AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #1 Skrevet 14. november 2019 Jeg har en gammel låve, har ikke noe særlig byggeerfaring eller tid til å finne opp kruttet. Jeg pønsker for tiden på, hvordan jeg skal få bygget en grei stall der, på en rimeligst mulig måte, samtidig som det holder. Jeg har null erfaring med hvor raskt ting går eller hvor mye det koster, annet enn det jeg selv ser er materialkostnad. Alternativ 1. - Det jeg helst vil: Lage utegang i et ca 36 kvadrats påbygg på låven, der det er jordgulv. Her er reisverket kjempefint, bortsett fra et par tvilsomme bunnsviller som må skiftes og at muren er av stablet stein som har begynt å rase litt ut et par steder. Jeg vil: Få jekket opp denne delen, støpe mur under ca 20 meter med bygg. Få to nye bunnsviller. - I dette tilfellet blir gulvet av pukk og grus, eller Få støpt en plate på ca 36 kvadrat under, forlenget hjørnestolper og stendere og feste disse i betongplata. ( Her trenger jeg å få ny kledning på, men det er ikke viktig i denne sammenhengen, da det uansett må gjøres og at jeg gjør det selv, samt at jeg må lage to døråpninger uten dør som hestene kan gå ut og inne av) Alternativ 2: Fjerne plankegulv i gammelt husdyrrom på ca 30 kvadrat, få støpt gulv og kanskje understøpt ca 4 meter med mur, da 4 meter av denne delen står på stablet stein ( her trenger jeg ikke å skifte bordkledning, men må sette inn et nytt vindu) Her er det bare en døråpning og jeg vil ikke ødelegge de fine gamle tømmerveggene, så dersom hestene ikke er eksepsjonelt gode venner, bør jeg nok satse på å ha bokser her. Alternativ 3: Rom over gjødselkjeller, man må gå gjennom rom nr to for å komme hit.: Få murt igjen åpning til gammel gjødselkjeller, fjerne plankegulv, fylle opp denne med 1,5 meter lecastein ( ca 48 kubikk) som komprimeres og støpe gulv. - Tror det bør bli en standard boksløsning, dersom det Ikke viser seg at hestene er veldig greie med hverandre, da det bare kan være en åpning her også. Dersom jeg velger alternativ 1, a eller b, kan jeg ha sykeboks i rom 2 og trenger egentlig ikke å støpe gulv, da det ikke vil bli brukt så mye. Anonymkode: 5dbfb...b50
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #2 Skrevet 14. november 2019 ...jeg har altså tenkt å engasjere håndtverkere til det som ikke dreier seg om å skifte kledning. Anonymkode: 5dbfb...b50
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #3 Skrevet 14. november 2019 Ser jeg har skrevet alternativ 1 a og 1 b, uten å spesifisere dette i hovedinnlegg, men gjør det nå. 1 a: Få jekket opp denne delen, støpe mur under ca 20 meter med bygg. Få to nye bunnsviller. - I dette tilfellet blir gulvet av pukk og grus, eller 1 b Få støpt en plate på ca 36 kvadrat under, forlenget hjørnestolper og stendere og feste disse i betongplata. ( Her trenger jeg å få ny kledning på, men det er ikke viktig i denne sammenhengen, da det uansett må gjøres og at jeg gjør det selv, samt at jeg må lage to døråpninger uten dør som hestene kan gå ut og inne av) Anonymkode: 5dbfb...b50
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 Høres ut som du bør ta kontakt med en fagmann/kvinne. Er jo umulig å vite noe om tilstanden på eksisterende konstruksjoner, grunnforhold etc. Uten å ha tegninger og ha sett det på stedet. Anonymkode: c8ffa...66f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå