Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg var syk fra en deltidsjobb på fredag, mandag og onsdag, og fik beskjed fra arbeidsgiver at jeg må levere sykemelding for mandagen og onsdagen. Dette var jeg dessverre ikke klar over før de sa i fra på onsdag, og legen kan ikke tilbake datere en sykemelding for meg! vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå..kan jeg få sparken på grunn av dette? hva gjør man hvis mab ikke får tak i sykemelding?

Anonymkode: 0d3ff...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri vært borti at legen ikke kan datere tilbake en sykemelding..

Anonymkode: 41a31...802

• Liker 7
Skrevet

Si det som det er til sjefen, at du ikke var klar over det. Og be de trekke det fra lønna. Ordner seg nok. 😊

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lege kan vel ikke tilbakedatere en sykemelding om personen ikke har vært i kontakt når h*n var syk. Nytter jo ikke å skrive sykemelding uten dokumentasjon på sykdom. 

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden skal en lege kunne gjøre det? Og det er ikke alltid så lett å vurdere hvor lenge en person har vært syk, hvor ille det var osv. 

• Liker 4
Skrevet

Gå på aleris eller velg en annen privatlege.

Sykemeldinger tilbakedateres hele tida.

Drittsystem.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, BareEnBruker skrev:

Gå på aleris eller velg en annen privatlege.

Sykemeldinger tilbakedateres hele tida.

Drittsystem.

Ja, sykemeldinger kan tilbakedateres feks om man ikke får time hos legen første fraværsdag. Men man må ha vært i kontakt med kontoret og selvfølgelig bli undersøkt av lege så fort det er mulig når man faktisk er syk. Skjønner ikke hvorfor du mener det er ett drittsystem? Skal alle bare kunne ringe og be om sykemelding uten legetime?

• Liker 6
Skrevet

Som arbeidstaker er det ditt eget ansvar å ha kontroll over om du har rett på egenmelding eller må ha sykmelding. Du var syk på fredag, og lørdag og søndag teller med i egenmeldingsperioden selv om du ikke skulle på jobb hvis du fremdeles er syk på mandag. Du har kun rett på tre kalenderdager med egenmelding før du må ha sykmelding. Mandag var den 4. dagen. 

Her er det altså du som har gjort en bommert, og du har ikke rett på lønn når du ikke leverer sykmelding. Du vil nok i verste fall få en advarsel. 

Anonymkode: 7b6bb...9c9

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Tror dere det vil ordne seg hvis jeg sier at de kan trekke det fra lønnen min? ://

Skrevet
1 time siden, sara2699 skrev:

Hei!

Tror dere det vil ordne seg hvis jeg sier at de kan trekke det fra lønnen min? ://

Snakk med sjefen din, så ordner det seg nok. Det gjelder særlig om du er en ung og uerfaren arbeidstaker. 

Anonymkode: aa84e...6a1

• Liker 3
Skrevet

Man er pliktig til og sette seg inn i reglene når man er i jobb. Legene har ikke lov og tilbakedatere sykemelding. De vil nok trekke deg i lønn. Man kan ikke skylde på uerfarenhet for da vil mange bruke det i jobbsammenheng. Lørdag og Søndag regnes alltid med i sykedager. 

Anonymkode: 751c8...a14

Skrevet

Om ikke arbeidsgiveren din gir deg muligheten til egenmelding og du ikke får sykemelding så er det eneste som skjer at du ikke får lønn de dagene du skulle ha vært på jobb. Ellers så mister du ikke jobben.

Anonymkode: c36a2...be1

Skrevet

Legen skal ikke tilbakedatert sykmelding. Om han ikke har time den dagen man ringer seg inn syk så blir det notert i journal at man er syk. Da kan legen lage sykmelding fra den dagen. 

Anonymkode: 7ed74...213

Skrevet

Hør om du kan jobbe det inn, evt bli trekt i lønn.

Anonymkode: 92b48...d40

Skrevet

Kjipt å lære det på denne måten, men det er helt riktig. Du brukte opp egenmeldingsdagene dine fredag, lørdag og søndag. Det er blitt veldig strengt for fastleger, de får kun lov å tilbakedatere sykmeldinger dersom du f.eks. ringer mandag og ber om time, men de har ikke time før tirsdag. Da kan de datere sykmeldingen mandag.

Be om å bli trekt i lønn, du får ikke sparken av dette!

Anonymkode: f42ce...bde

Skrevet

Det er dessverre riktig at fre, lør og søn. blir ansett som tre dager i samme egenmeldingsperiode. Man må derfor ha sykemelding fra mandagen dersom man fortsatt er syk, eller benytte en ny egenmeldingsperiode for hver av de dagene i påfølgende uke som ikke var sammenhengende, gitt at man ikke har brukt opp antall egenmeldingsdager eller egenmeldingsperioder (man har normalt 4 egenmeldingsperioder i løpet av 12 måneder, der hver av periodene kan vare inntil 3 dager)

Anonymkode: c5d74...d0b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre riktig at fre, lør og søn. blir ansett som tre dager i samme egenmeldingsperiode. Man må derfor ha sykemelding fra mandagen dersom man fortsatt er syk, eller benytte en ny egenmeldingsperiode for hver av de dagene i påfølgende uke som ikke var sammenhengende, gitt at man ikke har brukt opp antall egenmeldingsdager eller egenmeldingsperioder (man har normalt 4 egenmeldingsperioder i løpet av 12 måneder, der hver av periodene kan vare inntil 3 dager)

Anonymkode: c5d74...d0b

Man kan ikke kombinere egenmeldinger på denne måten.

Anonymkode: f42ce...bde

Skrevet

Du jobber tydeligvis ikke i en IA-bedrift? 

Anonymkode: d58ab...4d4

Skrevet
11 timer siden, sara2699 skrev:

Hei!

Ja hvis sjefen er et ordentlig menneske og du forklarer dette så synes jeg i tilfelle det er dårlig gjort hvis du får mer reaksjon enn trekk i lønn.

Anonymkode: e7f86...ee8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...