Gå til innhold

Lærerlønn


siina

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er midtveis i allmennlærerutdanninga, og lurer på om noen her vet hva begynnerlønn for lærer på barneskolen ligger på? Har hørt så mange forskjellige tall,at jeg ikke vet hva jeg skal tro på.

Noen som vet? På forhånd takk!:)

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som nyutdannet adjunkt begynner du vel på lønnstrinn 32, antakelig. Det tilsvarer 248900 kr brutto i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå økte lønna litt fra 1. januar i år, mot at en må jobbe mer, men nå husker jeg ikke hvor mye det var. Det var 1 lønnstrinn ekstra om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har også litt å si om du blir klassestyrer eller "bare" timelærer. Tror det er et lønnstrinn ekstra for å være klassestyrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen som vet noe om ulike tillegg man kan få, utenom klassestyrer-tillegg?

Hva tjener en adjunkt med opprykk sammenlignet med en vanlig adjunkt?

Mie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har du hørt om noen lærere som har klaget over lønnen i det siste da? Stod på tv2 tekst-tv i dag at lærerstudentene syntes generelt sett at lønnen var helt grei.

Lærerlønnen har blitt mye bedre de senere årene, men fortsatt er det slik at folk med annen høyere utdanning over fire år tjener bedre enn lærerne. Nyutdanna siviløkonomer tjener f.eks i snitt ca 300.000 mot en nyutdannet adjunkt som tjener i underkant av 250.000. Industriarbeidere som bl.a. ikke har 200.000 i studielån i tillegg, tjener som oftest bedre enn adjunktene også.

Om lærerne egentlig tjener SÅ bra i forhold til utdanning og den belastning læreryrket kan være, vet jeg ikke helt, men det er vel opp til hver enkelt å vurdere...

Emily

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Viwi: HOLD MUNN !!

De har 4 års utdanning(samme som en siv.øk),men GODE siv.øker kan jobbe privat og tjene MASSSSE.. det kan ikke lærere.Dessuten finnes de IKKE overtid i læreryrket.

Sykepleiere klager over sin lønn.Da tar de utg.punkt i grunnlønn.Men de nevner ikke det spor om alle tilleggene de får..og HERREGUD ..det er mye det.Tillegg for ditt og tatt + at de kan ta ekstravakter så mye de bare vil.

En veninne er sykepleier og hun jobbet en del ekstra en mnd. for så å kunne reise på ferie i 3 uker nå i april...Hvem i alle dager kan da det??? ikke lærere iallefall...

Nei,lærere tjener ikke så bra når en tenker på all kveldsarbeid en må gjøre(har jobbet litt som lærer selv),og det er mye styr med aktiviteter på kveldstid,foreldremøte,planlegging osv. osv..

Synes de har mer en nok å gjøre i forhold til lønn,så ikke utal deg om noe du IKKE har PEILING på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sjøl har jeg jobbet i over 20 år (i bank) og tjener ca 270.000.

Uansett, det er fordeler og ulemper ved alle yrker, er det ikke det da? Lønn/overtid/fleksitid/skiftarbeid - ikke noe av dette bør vel komme som et sjokk så snart utdanningen er over???

Jeg bare lurer jeg icon_confused.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyutdannede siviløkonomer som tjener 300 000 i privat sektor jobber MYE.

For at lærerne skal ha samme timeantall som ansatt i privat sektor, må de jobbe inn feriene sine bl.a. om kveldene.

Jeg skal se den læreren som for 250 000 legger inn flere timer på ett år enn jeg gjorde første året som sivøk (med en lønn under 200 000 forøvrig).

Lærerne skal ikke ha høy lønn fordi de har så og så mange års utdanning eller jobber så og så mange timer, men fordi de forvalter det viktigste vi har - kunnskap til barna våre.

Men lærerne klager vel heller ikke så mye lenger? Førskolelærerne og sykepleierne står vel nå for tur på lønnsjusteringer...

(PS! Jeg mener IKKE at lærere jobber for lite eller tjener for mye, men man må sammenlikne på riktig grunnlag. EN ting er hvor lang utdanning man har, men arbeidstimene pr. år må også regnes med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg - lærerne jobber inn ferien sin. Bor sammen en lærer og han jobber hele tiden, flere kvelder i uka, og hver helg. Vi kan aldri dra noe sted uten at han har med seg bunker med bøker som skal rettes, og ting som skal planlegges. De fortjener virkelig feriene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange feriedager har en lærer da? (Utenom det "alle" har).

En liten høstferie-uke i tillegg til normen f.eks. er 37,5 arbeidstimer det. For å hente inn den, må læreren jobbe over 3 timer HVER lørdag og HVER søndag i fem helger PLUSS en time overtid (UTOVER 08-16) hver dag en hel uke!

Dersom det kommer mange slike ferieuker, sier det seg selv at det blir en del kvelder og helger som går med for å oppnå ordinært antall timer.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke svare for alle lærere, men han jeg bor sammen jobber minst fem-seks timer hver helg, og gjerne en to-tre timer flere kvelder i uka. Så ferien blir mer enn godt nok arbeidet inn.

Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde aldri trodd det skulle bli så mye arbeid, men han begynte i høst, så det kan jo være det blir mindre etterhvert. Det er jo litt kjedelig når han jobber så mye... Men, men jeg har i alle fall lært at jeg aldri mer skal si at lærere har for mye ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Service-yrker med ca 3 års udannelse tjener vel runt 210000-230000 i året.De som sitter i kassa på rema tjener mer-uten utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er problemet ?

Når du begynner på en utanning vet du( eller bør vite)hvilke muligheter du har for lønn og karriere.

Å diskutere eller surmule over det i ettertid er jo ikke noe poeng ?

Enten har du godtatt det når du begynte utdanningen eller så ble du lurt, sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissan: du har IKKE skjønt det. Foreldre ringer på kveldstid,

skoleavslutninger ,elevkvelder, basarer,aktivitetsdager,grunnskoleuker,til tider er det nesten DU som lærer som må sørge for at foreldrene gjør en god jobb hjemme med barna osv. osv....you name it.Det er MYE å gjøre for en lærer.

Bodde sammen med en veninne som var/er lærer.Herregud som hun jobbet..dager/kvelder...hele tiden.Det var MYE å henge fingrene i.Trodde i det hele tatt at det ikke var sååå mye å gjøre som lærer,men der tok jeg feil...og det gjør du også Sissan.

Retting av skolebøker,planlegging av hva en skal gjøre med svake og sterke elever,konflikter,klasseråd,foreldreråd/møte.Foreldre som skiller seg,barn som lider osv. osv...... gud betre... Har jo jobbet med det selv og VET at det tar på.

Lærerene har ikke ferie HELE sommerferien.De slutter SENERE og begynner FØR elevene.

Nei,lærerene FORTJENER bra lønn,og det jobber nok som det er !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men ingen kan altså svare meg på hvor mange feriedager en lærer har?

Jeg er økonom - jeg vil gjerne ha forutsetningene på plass før jeg bestemmer meg for hva jeg skal mene.

Det er greit at en lærer jobber 2-3 timer hver kveld og 5 timer i helgen. Det gjør mange andre også.

Det er faktisk flere yrker enn lærere som blir oppringt kvelder og helger av privatpersoner som tror de er på vakt døgnet rundt.

Jeg lurer bare på om noen kan fortelle meg hvor mange arbeidstimer en lærer pr. kontrakt skal legge inn hver uke, og hvor mange ferieuker de har.

Er det vanskelig å snakke om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...