Gå til innhold

Erfaring og utdanning I stillings annonser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare meg hva dette her betyr?

I stillingsannonser pleier det stå sånn:

3 eller 4 år høyre utdanning innenfor det relevante feltet, erfaringen kan kompensere for utdanningen. Betyr det at erfaringen telles mer enn utdannelsen?  La oss si eksempelvis søker jeg på jobben med formell utdannelse og kanskje litt erfaring fra arbeidslivet. Og en søker til men kun med erfaring fra feltet. Hvem stiller sterkest?  

Anonymkode: 2edff...9da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min arbeidsplass: om du har relevant utdanning men ingen relevant erfaring har du omtrent like stor sjanse til å bli innkalt til intervju som de som har 2-3 års relevant erfaring men ingen relevant utdanning. Noen med en høyere sum i år (feks. 3 års relevant utdanning + 2 års relevant erfaring = 5 år totalt) slår dere begge to.

Hvis en person med bachelor (= 3 år) og en person med 2-3 års relevant erfaring er de to "beste" kandidatene som søker, intervjuer vi begge to, og ansetter den som gjør det beste intervjuet - eventuelt lyser ut stillingen på nytt dersom ingen av dem virket rett for stillingen.

• Liker 1
Skrevet
På 13.11.2019 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Noen som kan forklare meg hva dette her betyr?

I stillingsannonser pleier det stå sånn:

3 eller 4 år høyre utdanning innenfor det relevante feltet, erfaringen kan kompensere for utdanningen. Betyr det at erfaringen telles mer enn utdannelsen?  La oss si eksempelvis søker jeg på jobben med formell utdannelse og kanskje litt erfaring fra arbeidslivet. Og en søker til men kun med erfaring fra feltet. Hvem stiller sterkest?  

Anonymkode: 2edff...9da

Kompensere betyr ikke at erfaringen teller mer, men at kandidater uten relevant utdanning kan søke på bakgrunn av arbeidserfaring innen feltet.

Hvem som får jobben avhenger av flere ting enn det som står på papiret. Hvem er mest omgjengelig, hvem har best egnet personlighet, hvem gir et best inntrykk? De som intervjuer ser ubevisst etter en som ligner seg selv. Dermed kan dyktige, litt rare kandidater bli forbigått av en halvstudert røver med kjeften på riktig plass. Sånt vet man ikke. 

Jeg anbefaler deg å søke på de jobbene du har lyst på, uavhengig av om der kan være andre som har mer utdanning eller erfaring enn deg. 

Anonymkode: e7ac1...49b

Skrevet

Det betyr at i utgangspunktet skal søkere ha utdanning innen feltet, men det går an for folk som er selvlært, via arbediserfaring, å søke også. Aller best stiller selvsagt søkere med både utdannelse og arbeidserfaring. Søkere som ikke har den formelle utdannelsen, må naturligvis vise til resultater som "beviser" at de har den faglige dyktigheten som trengs, eller gjennomgå tester, en slags minieksamen.

Hvem som får jobben, kommer helt an på søkerne, og det går ikke an å si noe generelt her.

Anonymkode: 2ae60...7bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...