Gå til innhold

Frokost og lunsj på keto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har tenkt å begynne på keto, men sliter litt med å finne ut hva jeg kan spise i farten eller ha med på jobb som matpakke.

Har tenkt på forskjellige varianter av egg, salater, bake knekkebrød eller lignende..

Tips?

Anonymkode: 82d98...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost : Chiapudding lagd med kokosmelk og blåbær toppet med hakka mandler. Søter med litt stevia.

Smoothiebowl lagd med bær,kokosmelk avocado og litt nøttesmør.

Lunsj: salat med isbergsalat,spinat,ruccolasalat,agurk,tomat,avocado,brokkoli,oliven,sopp og sjalottløk blander med litt olivenolje og strør over pinjekjerner og hakka valnøtter.

Anonymkode: 2dd76...231

Skrevet

Det er absolutt positivt å kutte ned på karbohydrater. Jeg spiste lavkarbo i ca 10 år og har nå gått over til carnivore, altså kun animalske produkter. Jeg har også redusert måltidene mine fra ørten på husmannskost, til 3-4 da jeg begynte på lavkarbo og sakte med sikkert redusert til 1. 

Men da jeg spiste flere måltider, så lærte jeg meg av med de vanlige normene for hva man kan spise til frokost, lunsj og middag. Jeg kunne finne på å spise biff med bearnaise og grønnsaker (middagsrester fra dagen før) til frokost og egg og bacon til middag. Jeg bor alene og lagde ofte trippel porsjon når jeg kokkelerte. Gryteretter og supper blir ofte bedre dagen etter likevel. Standard middag for meg var kjøtt stekt i smør, så tok jeg kjøttet av panna, tok oppi mer smør og stekte grønnsakene mens kjøttet hvilte. Tok grønnsakene av panna og lagde saus av creme fraiche, krydder og litt ost smeltet oppi. Hva slags kjøtt, hva slags grønnsaker og hva slags krydder varierte. Kanskje lagde jeg bearnaise hvis jeg hadde en god biff. Jeg var også glad i gryteretter og tykke, moste supper. Tacosalat der jeg bare blandet alt i en skål i stedet for tortilla/skjell var også en gjenganger.

Så mitt nummer ett tips er å lage ekstra porsjoner av middag og spise det til frokost og lunsj. Tro meg, kollegaene dine blir nok ganske så sjalu. ;) Jeg fikk klar beskjed fra kollega: "Det er ikke LOV å ta med biff til lunsj på jobb hvis du ikke tar med til meg også!"

Jeg vil advare litt mot forslaget fra den over her. Det er forferdelig mye oksalater i særlig frokosten der. Ikke noe man bør spise hver dag. Nøtter, frø, bønner, spinat, rabarbra, søtpotet, potet, beter, er spesielt høye på oksalater. Spis mer rene animalske råvarer. Null oksalater, pluss at vitaminer og mineraler er mye mer tilgjengelig i animalske råvarer, som altså betyr at vi tar opp vesentlig mer. 

En god video om emnet hvis noen vil lære mer om oksalater:

Anonymkode: 39228...3c9

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt positivt å kutte ned på karbohydrater. Jeg spiste lavkarbo i ca 10 år og har nå gått over til carnivore, altså kun animalske produkter. Jeg har også redusert måltidene mine fra ørten på husmannskost, til 3-4 da jeg begynte på lavkarbo og sakte med sikkert redusert til 1. 

Men da jeg spiste flere måltider, så lærte jeg meg av med de vanlige normene for hva man kan spise til frokost, lunsj og middag. Jeg kunne finne på å spise biff med bearnaise og grønnsaker (middagsrester fra dagen før) til frokost og egg og bacon til middag. Jeg bor alene og lagde ofte trippel porsjon når jeg kokkelerte. Gryteretter og supper blir ofte bedre dagen etter likevel. Standard middag for meg var kjøtt stekt i smør, så tok jeg kjøttet av panna, tok oppi mer smør og stekte grønnsakene mens kjøttet hvilte. Tok grønnsakene av panna og lagde saus av creme fraiche, krydder og litt ost smeltet oppi. Hva slags kjøtt, hva slags grønnsaker og hva slags krydder varierte. Kanskje lagde jeg bearnaise hvis jeg hadde en god biff. Jeg var også glad i gryteretter og tykke, moste supper. Tacosalat der jeg bare blandet alt i en skål i stedet for tortilla/skjell var også en gjenganger.

Så mitt nummer ett tips er å lage ekstra porsjoner av middag og spise det til frokost og lunsj. Tro meg, kollegaene dine blir nok ganske så sjalu. ;) Jeg fikk klar beskjed fra kollega: "Det er ikke LOV å ta med biff til lunsj på jobb hvis du ikke tar med til meg også!"

Jeg vil advare litt mot forslaget fra den over her. Det er forferdelig mye oksalater i særlig frokosten der. Ikke noe man bør spise hver dag. Nøtter, frø, bønner, spinat, rabarbra, søtpotet, potet, beter, er spesielt høye på oksalater. Spis mer rene animalske råvarer. Null oksalater, pluss at vitaminer og mineraler er mye mer tilgjengelig i animalske råvarer, som altså betyr at vi tar opp vesentlig mer. 

En god video om emnet hvis noen vil lære mer om oksalater:

Det funker fint for meg :) Animalske produkter klarer jeg meg helt fint uten 

Anonymkode: 2dd76...231

Skrevet

Glemte omelett. Kan varieres på mange måter, og lett å lage mye av det. Jeg pleide å lage en ildfast form med 20-25 egg, kjøtt, kremfløte, ost, krydder og grønnsaker. 200ºC i ca 30 min. Det er også en rett det er lett å lage én porsjon av i panna siden det bare står der på lav varme uten noe røring mens man gjør noe annet.

Skrevet

Har selv spist keto i 2 år nå, og er helt enig i det som blir sagt over.  Glem hva som det er vanlig å spise til frokost og lunsj. Kjøtt og grønnsaker funker til alle måltider.  Selv har jeg også kuttet ned til 1-2 måltider om dagen siden jeg alltid er så mett på keto uansett. sparer masse tid og oppvask.

mitt tips er å ha grønnsaker i alle måltider, enten med egg og bacon elle noe annet kjøtt. er egentlig uendelig med retter om du legger fra deg tanken om at det må være konrbasert og er villig til å ta med varmmat på jobb. 

www.ruled.me har mange gode oppskrifter. 

Skrevet

Frokost, i den forstand det kan kalles en frokost, er nesten alltid fettkaffe. Kaffe, en skvett fløte, et egg, mct olje og usalta smør, en sjelden gang litt sukrin gold eller fibersirup. Varierer av og til med smoothie (bær, avokado, kokosmelk, egg og mct).

Lunsj er ofte middagsrester, eggerøre med grønnsaker og spekeskinke eller røkt laks, salat med kjøtt av noe slag og aioli/karridressing/rømme/salsa. 

Ville droppa knekkebrød og andre brøderstatninger. Velg deg en proteinkilde, grønnsaker og en fettkilde. Det kan gjøres utrolig enkelt.

Anonymkode: fb110...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...