AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #1 Skrevet 14. november 2019 Hei. Synes for litt siden at jeg leste noe om en test som kunne avdekke bipolar, tror det var noe med EKG? Noen her som har gjennomført det? Skal snakke med fastlegen om videre utredning neste uke, så tenkte å ta opp muligheten for dette. Vil bare være litt forberedt først. Anonymkode: d3a10...3d6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #2 Skrevet 14. november 2019 Nei, det er bare en del av utredningen og det er ikke alle som utfører det. Og det står at det KAN være sånn hos bipolare og ikke at det er det. Anonymkode: db624...26f 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #3 Skrevet 14. november 2019 Aldri hørt om fysisk utredning for å avdekke bipolar, bare for å utelukke fysiske årsaker til det en og kan se på som symptomer på psykisk lidelse. Mulig det finnes, men blir ikke brukt i Norge så vidt jeg vet. Har bipolar diagnosen selv og har bare gått gjennom samtaler og skjema med psykolog og psykiater. Fysisk utredning ble som sagt bare gjort for å utelukke fysiske årsaker til symptomene jeg hadde. Tok da MR caput (av hode/hjerne), tok det meste av blodprøver og generell helsesjekk hos fastlege (eks. blodtrykk, EKG osv) Senere også en spesifikk test rettet mot nevrologi (eks. bevegelse, førlighet, følelse i hud osv). Ingen av testene viste noen ting. Anonymkode: 51eb7...142 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #4 Skrevet 14. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om fysisk utredning for å avdekke bipolar, bare for å utelukke fysiske årsaker til det en og kan se på som symptomer på psykisk lidelse. Mulig det finnes, men blir ikke brukt i Norge så vidt jeg vet. Har bipolar diagnosen selv og har bare gått gjennom samtaler og skjema med psykolog og psykiater. Fysisk utredning ble som sagt bare gjort for å utelukke fysiske årsaker til symptomene jeg hadde. Tok da MR caput (av hode/hjerne), tok det meste av blodprøver og generell helsesjekk hos fastlege (eks. blodtrykk, EKG osv) Senere også en spesifikk test rettet mot nevrologi (eks. bevegelse, førlighet, følelse i hud osv). Ingen av testene viste noen ting. Anonymkode: 51eb7...142 Legen vil ikke henvise meg til MR/lignende da de er sikker på at det er noe mentalt og ikke fysisk, men jeg er fortsatt redd det kan være noe annet... Men takk for svar! Skal sjekke om det er mulig med generell helsesjekk. Anonymkode: d3a10...3d6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #5 Skrevet 14. november 2019 Jeg har heller ikke fått henvisning til MR av hodet selv om jeg ønsker det. Kun CT. Svært vanskelig å få henvisning til MR. Anonymkode: 080e4...116
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #6 Skrevet 14. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om fysisk utredning for å avdekke bipolar, bare for å utelukke fysiske årsaker til det en og kan se på som symptomer på psykisk lidelse. Mulig det finnes, men blir ikke brukt i Norge så vidt jeg vet. Har bipolar diagnosen selv og har bare gått gjennom samtaler og skjema med psykolog og psykiater. Fysisk utredning ble som sagt bare gjort for å utelukke fysiske årsaker til symptomene jeg hadde. Tok da MR caput (av hode/hjerne), tok det meste av blodprøver og generell helsesjekk hos fastlege (eks. blodtrykk, EKG osv) Senere også en spesifikk test rettet mot nevrologi (eks. bevegelse, førlighet, følelse i hud osv). Ingen av testene viste noen ting. Anonymkode: 51eb7...142 Det er EEG som er en del av utredningen. Psykia i/ved Oslo er dette en del av utredningen ved bipolar. Anonymkode: db624...26f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #7 Skrevet 14. november 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er EEG som er en del av utredningen. Psykia i/ved Oslo er dette en del av utredningen ved bipolar. Anonymkode: db624...26f Ah! Var EEG jeg tenkte på ja Anonymkode: d3a10...3d6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #8 Skrevet 15. november 2019 På 14.11.2019 den 12.11, AnonymBruker skrev: Jeg har heller ikke fått henvisning til MR av hodet selv om jeg ønsker det. Kun CT. Svært vanskelig å få henvisning til MR. Anonymkode: 080e4...116 Er det? I mitt tilfelle så de på det som en selvfølge at jeg skulle ha MR, og sa at det var rutine for alle pasienter? Anonymkode: 51eb7...142 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #9 Skrevet 15. november 2019 Det er vanligvis ikke nødvendig med somatiske undersøkelser ved utredning for bipolar lidelse, med unntak av å ta blodprøver. EEG vil hos mange bipolare ikke vise noe «unormalt». Hvis det mistenkes organiske årsaker til lidelse, så kan det henvises til MR/CT av hjernen. Jeg har bipolar lidelse, og har tatt MR av hjernen, dog ikke som ledd i utredning av bipolar lidelse, men grunnet psykotiske symptomer. Anonymkode: 00a93...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #10 Skrevet 15. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det? I mitt tilfelle så de på det som en selvfølge at jeg skulle ha MR, og sa at det var rutine for alle pasienter? Anonymkode: 51eb7...142 Alle pasienter i utredning for bipolar? For det kan være at du også ble utredet for andre ting, for jeg har aldri blitt henvist til MR av noen psykolog/psykiater pga utredning. Anonymkode: db624...26f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #11 Skrevet 15. november 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle pasienter i utredning for bipolar? For det kan være at du også ble utredet for andre ting, for jeg har aldri blitt henvist til MR av noen psykolog/psykiater pga utredning. Anonymkode: db624...26f Alle psykiatri pasienter generelt så vidt jeg skjønte det (sikkert de med mistanke om de mest alvorlige diagnosene da, ikke inkl all med angst, depresjon osv). Ble bare henvist første gang jeg kom i kontakt med psykiatrien. Kan være som du sier, men utredning starter jo alltid bredt, sjeldent de fokuserer bare på én diagnose? Anonymkode: 51eb7...142
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #12 Skrevet 15. november 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er EEG som er en del av utredningen. Psykia i/ved Oslo er dette en del av utredningen ved bipolar. Anonymkode: db624...26f Har aldri tatt EEG og har bipolar. Meg rett over her^ Anonymkode: 51eb7...142
Purple_Pixiedust Skrevet 15. november 2019 #13 Skrevet 15. november 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle psykiatri pasienter generelt så vidt jeg skjønte det (sikkert de med mistanke om de mest alvorlige diagnosene da, ikke inkl all med angst, depresjon osv). Ble bare henvist første gang jeg kom i kontakt med psykiatrien. Kan være som du sier, men utredning starter jo alltid bredt, sjeldent de fokuserer bare på én diagnose? Anonymkode: 51eb7...142 Jeg ble sendt til MR etter hvert fordi jeg i løpet av et halvt år endret adferd og daglig fungering drastisk. Så det var for å utelukke noe fysisk galt i hjernen, men det var altså bare alvorlig psykisk sykdom som slo ut for full blomst i forbindelse med en livskrise. Endret 15. november 2019 av Purple_Pixiedust
aiba Skrevet 15. november 2019 #14 Skrevet 15. november 2019 Har fått MR, EEG og CT og alt var normalt og det er vanlig ved bipolar
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #15 Skrevet 15. november 2019 Jeg fikk en veldig grundig undersøkelse med CT, MR, EEG og tester/samtaler. Uten EEG så hadde de ikke funnet ut at jeg har organisk bipolar lidelse og da hadde jeg ikke fått tilstrekkelig med medisiner heller. Anonymkode: 30a4c...295
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 Tror MR og EEG er vanlig diff.diagnostisering ved BP1 og ikke ved BP2. Det er årsak til at noen bipolare kjøres gjennom disse somatiske undersøkelsene mens andre ikke gjør det Anonymkode: d45bc...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå