AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #1 Skrevet 13. november 2019 Jeg er alenemor med en gutt som jeg har hatt 100% siden starten. En ny dag er over og jeg føler at alt jeg har gjort og gjør hver dag er å styre og stelle. Rydde, vaske klær, handle mat, lage mat, legge, stelle, bade og ordne alt og ingenting i løpet av en dag. Det er liten tid til kos og lek med min gutt i hverdagen, og jeg lurer på om andre også opplever hverdagen slik? Helgene er alt stille og vi har hele dagen sammen på å kose oss. Men hverdagen sliter meg ut... om kvelden orker jeg ikke besøk og ønsker helst å sovne på sofaen. Er der bare slik det er? Har forsøkt å legge ting til etter barnet har lagt seg med rydding og klesvask, men med alt annet så blir det likevel liten tid til å sitte ned. I går måtte vi til byen for å kjøpe nye cherrox, uplanlagt gjøremål som tok tid. Anonymkode: 7d377...2da 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #2 Skrevet 13. november 2019 Du er ikke alene om å føle det slik. Jeg har det også sånn. I tillegg er bf på besøk her for samvær,så må også tilrettelegge for det,rydde ekstra etter han har vært her,og bruke mye energi på å "lære bort" å være sammen med barnet. Ser det kommer til å ta laang tid før jeg får noen som helst avlastning i å ha kontakt med bf.. Hvor gammelt er barnet ditt , TS? Anonymkode: 640c0...ae4 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #3 Skrevet 13. november 2019 Mitt eneste konkrete tips er ukesmeny og ukeshandling. Hvis du har økonomi til det, kan jeg anbefale meny.no med levering etter legging. Hos oss er mye mentalt og praktiske stress borte hvis vi slipper «hva skal ha til middag?» og skulle innom butikken. Det for også mye fortere når vi vet akkurat hva som skal gjøres. Mini er 3 og hjelper med potetskylling, legge ting i gryten, dekke bordet og sette i oppvaskemaskinen. Hvis han ikke er helt i humør leker han på kjøkkenet mens jeg lager mat. Anonymkode: 65471...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #4 Skrevet 13. november 2019 Hamsterhjulet A4 livet Anonymkode: 88f7c...23f 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #5 Skrevet 13. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke alene om å føle det slik. Jeg har det også sånn. I tillegg er bf på besøk her for samvær,så må også tilrettelegge for det,rydde ekstra etter han har vært her,og bruke mye energi på å "lære bort" å være sammen med barnet. Ser det kommer til å ta laang tid før jeg får noen som helst avlastning i å ha kontakt med bf.. Hvor gammelt er barnet ditt , TS? Anonymkode: 640c0...ae4 Barnet er 4 år. Litt trøstende å høre at det ikke bare er meg som opplever en slik hverdag, at dette er normalen for flere. Anonymkode: 7d377...2da 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #6 Skrevet 13. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt eneste konkrete tips er ukesmeny og ukeshandling. Hvis du har økonomi til det, kan jeg anbefale meny.no med levering etter legging. Hos oss er mye mentalt og praktiske stress borte hvis vi slipper «hva skal ha til middag?» og skulle innom butikken. Det for også mye fortere når vi vet akkurat hva som skal gjøres. Mini er 3 og hjelper med potetskylling, legge ting i gryten, dekke bordet og sette i oppvaskemaskinen. Hvis han ikke er helt i humør leker han på kjøkkenet mens jeg lager mat. Anonymkode: 65471...0e6 Vi er skaper vi også lek av matlaging og gjøremålene så langt man kan. Men må innrømme at særlig vinterhalvåret når det er tonnevis med våte klær og skift på skift som må vaskes og tørkes, at det er mye mer å gjøre enn om sommeren 😅 TS Anonymkode: 7d377...2da 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #7 Skrevet 13. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet er 4 år. Litt trøstende å høre at det ikke bare er meg som opplever en slik hverdag, at dette er normalen for flere. Anonymkode: 7d377...2da Samme situasjon her, nå er min blitt 6 år og har starta på skolen, bare enda mer styr på ettermiddagene med fritidsaktiviteter, lekser, matlaging osv.. Blir så jævlig sliten av å alltid være helt alene med alt, aldri tid til å sette seg ned å bare puste, leve litt, gå på en konsert og koble av noen ganger.. Men om 10 år til, når jeg er 55 år, og han 16, kommer vel muligens bedre tider..😅👌 Klem til deg ts, vi må bare stå i det, for barnas skyld!❤️🌹 Anonymkode: 74ffb...646 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #8 Skrevet 13. november 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenemor med en gutt som jeg har hatt 100% siden starten. En ny dag er over og jeg føler at alt jeg har gjort og gjør hver dag er å styre og stelle. Rydde, vaske klær, handle mat, lage mat, legge, stelle, bade og ordne alt og ingenting i løpet av en dag. Det er liten tid til kos og lek med min gutt i hverdagen, og jeg lurer på om andre også opplever hverdagen slik? Helgene er alt stille og vi har hele dagen sammen på å kose oss. Men hverdagen sliter meg ut... om kvelden orker jeg ikke besøk og ønsker helst å sovne på sofaen. Er der bare slik det er? Har forsøkt å legge ting til etter barnet har lagt seg med rydding og klesvask, men med alt annet så blir det likevel liten tid til å sitte ned. I går måtte vi til byen for å kjøpe nye cherrox, uplanlagt gjøremål som tok tid. Anonymkode: 7d377...2da Du må budsjettere, Ts. Akkurat slik du setter av penger til hus, mat, forsikring og medisiner først og så kun bruker penger på klær, gaver og moro når dette er dekket må du sette av tid til det viktige i livet først, og så gjøre det mindre viktige kun dersom det faktisk er mer tid igjen. Det viktige på tids-budsjettet ditt er heldigvis veldig enkelt. Det er på hverdagene jobb, spise mat, trening og nok søvn. Merk at jeg ikke skriver ‘handle mat’ (bestill den på døra eller handle hver andre-tredje uke), lage mat (gjør det maks en gang i uka), vaske hus (skaff deg en billig robotstøvsuger brukt), vaske klær (bruk klær 3-4 dager, ull 3-4 uker og vask ukentlig), skaff deg også et tørkeskap. I forhold til eiendeler: lær deg å eksistere med færre av dem. Færre klær betyr at du må bruke dem over flere dager som innebærer mindre vasking, mindre innkjøp, mindre penger, mindre behov for lønn. Det samme resultatet får du om du eier få fat, kopper og ting; de behøver enormt mye mindre vedlikehold, rydding og vasking. Har barnet 4 leker og du 2 bøker er behovet for å rydde eliminert. Anonymkode: 5f7bc...20e 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #9 Skrevet 13. november 2019 La det være litt rotete. Det er ikke verdens undergang. Lag enkle middager. Frys ned porsjoner som du bare kan ta opp og kjapt varme i mikroen. Anonymkode: cd79a...0a5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #10 Skrevet 14. november 2019 Uff, jeg føler også det er sånn - og vi er to foreldre om jobben... Vi har en gutt på 1,5 som overhodet ikke kan leke alene, han skal bare klatre på ting og gjøre farlige ting og må fotfølges hele forbanna tiden.. Robotstøvsuger er så gull verdt at jeg knapt kan få sagt det. Man trenger ikke masse stor åpen gulvplass, vi bærer vår fra rom til rom og lar den styre på. Hjelpe meg så takknemlig jeg er for den.. Vi vasker ikke klær unødig. Vi ser etter flekker, og lukter på plaggene. Vi bruker også mye ull, som må vaskes sjeldnere. Håndklær brukes i en uke (med mindre de lukter surt, men vi passer på å henge opp så de luftes og tørker fort). Vi handler maks to ganger i uken. Frossengrønnsaker er ferdig oppkuttet, raskt og enkelt, og like sunt som ferske grønnsaker. Da går middagene litt raskere. Rydde føler jeg vi ikke bruker tid på. Vi har en plass til alt, og alt legges tilbake etter bruk. Lekene til lillemann samles sammen og hives i lekekassen på 5 min når kvelden kommer. Men det kreves nok plass til at alt kan ha en fast plass, da. Anonymkode: c9870...090 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #11 Skrevet 14. november 2019 Kjenner du noen som du kan betale litt for å gjøre litt husarbeid, som klesvask og støvsuging? Tenker 2-3 timer i uka hadde hjulpet deg veldig, og trenger ikke nødvendigvis å bli så dyrt. Ellers gode tanker fra meg, forstår det er tøft å være alene 100 %. Anonymkode: b4175...65d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #12 Skrevet 14. november 2019 Kjenner meg igjen, vi er to foreldre på fire barn og det går i ett hele dagen, hver dag. Siden de største er aktive innen idrett og musikk er det ikke fred å få i helgen heller. Jeg tror ikke det er uvanlig å føle det sånn. Noen år i livet er fryktelig hektiske eller bundet opp i omsorgsansvar, men det varer jo ikke evig. Anonymkode: 2c2f5...fad
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #13 Skrevet 14. november 2019 Fjordland ❤️ Her går det i mykje enkel middag. Og nei du er ikkje åleina, eg har stort sett lyst å sove på sofa etter jobb. Det er ofta det eg gjer også etter hen er lagt. Innimellom våkner eg fem om natta og rydder ferdig, starte dagen ekstra tidlig. Sover når eg kan for å sei det sånn. Men eg synest ikkje det er så kjedelig eigentlig, veit at småbarnsfasen ikkje varer evig. Om ei stund flytter dei ut, eg blir pensjonist. Prøver å ikkje hissa meg opp over ting som ikkje betyr noko, over ting eg ikkje kan gjera noko med. Anonymkode: 2d393...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #14 Skrevet 15. november 2019 Takk for svar alle sammen. Skal absolutt lage et tidsbudsjett. Og ja, ingen fare med rot. Anonymkode: 7d377...2da 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #15 Skrevet 15. november 2019 God helg til deg ts😘🤗 Husk at dette er bare for en kort periode av livet, og når barna blir voksne vil vi savne denne tiden, huske alle gledene og ikke slitet..😉👌 Anonymkode: 74ffb...646 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå