Gå til innhold

Høye verdier av B12

Thomasine

Anbefalte innlegg

Har googlet rundt og finner bare ut at man har større sjanse til å får lungekreft og plager med nyrene...jeg finner ikke ut hvordan man kan redusere B12-nivået...? :( 

Noen som kjenner til problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hvis bilrubin også er forhøyet, tror jeg. Høye B12nivåer er ikke kjent til å være gifitig i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 er vannløslig og det er ikke farlig å ligge over referanseområdet

Anonymkode: a3c88...c96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 er som nevnt over vannløselig vitamin og nyrene vil enkelt skylle ut overflødig. Ikke farlig å ligge over referanseverdien

Anonymkode: 45946...a03

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du å redusere nivået da? Hva sier legen?

Jeg har B12 som varierer mellom 700-1200, altså opp mot det dobbelte av referanseverdien. Legen sier at det ikke har noen betydning 🤷‍♀️

Anonymkode: 2a91a...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah...så deilig å høre!!😅

Legen har ikke nevnt det, men på Furstpasient.no står verdien uthevet i rødt...liker ikke det...

Skal til en annen spesialist og høre mer om det...litt roligere nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

B vitaminer forholder seg til hverandre så tar du mye av det ene, kan du få for lite av det andre osv. Det anbefales ofte å ta B kompleks om du skal ta noe, og det finnes forskjellige nivåer av det ene og andre i dem etter behov, men sikkert lurt å snakke med noen om dette. 

Anonymkode: cd3f6...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt det har vært en tilkobling med kreft, men vet ikke hvorfor... noe med at cellene fortere deler seg.

tror ikke det er noe å bekymre seg i de fleste tilfeller, kanskje spiser du noe som er tilsatt b12 uten at du vet det.

Anonymkode: fb180...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Thomasine skrev:

Legen har ikke nevnt det, men på Furstpasient.no står verdien uthevet i rødt...liker ikke det...

Hvor høy verdi har du? Jeg tror ikke du skal bekymre deg :) 

https://legeforeningen.no/PageFiles/217550/Brokner Høy B12 vårmøte 2015.pdf

Ut ifra det som står her virker det som det er først når den stiger over 1000 at man kanskje bør ta en grundigere utredning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy verdi har du? Jeg tror ikke du skal bekymre deg :) 

https://legeforeningen.no/PageFiles/217550/Brokner Høy B12 vårmøte 2015.pdf

Ut ifra det som står her virker det som det er først når den stiger over 1000 at man kanskje bør ta en grundigere utredning. 

976, og for 3 mnd siden var jeg på 300-et eller annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så rart, jeg var skrapt for vit B12, tok tabeletter og var oppe på vanlig nivå, men fastlegen sa likevel jeg burde fortsette med tilskudd av vit B12 leeeenge, ( leeeenge ) var legens måte å formulere det på. 

Tar to vit B 12 daglig.

Anonymkode: 93f03...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så rart, jeg var skrapt for vit B12, tok tabeletter og var oppe på vanlig nivå, men fastlegen sa likevel jeg burde fortsette med tilskudd av vit B12 leeeenge, ( leeeenge ) var legens måte å formulere det på. 

Tar to vit B 12 daglig.

Anonymkode: 93f03...29c

Det er nok fordi du ikke tar opp b12 av mat. Man trenger så lite b12 at man vanligvis tar det opp av et vanlig kosthold, med mindre man er veganer. Så har man B12-mangel er det mest sannsynlig fordi man ikke tar det opp (eller spiser veldig ensidig mat..). 

Og da trenger man tilskudd. 

B12-mangel er som regel pga en annen sykdom, feks lavt stoffskifte, cøliaki osv. Men kan selvsagt også komme av at man ikke spiser matvarer med b12. 

Endret av Lady T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...