Gå til innhold

Barnevernet i debatten i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

NRK1.

Det kan bli interessant :)

Anonymkode: db387...677

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, addict skrev:

Når? 

21:25. 

Gjest førstedamen
Skrevet

Veldig interessant. Er veldig enig i poenget om at man bør skille bv som myndigheter og som hjelpere. Da tror jeg faktisk tilliten til barnevernet kunne vokse i Norge. Når man vet at personen på hjemmebesøk er både saksbehandler og dommer, da blir det vanskelig.

De fleste jeg har møtt som har noe med barnevernet å gjøre nikker og sier seg alltid enig i hva de sier, nettopp pga det jeg sier over. Dette er også farlig fordi saksbehandler ikke får det fulle bildet av foreldrene, da de gjemmer seg bak en maske av redsel og frykt. Dette vanskeliggjør også jobben til barnevernet. 

Skrevet

Stemmer det som ble sagt, at det ikke er formelle krav til utdanning for å være saksbehandler i barnevernet?

• Liker 3
Skrevet

Synes så fryktelig synd på hun moren som har mistet det ene barnet sitt, når hun ironisk nok fikk det andre. Det er så skremmende å tenke på at det er avgjørende hvem du møter på i bv.

Anonymkode: a5ab8...022

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Synes så fryktelig synd på hun moren som har mistet det ene barnet sitt, når hun ironisk nok fikk det andre. Det er så skremmende å tenke på at det er avgjørende hvem du møter på i bv.

De sier jo ingenting om saken? De sier at barnefar er rusmisbruker. Hvis hun bodde med ham er det vel ikke rart at barna ble flyttet? Hvis hun flyttet fra ham er det heller ikke rart at hun fikk et barn tilbake, at hun ikke fikk begge kan det være mange årsaker til, f.eks spesielle behov hos barnet eller utviklingsfremmende tilknytning. Må understreke at jeg bare spekulerer, jeg kjenner ikke saken.

Anonymkode: 2e0c4...966

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier jo ingenting om saken? De sier at barnefar er rusmisbruker. Hvis hun bodde med ham er det vel ikke rart at barna ble flyttet? Hvis hun flyttet fra ham er det heller ikke rart at hun fikk et barn tilbake, at hun ikke fikk begge kan det være mange årsaker til, f.eks spesielle behov hos barnet eller utviklingsfremmende tilknytning. Må understreke at jeg bare spekulerer, jeg kjenner ikke saken.

Det som er så trist er at det alltid spekuleres til fordel for bv..

• Liker 20
Skrevet

Jeg jobber i skolen og opplever at det er ytterst sjeldent barnevernet overtar omsorgen. Det er ekstremt mye som skal til før det skjer. Så hvis man har mistet omsorgen for barnet sitt så er det absolutt tungtveiende grunner til det. Og husk også at barnevernet har taushetsplikt, foreldre har ikke det. 

Anonymkode: 6c8ac...f0e

• Liker 25
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det gjør det jo ikke. Barnevernet sables jo stort sett ned over en lav sko av folk som ikke har peiling på hvordan det fungerer. Og i den debatten savnet jeg at noen sa at det heter BARNEvernet, ikke foreldrevernet. Norge er et foregangsland når det gjelder barnevern, færre barn blir drept av foreldrene sine i Norge. Selvsagt kan og bør det bli bedre, men da bør også de økonomiske rammene utvides, og flere ansettes. Det er tross alt en god investering å beskytte barna i landet vårt og gi dem en trygg oppvekst og gode muligheter i livet.

• Liker 22
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i skolen og opplever at det er ytterst sjeldent barnevernet overtar omsorgen. Det er ekstremt mye som skal til før det skjer. Så hvis man har mistet omsorgen for barnet sitt så er det absolutt tungtveiende grunner til det. Og husk også at barnevernet har taushetsplikt, foreldre har ikke det. 

Denne unnskyldningen er brukt opp, så finn på noe annet å bruke for å forsvare bv. Det er en grunn til at så mange saker har gått gjennom nåløyet hos EMD. De får tilgang til alle papirene.

• Liker 13
Skrevet
46 minutter siden, førstedamen skrev:

Veldig interessant. Er veldig enig i poenget om at man bør skille bv som myndigheter og som hjelpere. Da tror jeg faktisk tilliten til barnevernet kunne vokse i Norge. Når man vet at personen på hjemmebesøk er både saksbehandler og dommer, da blir det vanskelig.

De fleste jeg har møtt som har noe med barnevernet å gjøre nikker og sier seg alltid enig i hva de sier, nettopp pga det jeg sier over. Dette er også farlig fordi saksbehandler ikke får det fulle bildet av foreldrene, da de gjemmer seg bak en maske av redsel og frykt. Dette vanskeliggjør også jobben til barnevernet. 

Er det ikke da merkelig at de som faktisk har vært i kontakt med barnevernet har større tillit til etaten enn i befolkningen generelt?

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det jo ikke. Barnevernet sables jo stort sett ned over en lav sko av folk som ikke har peiling på hvordan det fungerer. Der kommer du med fordommer, det er flere sakkyndige, advokater m.m som har uttalt seg negativt om hvordan bv opererer. 

Og i den debatten savnet jeg at noen sa at det heter BARNEvernet, ikke foreldrevernet. Norge er et foregangsland når det gjelder barnevern, færre barn blir drept av foreldrene sine i Norge. Norge er så absolutt ikke et "foregangsland" men det er det stort sett alle nordmenn ønsker å tro. Bv i Norge tar hensyn til sine egne ønsker, og det er sjeldent barn blir hørt. Kommer barna med noen for for uttalelser som er i favør for foreldrene så spekuleres det i at de lyver for å forbli hos sine grusomme foreldre.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan og bør det bli bedre, men da bør også de økonomiske rammene utvides, og flere ansettes. Det er tross alt en god investering å beskytte barna i landet vårt og gi dem en trygg oppvekst og gode muligheter i livet.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som spekulerer i utgangspunktet her da? Da må det jo være lov for en annen å påpeke at det du sier kan ha en helt annen forklaring enn det du legger opp til! 

Anonymkode: 9afb8...ddc

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som oftest er det tungtveiende grunner, men langt fra alltid. Det finnes et flust av saker hvor foreldrene mister barna frem til rettsaken og får de tilbakeført. Dette er desverre svært skadelig for barna da de må være uten sine trygge omsorgspersoner kanskje et år. Mange barn i Norge lider av ettervirkningene av dette. Det er svært vanskelig og behandle og mange utvikler kompleks ptsd, som de bærer med seg hele livet. Alt dette kunne vært unngått med grundigere saksbehandling og raskere behandling av saker som går til omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 4142d...adf

• Liker 8
Skrevet

Som oftest er det tungtveiende grunner, men langt fra alltid. Det finnes et flust av saker hvor foreldrene mister barna frem til rettsaken og får de tilbakeført. Dette er desverre svært skadelig for barna da de må være uten sine trygge omsorgspersoner kanskje et år. Mange barn i Norge lider av ettervirkningene av dette. Det er svært vanskelig og behandle og mange utvikler kompleks ptsd, som de bærer med seg hele livet. Alt dette kunne vært unngått med grundigere saksbehandling og raskere behandling av saker som går til omsorgsovertakelse. 

Har du noen tall og dokumentasjon på dette? Feks «flust av saker der hvor foreldrene mister barna frem til rettssaken», har du dokumentasjon? 

• Liker 9
Skrevet

Har du noen tall og dokumentasjon på dette? Feks «flust av saker der hvor foreldrene mister barna frem til rettssaken», har du dokumentasjon? 

Det føres ikke tall for dette, såvidt jeg vet, så hvordan tenker du jeg skal kunne dokumentere det? Ta kontakt med advokatfirmaer som jobber med slike saker så kan de sikkert gi en pekepinn på hvor stor andel av sakene deres det gjelder. Jeg kan garantere at det ikke forekommer sjeldent. Men å dokumentere det her på kg kan jeg dessverre ikke gjøre. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det føres ikke tall for dette, såvidt jeg vet, så hvordan tenker du jeg skal kunne dokumentere det? Ta kontakt med advokatfirmaer som jobber med slike saker så kan de sikkert gi en pekepinn på hvor stor andel av sakene deres det gjelder. Jeg kan garantere at det ikke forekommer sjeldent. Men å dokumentere det her på kg kan jeg dessverre ikke gjøre. 

Du kan garantere at det ikke forekommer sjelden, men du har ingen tall/dokumentasjon å komme med? Da er det jo bare spekulasjon, og det er vel ikke lov her på KG? 

• Liker 9
Skrevet

Viktig med debatt. Om alt er like edruelig, er en annen sak..

Anonymkode: df61c...4e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...