk har en fallskjerm, og en mulighet til noe som ligner et anstendig liv. Da jeg jobbet i London så jeg ofte hvordan det går i land med dårligere velferdssystem, og da foretrekker jeg å betale litt mer skatt og risikere at de pengene jeg gir i skatt går til sosialklienter som får barn, heller enn litt lavere skatt, høyere kriminalitet, tigging og elendighet. Ikke at vi betaler så mye i skatt, forresten, jeg har jobbet i Danmark også, og puha som skatten svir der (ca 55 % betalte jeg).
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #10 Skrevet 14. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Verre med de som er så "dårlige og syke" av me og fibromyalgi at de ikke fungerer i hverdagen.."har spist sen frokost, må hvile noen timer...klarte ikke stå opp før klokken 12"🙄 men velger å bli gravid om og om igjen... Anonymkode: aba3e...291 Kjenner ingen slike. Kjenner en med fibromylagi som jobber fullt selv om hun har smerter hver dag. Hun har barn men hun hadde aldri fått om hun ikke fungerte i jobb vet jeg. Og en som jobber 50% og har valgt bort barn. Hvor mange kjenner du som er slik du sier? Anonymkode: 4386d...edc 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #11 Skrevet 14. november 2019 Vil tro mange navere er mer motivert til å få ungene inn i godt betalte jobber etter selv å ha levd på lav inntekt. Anonymkode: 8366e...e39 9
Trøndere1 Skrevet 14. november 2019 #12 Skrevet 14. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro mange navere er mer motivert til å få ungene inn i godt betalte jobber etter selv å ha levd på lav inntekt. Anonymkode: 8366e...e39 Det stemmer ikke. Trygd går i arv. Barn av navere blir navere. Dette er det forsket på. Uten at jeg gidder å legge ut link til forskningen. 16
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #13 Skrevet 14. november 2019 Jeg jobber med barn og opplever stadig at eplet ikke faller langt fra stammen. Det er gjerne barna til uføre som blir dårligst fulgt opp, får minst hjelp med lekser og har nesten aldri fritidsaktiviter. Det til tross for at foreldrene er hjemme på heltid. Den dårlige oppfølgingen fører igjen til at barna blir skoletapere og mistrives sosialt. Dette gjelder selvfølgelig ikke «alle», men for å si det sånn de bekymringsmeldingene jeg har sendt har minst en av foresatte vært inne i NAV-systemet. Og det er utelukkende på grunn av grov omsorgssvikt at jeg og min arbeidsgiver er pålagt å sende bekymringsmelding. Så ja, jeg lurer også på hvorfor de velger å få barn når man tydeligvis ikke har nok ressurser til å ta vare på dem, hverken økonomisk, sosialt eller mentalt... Anonymkode: 40a78...cf9 26
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #14 Skrevet 14. november 2019 2 minutter siden, Trøndere1 skrev: Det stemmer ikke. Trygd går i arv. Barn av navere blir navere. Dette er det forsket på. Uten at jeg gidder å legge ut link til forskningen. Om du mener de som mottar uføretrygd så er det høy sjanse for at ungene også blir det ifølge statistikken. Men AAP er neppe med i statistikken. Bortsett fra arvelige psykiske og fysiske sykdommer er en av de største grunnene mangelen på gode forbilder. Noen å se opp til, som viser deg viktigheten av utdanning og som støtter deg på veien. Jeg vokste opp med ei som hadde en ufør mor. Moren hadde engang gjennomført ungdomsskolen pga diagnoser. Moren greide ikke hjelpe venninnen min med leksene på barneskolen. Hun var mye hos oss og fikk hjelp til lekser der men jeg tror hun skammet seg så hun sluttet å komme til oss etter skolen. Venninnen min gjorde nesten aldri leksene og ingen fulgte opp. Venninnen min rotet seg bort i rusmiljø. Moren var jo aldri tilstede. Det siste viser at miljø du vokser opp og foreldrenes ressurser har alt å si. Har du ingen ressurspersoner rundt deg i oppveksten sitter du med svarteper. Anonymkode: 4386d...edc 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #15 Skrevet 14. november 2019 2 minutter siden, Trøndere1 said: Det stemmer ikke. Trygd går i arv. Barn av navere blir navere. Dette er det forsket på. Uten at jeg gidder å legge ut link til forskningen. Jeg kan ikke forstå hvordan uføretrygd skulle gå i arv i denne familien; vi lever et normalt A¤-liv med rutiner, plikter og forventinger til barnas oppførsel. Jeg, som er trygda, har 2 utdanninger. Takket være erstatning har vi grei sum å leve for per måned. Jeg tar med barna på natur-og kulturopplevelser. Vi har en stor boksamling. Vi bruker minimalt med tid på tv, men veldig mye tid sammen. Lite av det vi har er nytt, men likevel god kvalitet selvom det er kjøpt brukt. Maten er fra bunn og brødet hjemmebakt. Det eneste jeg ikke kan hjelpe til med er avansert mattelekser, men det kan man få mattelærer for. Jeg fikk barn etter jeg ble trygdet ut i fra en tanke om at selvom jeg ikke fungerer i jobbsammenheng, fungerer jeg som mamma. Jeg vil ikke gå inn på hvorfor jeg ble trygdet, men det er en årsak/sykdom som har tatt fra meg mye; år tapt i sykdom og livskvalitet, tapt inntekt osv. Etter mange års kamp for å bli såpass bra som jeg er nå - uten å være bra nok til å jobbe - ønsket jeg barn fordi jeg visste jeg ville være en god mamma. Og med tanke på alle tilbakemeldinger vi har fått fra helsestasjon, barnehage, barnelege, venner og familie stemmer det. Ifølge KG har jeg gjort noe feil i å ønske meg noe som for folk flest er en selvfølge (barn) bare fordi jeg har vært så uheldig å bli ufør. Ifølge resten av verden er det en påkjenning nok å gjennomleve det som førte til uføretrygd og man skal ikke straffes for denne uflaksen som kunne rammet hvem som helst andre ved å i tillegg bli nektet barn. Tro det eller ei, det er mer enn ille nok å ta hensyn til sykdom på daglig basis, stå utenfor arbeidslivet, ha mindre å rutte med enn andre, bli mistenkliggjort til tross for at man har en svært gyldig grunn til trygd av sånne som TS. Jeg har ikke manglet jobbtilbud selv etter jeg ble trygdet, jeg er som sagt utdannet. Men helsa strekker ikke til. TS og andre vil sikkert spekulere i hvordan jeg kan ta meg av barn men ikke stå i jobb. Jeg har ikke overskudd til å forklare forskjellen. Du får velge å tro meg eller la være. Jeg skammer meg ikke. Til sist; jeg tenker ikke at jeg lever på TS' skattepenger; jeg tenker at jeg lever på mine egne tidligere innbetalte skattepenger, på mine venner og families skattepenger og på AS Norges oljeinntekter. Anonymkode: f5346...90b 22
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #16 Skrevet 14. november 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skatter ikke navere? Anonymkode: d787c...7aa Jo, av penger fellesskapet har gitt dem. De får penger og gir deretter noen av dem tilbake. Anonymkode: 6149d...803 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #17 Skrevet 14. november 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skatter ikke navere? Anonymkode: d787c...7aa Hvordan det er med sosialpenger/nødpenger eller hva det heter vet jeg ikke. Merkelig om det skattlegges. Uansett, skatt betalt av ytelser fra nav er jo egentlig bare for å gjøre det rettferdig i forhold til utbetaling da, sånn i forhold til verdier og sånt. Skatt av "gratis" penger er jo egentlig ikke skatt i samme forstand som å betale skatt av penger man faktisk har tjent. Dersom utbetalingen heller hadde vært mindre hadde det egentlig blitt samme dritt bare annen innpakning. Anonymkode: fff26...375 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #18 Skrevet 14. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verre med de som er så "dårlige og syke" av me og fibromyalgi at de ikke fungerer i hverdagen.."har spist sen frokost, må hvile noen timer...klarte ikke stå opp før klokken 12"🙄 men velger å bli gravid om og om igjen... Anonymkode: aba3e...291 Akkurat det er jeg enig i. Jeg kjenner faktisk to, med me diagnose som begge har fått avslag på aap, men de kjemper om å få aap etter å sendt den videre til klage to eller tre ganger.. Begge to har fått barn etter diagnosen er stilt. Hun ene har fått to! barn. Hun har nå fire barn og er alenemor. Men, hun er visstnok så syk at hun ikke kan jobbe. Anonymkode: 0bd4c...ad6 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #19 Skrevet 14. november 2019 Tja. Jeg er ufør, vet ikke om det går under NAVer. Barnet mitt betales vel uansett greit av mannens lønn. Ville aldri vurdert å få barn om ikke han var i full jobb med grei lønn. Og det holder med ett, har ikke helse eller økonomi til å ta meg ordentlig av flere. Men vi får jo barnetrygd akkurat som alle andre, mulig du tenker på det som at staten finansierer barnet i 18 år? Ellers har jeg høy utdannelse, leser i snitt to bøker i uka, og leser masse for barnet. Jeg er klar over at trygd går i arv, men tenker ikke at det gjelder sånne som meg. Tenker at det gjelder mer de som var ressurssvake i utgangspunktet - det er tross alt flest av dem på trygd. Anonymkode: d73ec...349 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #20 Skrevet 14. november 2019 Jeg er gift med en delvis ufør mann, har jeg «lov» til å få barn i følge reglene dine? Eller gjør hans uførhet oss begge uegnet? Anonymkode: 3f5a3...37a 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå