AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #1 Skrevet 13. november 2019 Hei! Har eksamen om en knapp måned (i anatomi,) jeg aner ikke hvor jeg skal begynne med pensum og det å lære det bra nok til eksamen (kan minimalt fra før). Vil jo helst lære og ikke bare pugge besvarelser for å akkurat bestå eksamen, men må vel helst bare satse på pugging av mest gitte eksamensoppg, satse på å huske de, også heller virkelig lære senere, vet ikke hva som er best? Har gått glipp av mye forelseninger og lesing av pensum generelt dessverre, men ingenting å gjøre med nå. Har prøvd å få oversikt over alt jeg absolutt må kunne, men føler at jeg ikke klarer å lære en gang det viktigste, eller sette ting i sammenheng 😶 Trenger og ønsker gjerne råd i forhold til: - Hva burde jeg prioritere å lære? Jeg tenker kanskje generell oversikt: navn (latinske), funksjon og oppbygging av de ulike delene i tema, kanskje spesielt fokus på de største tema, hjertet(sirkulasjon) og hjerne og nerver? + fordøyelse, og sammenheng mellom alle delene og virkningen de har på hverandre (eller noe sånt)? - Hvor burde jeg prioritere å hente informasjon/svar fra, boka, sykepleiepluss eller bare sensorbeskrivelse? Synes sykepleiepluss forklarer enklere enn bok, men tar lang tid å se gjennom alle vidoer, og tar lang tid å ta notater (må hele tiden pause og spole tilbake for å få med alt, og vanskelig å markere/huske hvor man fant infomasjon om det man skriver ned hvis man vil gå tilbake og se over det på nytt). Tenkte egentlig prøve basere meg på sensorveiledning på eksamen, men da kan jeg vel bare beskrive/nevne og ikke vise utdypende info, og hvis jeg bare svarer det som står i en sensorbeskrivelse på eksamen på tilsvarende oppgave er det kanskje ikke nok??? - Hvordan burde jeg organisere og sette sammen informasjonen fra ulike plasser så jeg vet jeg får med alt? Er det f.eks ok å bare supplere på fasiten til tidligere eksamensoppgaver med litt enkel fakta fra anatomi boken? - Hvordan husker jeg alt det jeg må/burde kunne om anatomi på 30 dager? Tenkte egentlig fordele det ca slik: Dag 1-10: Få grundig og god oversikt over alt det jeg må kunne ut i fra læringsutbytte + pugge viktigste begreper som går igjen og som ikke alltid er så lett å huske hva faktisk er som: bestanddeler+navn på alt det forskjellige, eks hjertets deler og hvordan blod går gjennom kroppen (eller hva det kalles), celledeler, skjelettoppbygging osv, og enkelte ord som aksjonspotensial, osmose, homeostase, diffusjon osv. Dag 10-20: Prøve å lære/huske det mer inngående + gå gjennom hvert tema enkeltvis og mer inndypende + få en viss forståelse og sette ting i sammenheng med hverandre som eks. hvordan reguleres blodtrykket og blodsukker osv + skrive egne svar på eksamensopppg, memoreringskort, skrive mer notater der det mangler viktige ting + se hva jeg må pugge mer på/kan for dårlig Dag 20-30: Fortsette å pugge + klare å svare på viktigste spørsmål + være sikker på at jeg husker det på eksamen Ser det greit ut? Dette er det jeg har av "oversikt" til nå: * Læringsmål: Har markert de viktigste begrepene og hva jeg må kunne, har prøvd å sette noen inn i en slags liste (ufullstendig). * Eksamensoppg: Har samlet alle oppg fra alle årene i en fil (uoversiktig), er inkludert sensorbeskrivelse, så det står det man må/burde nevne for å få poeng. * Notater: Har for det meste ufullstendige notater jeg skjønner lite av, er notater fra forelesninger, undervisningsvideoer (sykepleiepluss). Eneste jeg har ok notater på er skjelett og celler. * Bok: Har ikke gjort noen markeringer her eller lest spesielt mye i den. Har mest bare basert det lille jeg vet på sykepleiepluss 😕 Anonymkode: 7d77c...9ae
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #2 Skrevet 13. november 2019 Beklager at det ble en så enormt lang tekst, håper likevel det kanksje er noen som har mulighet/ tenker at de orker å lese delvis gjennom den og har lyst til å svare likevel 🙂 Og ja, notatene mine er omtrent så rotete og uoversiktlige og lange og unødvendig mange ord som dette jeg har skrevet her, tror det er veldig mye stort problem 🙈 Anonymkode: 7d77c...9ae
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #3 Skrevet 14. november 2019 Søk på anatomi her på forumet, tidligere tråder kan gi deg råd. Du må finne et system for deg. Noen liker best å lese anatomi og fysiologi hver for seg, andre samlet. Noen liker å pugge først og forstå sammenheng/oversikt etterpå, andre motsatt. Noen liker en bok, andre liker noe annet. For meg fungerte det best med en grunnleggende innføring først, og så bygge på etterhvert, eventuelt starte lesingen fra eksamensoppgavene når basisen var litt på plass. Men eksamensoppgaver og sensorveiledningene ville jeg prioritert. Begynt dagen med en eksamensoppgave, besvare den kort, sjekke mot sensorveiledningen, lese på hullene/det jeg ikke kan, lese på det som er naturlig å ta i tillegg til den eksamenen, og gjenta oppgaven når man føler seg mer ferdig. Gjenta på neste sett eller oppgave. Anonymkode: d7f49...d4d
Thyroidea Skrevet 14. november 2019 #4 Skrevet 14. november 2019 Bruk sykepleiepluss og gå igjennom ALT. Skriv notater og lær deg det som står i læringsutbytte i anatomi. I allefall sirkulasjon, respirasjon og nervesystem. Men raas, nyre og fordøyelse. Lag flashcards og øv. Fikk A i fjord, og vi fikk helt annen type eksamen enn alle de forrige og mange som noiet, derfor det er lurt å lære fysiologi og ikke pugge annet enn anatomi. Gå igjennom og løs gamle eksamensoppgaver. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #5 Skrevet 14. november 2019 Kjære deg, du rekker ikke å lære alt til eksamen hvis du ikke har startet før nå. Det er så mye detaljer, at det er ikke mulig. temaene respirasjon, sirkulasjon, fordøyelsessystemet og nyrene er store temaer og vil ta ca en uke hver. Da har du noen dager igjen til å lære deg bevegelsesapparatet, immunsystemet, nervesystemet, fordøyelsessystemet, hormonsystemet etc... det går ikke an å pugge anatomi, man er nødt til å forstå det, og for å forstå det må man virkelig jobbe med det. Jeg ville heller satset på komteeksamen, men du må allikevel starte NÅ. Anonymkode: 2b5a2...487
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå