Gå til innhold

Trene kondis kun en gang i uka? effekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å være med på et løp neste sommer og ønsker å begynne å jogge når snøen forsvinner rundt april. Da kommer jeg til å løpe 2-3 ganger i uken.

Men.. jeg kunne godt tenke meg å begynne å jobbe som smått med å øke kondisen allerede nå (ikke med løping nødvendigvis, bare en eller annen form for kondisjonstrening). Utfordringen er at jeg allerede trener styrke 3-4 ganger i uka og ikke egentlig orker å trene mer, samt synes kondistrening generelt er fryktelig kjedelig. Styrke er i mitt fokus akkurat nå og det kommer jeg ikke til å forandre nå.

Mitt spørsmål er altså.. går det an å få noe ut av å trene kondis kun EN gang i uka? Da med utgangspunkt at jeg har overhode ingen kondis fra før av... 

Noen som har egne erfaring eller annen kunnskap om temaet?

Anonymkode: 65890...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spørsmål er altså.. går det an å få noe ut av å trene kondis kun EN gang i uka? Da med utgangspunkt at jeg har overhode ingen kondis fra før av... 

Ja, det kan du få hvis du har null kondis fra før. Men du vil raskt nå et tak med bare én gang i uka. Og siden du trener styrke har du jo noe kondis i bunn. Under mine forelesninger i utholdenhet med Jostein Hallén sa han følgende om trening for mosjonister (gjengitt så godt jeg husker):

1 gang i uken gir tilsvarende ingen effekt (men her tenker jeg det kan gi effekt om du er helt sofapotet)
2 ganger i uka er mye bedre enn 1 gang i uka
3 - 4 ganger i uka er kjempebra
5 ganger i uka er optimalt supermosjonistnivå for de som skal vinne Birken etc.
Det finnes ingen grunner til å trene 6 - 7 ganger i uka eller flere for personer som ikke er atleter på elitenivå

Så der er vel ca. spennet av hva du kan forvente hvis vi kun isolerer frekvens :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar! Jeg får ihvertfall høy puls av å gå opp 3 etasjer til kontoret mitt på jobb :P Jeg sitter stort sett ved et skrivebord hele arbeidsdagen og i sofaen hele ettermiddagen bortsett fra når jeg trener. Jeg er generelt lite aktiv, jeg går f.eks ikke tur og jeg kjører stort sett bil til butikken. Men når jeg trener så mye styrke så har jeg vel et grunnlag uansett ja..

Hvor fort vil du gjette at jeg når dette taket? Er jo klar over at det er så mange variabler her at det er vanskelig å si noe. Men ut i fra din erfaring; vil du gjette at jeg får noe ut av å trene 4x4 intervall kun en gang i uka fram til jul? Og så heller begynne mer etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt som deg, TS, at jeg hovedsaklig trener styrke 2- 3 ganger i uka. De siste ukene har jeg blitt med på spinning en gang i uka og føler jeg får mye ut av det! For det første merker jeg at jeg får bedre kondisjon, og for det andre er det 400 kalorier brent som jeg i utgangspunktet ikke hadde brukt ellers :) Godt for hjertet og sjela å trene litt kondisjon av og til. 

Det jeg for øvrig gjør etter noen styrkeøkter er å kjøre intervaller på mølle eller romaskin som også bidrar til økt kondis :)

Anonymkode: 5b02d...ad7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perioden jeg hadde veldig fokus på styrke, kjörte jeg noen HIIT-ökter etter styrketreningen. Barbell complexes, da brukte jeg bare styrkeutstyret, og det tok meg kanskje 5 min ekstra etter endt styrketrening. 

Anonymkode: 3eb41...63d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den perioden jeg hadde veldig fokus på styrke, kjörte jeg noen HIIT-ökter etter styrketreningen. Barbell complexes, da brukte jeg bare styrkeutstyret, og det tok meg kanskje 5 min ekstra etter endt styrketrening. 

.. og effekten ble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å prøve litt høyintensitets styrketrening A la crossfit eller EMOM-økter en gang i uka? 😊 

jeg har erfaring med at det fungerer veldig bra for å bygge opp kondisjonen uten å måtte løpe på ei mølle eller sitte på en sykkel, for eksempel. 

et annet tips kan være å prøve å avslutte styrkeøktene med såkalte «finishers». Bruk ti minutter etter styrkeøkta på å få opp pulsen. 10 burpees 8 runder for eksempel. 😀 box jumps er også veldig effektivt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Parv skrev:

Hva med å prøve litt høyintensitets styrketrening A la crossfit eller EMOM-økter en gang i uka? 😊 

jeg har erfaring med at det fungerer veldig bra for å bygge opp kondisjonen uten å måtte løpe på ei mølle eller sitte på en sykkel, for eksempel. 

et annet tips kan være å prøve å avslutte styrkeøktene med såkalte «finishers». Bruk ti minutter etter styrkeøkta på å få opp pulsen. 10 burpees 8 runder for eksempel. 😀 box jumps er også veldig effektivt. 

Takk for tips :) Når du erfarte at det var bra for å bygge kondisjon, trente du da dette hver dag eller har du forsøkt å trene crossfit en dag i uka og vanlig styrke resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...og så klart takk for tips! Skal google dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som noen sier kjøre hitt ved styrketrening, men om du legger inn 10 minutter med løpsintervaller på slutten av styrkeøkter, så har det et bra utslag på kondisjonen eller å ta en litt lengre økt i uka.

Når du tenker å løpe mer i april trenger du jo ikke mer enn det inntil da. du får 2-3 mnd du kan kjøre kondisjon frem mot løpet og bare det har stor effekt om du allerede har en grunnleggende grei kondis i bunnen. kommer jo litt an på lengde for løpet og dato, men fullt gjennomførtbart

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, megda skrev:

Du kan som noen sier kjøre hitt ved styrketrening, men om du legger inn 10 minutter med løpsintervaller på slutten av styrkeøkter, så har det et bra utslag på kondisjonen eller å ta en litt lengre økt i uka.

Når du tenker å løpe mer i april trenger du jo ikke mer enn det inntil da. du får 2-3 mnd du kan kjøre kondisjon frem mot løpet og bare det har stor effekt om du allerede har en grunnleggende grei kondis i bunnen. kommer jo litt an på lengde for løpet og dato, men fullt gjennomførtbart

Takk for innspill :) Ja, det er kanskje bedre med intervalltrening 10min x 3 i uken heller enn 1 x 30 ? For å legge det enda lavere så kanskje jeg kunne trent 5 minutter med løpsintervall på slutten av styrkeøktene nå fram til jul og så øke etter jul.

Kjenner at jeg er lite motivert, men samtidig kommer jeg til å angre til våren hvis jeg ikke har begynt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) Når du erfarte at det var bra for å bygge kondisjon, trente du da dette hver dag eller har du forsøkt å trene crossfit en dag i uka og vanlig styrke resten?

Jeg begynte med crossfit-trening i en periode da jeg var veldig lei av å trene strukturert og etter program hele tiden, og løping hadde jeg fått helt i vrangstrupen, så da ble det så jeg la opp treningen slik at jeg trente crossfit ca halvparten av øktene mine. 😊  Tenker du fint kan bygge kondisjon med styrketrening også! Superviktig at treningen blir lystbetont og at du finner noe du synes er gøy. Crossfit trenger ikke å være avansert, og du kan gjøre styrkeøvelser du er kjent med i kombinasjon med kroppsvektøvelser så du får opp pulsen i tillegg. Dersom du skal være med i løp, ville jeg nok uansett prøvd å løpe litt for å venne kroppen til det. Uansett kondisjon vil løping være tungt om man ikke har gjort det regelmessig, da kroppen rett og slett ikke er vant til belasningen. Jeg pleier å løpe 300 m x 10. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Parv skrev:

Jeg begynte med crossfit-trening i en periode da jeg var veldig lei av å trene strukturert og etter program hele tiden, og løping hadde jeg fått helt i vrangstrupen, så da ble det så jeg la opp treningen slik at jeg trente crossfit ca halvparten av øktene mine. 😊  Tenker du fint kan bygge kondisjon med styrketrening også! Superviktig at treningen blir lystbetont og at du finner noe du synes er gøy. Crossfit trenger ikke å være avansert, og du kan gjøre styrkeøvelser du er kjent med i kombinasjon med kroppsvektøvelser så du får opp pulsen i tillegg. Dersom du skal være med i løp, ville jeg nok uansett prøvd å løpe litt for å venne kroppen til det. Uansett kondisjon vil løping være tungt om man ikke har gjort det regelmessig, da kroppen rett og slett ikke er vant til belasningen. Jeg pleier å løpe 300 m x 10. 

Okei :) For å være mer presis skal jeg være med i et hinderløp (OCR) på 8-10 km. Jeg HATER løping, men elsker hinder. For min del kunne det vært 3 km og masse hindre istedet.. :)  Men jeg ønsker å prøve for å finne ut om det kan være noe for meg. Crossfit er også veldig god trening for hinderløp. Samtidig er jeg glad i treningsopplegget jeg har nå, men går jo an å kombinere som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) For å være mer presis skal jeg være med i et hinderløp (OCR) på 8-10 km. Jeg HATER løping, men elsker hinder. For min del kunne det vært 3 km og masse hindre istedet.. :)  Men jeg ønsker å prøve for å finne ut om det kan være noe for meg. Crossfit er også veldig god trening for hinderløp. Samtidig er jeg glad i treningsopplegget jeg har nå, men går jo an å kombinere som du sier.

Om det er hinderløp du skal være med i er jo crossfit helt supert! 😊  har også veldig lyst til å delta i et sånt løp, men har rett og slett ikke turt selv om jeg vil anse meg selv for å være i over middels god form. 🙈  

Tren på kroppsvektøvelser (pull-ups, push ups osv) og legg inn løpeøkter etter hvert. Du skal løpe 8-10 km i variert fart, og med hinder i mellom, så jeg vil tro intervalltrening vil gjøre susen! 😀👍  Løping er nok noe man bare må  lære seg å like 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Parv skrev:

Om det er hinderløp du skal være med i er jo crossfit helt supert! 😊  har også veldig lyst til å delta i et sånt løp, men har rett og slett ikke turt selv om jeg vil anse meg selv for å være i over middels god form. 🙈  

Tren på kroppsvektøvelser (pull-ups, push ups osv) og legg inn løpeøkter etter hvert. Du skal løpe 8-10 km i variert fart, og med hinder i mellom, så jeg vil tro intervalltrening vil gjøre susen! 😀👍  Løping er nok noe man bare må  lære seg å like 🤪

Du får skrive det opp som mål for 2020 du også ;) Jeg skal løpe sammen med noen venner og det er jo mer motiverende og gøy. Sterk skal jeg bli.. så får de heller løpe med meg på ryggen mellom hindrene :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for innspill :) Ja, det er kanskje bedre med intervalltrening 10min x 3 i uken heller enn 1 x 30 ? For å legge det enda lavere så kanskje jeg kunne trent 5 minutter med løpsintervall på slutten av styrkeøktene nå fram til jul og så øke etter jul.

Kjenner at jeg er lite motivert, men samtidig kommer jeg til å angre til våren hvis jeg ikke har begynt!

helt klart 10 min x 3 i uken. Det er over på et vipps og du tjener mye på det mtp. kondisjon. du sparer tid og det er greit mtp. motivasjon, men da må du pushe deg endel på de intervallene. Om du ikke kjenner til "tabata" intervaller, så anbefaler jeg det. der varmer du opp 5-8 minutter slik at du blir god å varm, så løper du rundt 8 intervaller der du løper 70-100% i 20 sek, pause 10, løper 70-10%% i 20 osv. gjør disse dragene 8 ganger også er du ferdig. ferdig på rundt 10 min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...