Gå til innhold

Korsang og rulling eller skarring på r`en

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg bor på vestlandet, og her skarrer man på r`en. Men en ting forundrer meg. Når man går i kor, lærer man fremdeles å rulle på r`en! Jeg vet at vi lærte dette da vi gikk i kor da jeg var barn, men jeg hadde virkelig trodd det var fullstendig avleggs nå.

Er det flere enn meg som mener dette, eller er det rett og slett "penere" med rulle-r enn skarre-r når man synger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hoill Øran
Skrevet

På samme måte som det stort sett er skadelig for ørene å høre noen synge på dansk, er det direkte uestetisk å synge på for eksempel bergensk. Faktisk. Jan Eggum er et godt eksempel, selv om han ikke synger i kor (?). Kommer faktisk ikke på noen unntak fra regelen heller.

Men kormusikk i seg selv er etter min mening :hår: , skarring eller ikke. Folk som alltid skal begynne å utnytte akustikken i kirker og andre severdigheter; dere aner ikke hvor mange opplevelser dere har ødelagt for meg!

Gjest Hoill Øran
Skrevet

Ellers er det vel naturlig at man lærer å la være å skarre; i tilfelle man skal synge en sang sammen med østlendinger e.l. er det vel naturlig at alle synger samme "språket"...? Men å "aldri" få synge på dialekta si er jeg enig i er avlegs, pent eller ei.

Gjest Seleena
Skrevet

Er det sanger som er skrevet på bokmål og fremført med rulle-r, så lærer vel læreren ungene å rulle.

Gjest Violetta
Skrevet

Det er da ikke hverken stygt eller unaturlig å skarre på r`en, det er mange flere som gjør dette enn dem som ruller på r`en, og i tillegg så brer det om seg... Dessuten er ikke bokmål østlandsk. Bokmål er et skriftspråk. Jeg snakker en vestlandsdialekt, men skriver bokmål.

Jeg snakker dessuten om barnekor. Der man ikke synger for å prestere, men for å ha det gøy. Da synes jeg det er direkte stygt når barn som ellers skarrer skal rulle på r`en.

Jeg kan ikke komme på noen østlandsdialekt som er spesielt fin når man synger. At man har vennet seg til det er en ting, men jeg synes det er aller finest om man synger på sin egen dialekt, spesielt om det er barn man snakker om.

Gjest Seleena
Skrevet

Jeg snakker dessuten om barnekor. Der man ikke synger for å prestere, men for å ha det gøy. Da synes jeg det er direkte stygt når barn som ellers skarrer skal rulle på r`en.

Jeg kan ikke komme på noen østlandsdialekt som er spesielt fin når man synger. At man har vennet seg til det er en ting, men jeg synes det er aller finest om man synger på sin egen dialekt, spesielt om det er barn man snakker om.

Dette er eg veldig enig med deg i! Personleg så meinar eg skarre-r er det finaste. + Dialekt!

Kva med å ta det opp med den det gjeld?

Gjest Violetta
Skrevet
Ellers er det vel naturlig at man lærer å la være å skarre; i tilfelle man skal synge en sang sammen med østlendinger e.l. er det vel naturlig at alle synger samme "språket"...?

Det er trolig ett av de aller dårligste argumentene jeg noen gang har sett i en diskusjon. Da er det like naturlig at man lærer østlandsungene å skarre på r`en i tilfelle de skal synge sammen med noen som skarrer. Men det har jeg enda til gode å høre... :roll:

Skrevet

Når man synger i kor, ruller man på r-ene fordi TEKSTEN SKAL VÆRE TYDELIG... selvsagt.

Om èn person snakker med skarre-r er det mulig å høre hva han sier, men om de skjer i et kor er det umulig å høre teksten som synges.

I et kor bør hver og en rulle 3 ganger på hver r for at det skal være hørbar tekst.

Det slurves mye med dette...

Jeg elsker korsang. Både å synge og å høre på. Uansett om teksten høres eller ikke. Best om man hører hva de synger da..

Gjest Violetta
Skrevet

Hvor har du lært dette? Jeg hører utmerket godt hva man synger, uansett om man skarrer eller ruller på r`en. Om man ikke forstår tekst der man skarrer så går det på vilje og ikke på uttale.

Gjest Hoill Øran
Skrevet

Det er trolig ett av de aller dårligste argumentene jeg noen gang har sett i en diskusjon. Da er det like naturlig at man lærer østlandsungene å skarre på r`en i tilfelle de skal synge sammen med noen som skarrer. Men det har jeg enda til gode å høre... :roll:

jeg regner med du SKJØNTE at jeg ikke prøvde å utgi meg for å være verdens fremste korekspert (jeg kan ikke så mye om ting jeg ikke liker). Men jeg synes ikke det hadde vært rart om man lærte å uttale teksten relativt likt.

Jeg nevnte heller ikke noe om bokmål (hm, det var det vel Seelena som nevnte), men brukte østlandsdialekt som eksempel fordi man ikke skarrer på disse dialektene med mindre man har en (utbredt) talefeil.

Er man østlending lærer man kanskje ikke å skarre for å synge bergenssanger, ei heller palatalisere for å synge trøndersanger. Tror jeg. Det kommer sikkert an på nivå og sånn, på samme måte som for skuespillere. Man lærer vel å skarre når man skal synge franske sanger, eller tyske?

Det med at teksten skal kunne høres tydelig stemmer sikkert, så da synes jeg det er greit at man lærer det. Om barn går på ridekurs kan de jo ikke la vær å lære hvordan man styre bare fordi det er "vanskelig". Hvis det er så grunnleggende, da.

(og enkelte dialekter er mindre fine å høre sunget fordi man uttaler og drar på ordene på måter som ikke fungerer sammen med klangen i musikken. Vestlandsk er sikkert ikke verst)

Gjest Violetta
Skrevet

Hoill Øran, det er ikke bare du som har svart i denne diskusjonen. Jeg svarer ikke bare deg. Og jeg mener ikke at man skal slippe ting fordi det er vanskelig, men fordi det er stygt og unødvendig.

Skrevet

Det kommer helt an på hvilken dialekt eller skriftspråk teksten er skrevet på.

Gamle norske folkesanger for eksempel, bør helst synges med skikkelig rulle-r.

Gjest Violetta
Skrevet
Det kommer helt an på hvilken dialekt eller skriftspråk teksten er skrevet på.

Gamle norske folkesanger for eksempel, bør helst synges med skikkelig rulle-r.

Hvis de er skrevet på vestlandsdialekt også? Mye av folkemusikken kommer fra landsdeler der det er naturlig å skarre på r`en...

Skrevet

Jeg må bare først si at jeg skarrrrrrer på r-ene, og syns selvsagt det er vakkert :ler:

Enig at når man er barn og synger i kor bør man få synge slik det er naturlig (altså rulle-r hvis man ruller, og skarre-r hvis man skarrer). Og da jeg sang i barnekor (for 15-20 år siden) skarret vi i veg...

Men jeg syns at det er bedre klang og tydeligere diksjon i et kor som ruller. Og det er jo ikke bare et norsk fenomen at kor med medlemmer som skarrer synger med rulle-r. Tyske operaer synges f.eks med rulle-r.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg skulle selvsagt skrevet i hovedinnlegget at jeg tar utgangspunkt i barnekor. Det glemte jeg.

Jeg har ikke noe forhold til kor for voksne, så jeg velger å forholde meg til barnekor. Og jeg synes barnesang skal være minst mulig kunstig og mest mulig naturlig. Altså skal barn som skarrer naturlig skarre også når de synger, etter min mening. :wink:

Skrevet

Enig, T. Fiolett! Når man er barn er jo det viktigste å lære å bli glad i å synge!

Skrevet

Hvis de er skrevet på vestlandsdialekt også? Mye av folkemusikken kommer fra landsdeler der det er naturlig å skarre på r`en...

Det er faktisk ikke sååå lenge siden vi rullet på r`en her på vestlandet også. Derfor så synges gamle vestlandske folkesanger med rulle-r.

Skrevet

Det kanskje litt forskjell om det er voksenkor eller barnekor. Kommer litt an på hvilken type kor da, mener jeg. Iallefall er det steike umulig å høre teksten med skarre-r i vanlig korsang. Det kan du spørren enhver kor-dirigent om.

Skrevet

Det er forresten ikkje heile Vestlandet som skarrar på r-en. Skarregrensa i nord er i Sunnfjord, trur eg.

Ein av grunnane til at komponistar som regel vel å setje tekst til korverka sine, er vel at dei gjerne vil at teksten skal bli høyrt og oppfatta av publikum. Koret bør difor prøve å gjere teksta så tydeleg som mogleg. Syng ein til dømes fransk eller tysk, skal ein difor bruke rulle-r, sjølv om vanleg språkopplæring som regel seier det motsatte. Det er rett og slett berre lettare for publikum å få med seg innhaldet i teksta viss koret syng med rulle-r. Og om ikkje koret er ein fullstendig egoistisk gjeng som syng berre for seg sjølve, synes eg det er naudsynt å ta litt omsyn til dei ein skal formidle musikken til. Det er ikkje berre r-ane som er utsette her.

No snakkar eg om vaksenkor. Bornekor er noko ganske anna. I eit bornekor skal ungane, etter mi meining, først og framst ha ei positiv oppleving av å syngje og lage musikk ilag med andre. Så lyt dei heller skarre så mykje dei vil, om dei samstundes har det kjempeartig. Og det er vel det som er vitsen? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...