Gå til innhold

Jobbe i Spania (flytte med barn) Noen som kan svare på spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Ønsker å høre fra noen med barn som har flyttet utenlands i noen år (i vårt tilfellet er det snakk om Spania). 

Vi har to barn under 4 år. 

Alt er i tankefasen nå, men vi ønsker å høre historier fra noen som har gjort noe slikt. 

Hvordan få jobb, hvordan leve osv? 

Anonymkode: d4e75...e01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spania har en arbeidsløshet på mer enn 14%. Og vesentlig lavere lønnsnivå enn Norge. Har dere spesielle kvalifikasjoner som gjør at dere vil ha gode muligheter til å få jobb der, inkludert at dere snakker spansk og har attraktiv kompetanse/utdanning?

Anonymkode: 1019a...8da

• Liker 1
Skrevet

Det hørtes vanskelig ut med mindre dere har tenkt til å jobbe på en norsk skole f.eks. eller ved et norsk legekontor. Har bodd to år i Spania (Gran Canaria) selv, uten barn dog, men det fungerte veldig fint for de som bodde der med barn da det er barnehage der hvor jeg bodde. Det er veldig vanskelig å få jobb der nede og hvert fall i fastlands Spania, siden det er så ettertraktet. Vet at man kan jobbe som norsk telefonselger osv. men det er jo en veldig ustabil jobb. Ville tenkt nøye over beslutningen hvert fall, men det er helt fantastisk å bo der nede :) Lykke til! 

Anonymkode: 0e79f...8dd

Skrevet

Da burde dere satse på arbeid ved den norske skolen i Alfaz del pi evt. Barnehagen, eller omsorgsboligene der; ellers vil det være vanskelig. Anbefaler forøvrig området som bosted, er en del norske barnefamilier og godt miljø. 

Anonymkode: c5b2a...1b3

Skrevet

De aller fleste nordmenn som bor der er eiendomsmeglere som jobber med å selge de svært få husene som selges i områdene eller de jobber i nordsjøen. Noen driver egne firma over nett. Noen jobber jo såklart i skolen også. 

Arbeidsmarkedet nedi der er så og si umulig hvis du ikke driver selv. 

Skrevet
2 minutter siden, addict said:

De aller fleste nordmenn som bor der er eiendomsmeglere som jobber med å selge de svært få husene som selges i områdene eller de jobber i nordsjøen. Noen driver egne firma over nett. Noen jobber jo såklart i skolen også. 

Hvor mange tusen norske meglere finnes det i Spania egentlig? 🤣

Nei, nordmenn i Spania jobber ikke nødvendig som meglere. Det finnes titusenvis av fastboende nordmenn i Spania. De fleste er nok heller pensjonister, og de som er yrkesaktive jobber i mange forskjellige bransjer. For de yngste (under 30), så jobber man gjerne med kundeservice eller telefonsalg, men det finnes andre jobber også. Det finnes tusenvis av norske arbeidstakere i Spania, som ikke jobber hverken som megler, eller i nordsjøen. 🙂 

Anonymkode: 96ede...f70

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tusen norske meglere finnes det i Spania egentlig? 🤣

Nei, nordmenn i Spania jobber ikke nødvendig som meglere. Det finnes titusenvis av fastboende nordmenn i Spania. De fleste er nok heller pensjonister, og de som er yrkesaktive jobber i mange forskjellige bransjer. For de yngste (under 30), så jobber man gjerne med kundeservice eller telefonsalg, men det finnes andre jobber også. Det finnes tusenvis av norske arbeidstakere i Spania, som ikke jobber hverken som megler, eller i nordsjøen. 🙂 

Anonymkode: 96ede...f70

Det er alt alt alt for mange meglere i Spania 😬

Men nå var det snakk om etablerte folk som er i et aktivt yrkesliv og ikke pensjonister. Min far har bodd der i 10 år og mine besteforeldre i 20, og jeg har da en viss oversikt over hva de i det norske miljøet der jobber med 😊 jeg har selvfølgelig ikke vært innom hvert eneste yrke, poenget mitt er bare det at de fleste skaper arbeidsplassen sin selv eller har en jobb som tillater at de kan bo hvor som helst. Feks nordsjøen. Ingen av de jobber på det lokale supermarkedet liksom. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da burde dere satse på arbeid ved den norske skolen i Alfaz del pi evt. Barnehagen, eller omsorgsboligene der; ellers vil det være vanskelig. Anbefaler forøvrig området som bosted, er en del norske barnefamilier og godt miljø. 

Anonymkode: c5b2a...1b3

Det må vel være blant det kjipeste bostedet. Mye mer interessant å bo blant spanjoler når man flytter til...... ehh Spania.

Anonymkode: 511a6...939

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må vel være blant det kjipeste bostedet. Mye mer interessant å bo blant spanjoler når man flytter til...... ehh Spania.

Anonymkode: 511a6...939

For noen. Ikke for meg.

Anonymkode: 59c20...4a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...