Gå til innhold

Hvor lang tid tar det normalt fra dødsfall til begravelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje litt morbid spørsmål, beklager det. Men hvor lang tid pleier det å ta fra dødsfall til begravelse? I et tilfelle når et menneske blir «revet bort» og ingenting er planlagt? 

Anonymkode: 53931...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt morbid spørsmål, beklager det. Men hvor lang tid pleier det å ta fra dødsfall til begravelse? I et tilfelle når et menneske blir «revet bort» og ingenting er planlagt? 

Har det nettopp skjedd? 

Anonymkode: 269c2...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 12.Frist for gravlegging.

Dersom avdøde ikke er blitt kremert, skal gravlegging skje senest 10 virkedager etter dødsfallet.

Dersom avdøde er blitt kremert, skal gravlegging skje senest 6 måneder etter dødsfallet."

Min erfaring er at begravelse skjer innen én uke etter personen har gått bort, men det kan nok variere litt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miklo Velka skrev:

"§ 12.Frist for gravlegging.

Dersom avdøde ikke er blitt kremert, skal gravlegging skje senest 10 virkedager etter dødsfallet.

Dersom avdøde er blitt kremert, skal gravlegging skje senest 6 måneder etter dødsfallet."

Min erfaring er at begravelse skjer innen én uke etter personen har gått bort, men det kan nok variere litt sikkert.

Og dersom avdøde skal kremeres, skal også kremasjonen skje innen 10 virkedager. 

Jeg har forresten inntrykk av at begravelse/bisettelse ofte skjer litt over en uke etter dødsfallet, 2-3 dager over kanskje. Tror aldri jeg har opplevd begravelse under en uke etter. De etterlatte skal jo ha litt tid til å områ seg og planlegge, i en situasjon der de ikke akkurat presterer på topp. 

Anonymkode: 9ffe2...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har forresten inntrykk av at begravelse/bisettelse ofte skjer litt over en uke etter dødsfallet, 2-3 dager over kanskje. Tror aldri jeg har opplevd begravelse under en uke etter. De etterlatte skal jo ha litt tid til å områ seg og planlegge, i en situasjon der de ikke akkurat presterer på topp. 

Det stemmer nok helt sikkert nå, for jeg mener det var innenfor 7 virkedager etter den gamle loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I praksis så skjer det så snart kirka har begravelse slike dager.. Her hvor jeg bor så har de to slike dager i uka. Tirsdag og fredag. 

Dør du på en fredag så blir som oftest begravelsen påfølgende fredag, altså 7 dager etter. Er det allerede en begravelse planlagt den dagen så blir det tirsdagen etter. 

Anonymkode: ec8f5...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer, men da vi bisatte min far (han ønsket dette selv) så gikk det åtte dager fra dødsfallet skjedde til bisettelsen. Vi var forberedt.

Anonymkode: fc80e...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer så klart også an på om den døde skal obduseres, og om det er andre særlige tilfeller som gir mulighet for forlengelse av frist. Under helt spesielle omstendigheter kan man få godkjent opp mot tre uker. Da begynner det å haste.

Anonymkode: 111bf...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-14 dager. Spørs om det skal gjøres obduksjon pga uventet dødsfall

Anonymkode: 8cdbc...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann døde uventet. Sykehuset spurte om å få og fikk obdusere, og han ble bisatt 14 dager etter den dagen han døde.

Anonymkode: 784b6...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Det stemmer nok helt sikkert nå, for jeg mener det var innenfor 7 virkedager etter den gamle loven.

7 virkedager blir jo også fort 10 kalenderdager, om dødsfallet skjer en lørdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt fra 7 - 10 dager er normalt. 

Eneste jeg har vært borti at det har tatt lengre tid er fordi et familiemedlem måtte bli obdusert, dermed var det ikke begravelse før etter 15-16 dager.

Anonymkode: 8938b...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil du vite dette ts? 

Uff, banalt, men: En bekjent av familien gikk bort i dag (ikke nær, men jeg føler at jeg bør stille i begravelsen i respekt for familien). Lurer på om jeg skal kansellere helgetur fredag-søndag neste uke, da er vel sjansen til stede for at det blir fredagen. Når pleier man å få vite datoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann døde uventet. Sykehuset spurte om å få og fikk obdusere, og han ble bisatt 14 dager etter den dagen han døde.

Kondolerer, det var forferdelig å høre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff så vondt. Har det gått ei stund nå siden det skjedde? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca en uke. Evt litt lenger hvis det er flere av de nære som kommer langveisfra. Da vil det også ofte legges på fredag pga reisingen. 

Og nå leste jeg det siste. Vanlig at det blir litt lenger når det er snakk om obduksjon. 

Kondolerer ❤

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer under 24 timer på Høybråten hvis det ikke er helg/høytid/obduksjon.

Anonymkode: 543c7...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når pleier man å få vite datoen?

Det er noe som pårørende blir enig med presten om, så det kan variere. Men stort sett så forsøker man å sette dato så tidlig som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...