AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #1 Skrevet 13. november 2019 Jeg fikk med meg krisen i barnevernet og jeg fikk med meg NAV skandalen. Tidligere har jeg lest på diverse grupper at barnevernet tar barn uten grunn. Merkelig nok har til og med noen offentlige personer uttalt seg om dette også. Advokatene mente det samme, barnevernet tar for mange barn fra foreldre (kan sende en link hvis det er interessant). Men så dukket nav skandalen opp og jeg må begynne å lure. Da dette ble kjent, så ble alt snudd på hodet. Masse avisoppslag. Folk har sittet inne uten grunn!! For en skandale ja. På den andre siden har vi barnevernet. Folk mener de mister barna sine uten grunn. Allikevel er det ingen som bryr seg? Da må jeg stille det spørsmålet. Er det da så gale i norsk barnevern? Eller er det for mange uten selvinnsikt som har funnet på dette her? At det er en slags krise i barnevernet kan jeg kanskje være enig i, men at de tar barn uten grunn? Hmmm Anonymkode: ec856...325 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #2 Skrevet 13. november 2019 Hva har det ene mad det andre å gjøre...? Anonymkode: 65e41...bd0 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #3 Skrevet 13. november 2019 De tar nok ikke barn helt uten grunn, men det finnes tilfeller der foreldre, evt aleneforeldre, heller burde fått hjelp, avlastning og veiledning av barnevernet istedet for det dramatiske skrittet det er å ta barnet vekk fra foreldrene sine og la de ha begrenset kontakt, når det tydelig er kjærlighet og omsorg i bildet. Så jeg mener at barnevernet altfor ofte tar barn vekk fra gode og snille foreldre, men som kanskje mangler ressurser mtp leksehjelp, oppfølging osv. Da burde heller Barnevernet hjulpet med dette. Slik det er nå skremmes ressurssvake (syke foreldre, dårlig økonomi osv) fra å spørre om hjelp, for de kan risikere å miste barna sine. Det har jo også vært tilfeller der barnevernsbarn blir gravide og blir fratatt barna på fødestuen, uten at de gis mulighet for å bevise noe som helst som foreldre. Kanskje har de en diagnose som er feil som blir brukt mot dem, feks at de er psykisk utviklingshemmet, men så fungerer de fint som voksne uten at barnevernet sjekker dette før de gjør veldig drastiske tiltak. Da bør heller foreldrene få hjelp og følges opp, men at barna får være hos sine foreldre. Er det vold, neglisjering, psykisk mishandling osv inni bildet skal barnet selvsagt vekk fra foreldrene. Men at barn blir fratatt foreldre pga feks lott dårlig oppfølging med skolearbeid i perioder er for drøyt. Da blir jeg skremt og kvalm. Anonymkode: 7a4d1...002 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #4 Skrevet 13. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De tar nok ikke barn helt uten grunn, men det finnes tilfeller der foreldre, evt aleneforeldre, heller burde fått hjelp, avlastning og veiledning av barnevernet istedet for det dramatiske skrittet det er å ta barnet vekk fra foreldrene sine og la de ha begrenset kontakt, når det tydelig er kjærlighet og omsorg i bildet. Så jeg mener at barnevernet altfor ofte tar barn vekk fra gode og snille foreldre, men som kanskje mangler ressurser mtp leksehjelp, oppfølging osv. Da burde heller Barnevernet hjulpet med dette. Slik det er nå skremmes ressurssvake (syke foreldre, dårlig økonomi osv) fra å spørre om hjelp, for de kan risikere å miste barna sine. Det har jo også vært tilfeller der barnevernsbarn blir gravide og blir fratatt barna på fødestuen, uten at de gis mulighet for å bevise noe som helst som foreldre. Kanskje har de en diagnose som er feil som blir brukt mot dem, feks at de er psykisk utviklingshemmet, men så fungerer de fint som voksne uten at barnevernet sjekker dette før de gjør veldig drastiske tiltak. Da bør heller foreldrene få hjelp og følges opp, men at barna får være hos sine foreldre. Er det vold, neglisjering, psykisk mishandling osv inni bildet skal barnet selvsagt vekk fra foreldrene. Men at barn blir fratatt foreldre pga feks lott dårlig oppfølging med skolearbeid i perioder er for drøyt. Da blir jeg skremt og kvalm. Anonymkode: 7a4d1...002 Ja, dette har jeg også hørt andre si. At istedenfor hjelp til ressurssvake foreldre blir det bestemt at barnet skal vekk. Ikke riktig. Men noen påstår at kjærlige og snille foreldre; uten noen som helst problemer kan miste barna sine også? La oss si det er en familie som fungerer utmerket og trenger ikke noe hjelpetiltak. Men noen har sendt en melding på disse foreldrene og da må jo barnevernet undersøke. Er det da sant at helt vanlige foldere uten vansker i hverdagen kan potensielt miste barna sine? Anonymkode: ec856...325
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #5 Skrevet 13. november 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har det ene mad det andre å gjøre...? Anonymkode: 65e41...bd0 For de som ikke skjønte det. Det er stor forskjell på hvordan man reagerer på nav skandalen og barnevernkrisen. Når folk har sittet inne uten grunn er det jo en skandale. Det må skrives om og det er justismord osv. Når foreldre mister barna uten grunn så er det ingen som står opp for dem. De lider i stillhet. Da konkluderer jeg med at det er ikke så gale i barnevernet som folk skal ha det til. At barnevernet tar ikke barn uten grunn. At det er bare noe foreldre uten selvinnsikt har funnet på. Anonymkode: ec856...325 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #6 Skrevet 13. november 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de som ikke skjønte det. Det er stor forskjell på hvordan man reagerer på nav skandalen og barnevernkrisen. Når folk har sittet inne uten grunn er det jo en skandale. Det må skrives om og det er justismord osv. Når foreldre mister barna uten grunn så er det ingen som står opp for dem. De lider i stillhet. Da konkluderer jeg med at det er ikke så gale i barnevernet som folk skal ha det til. At barnevernet tar ikke barn uten grunn. At det er bare noe foreldre uten selvinnsikt har funnet på. Anonymkode: ec856...325 Det er pga ulike faktorer som spiller inn; 1. Det har blitt politisk ukorrekt å reagere noe som helst på hva bv gjør, da man lett kan bli beskyldt for å ha gått livets harde skole, mangle selvinnsikt osv. På den måten herjer bv som de vil. 2. Det norske folk er naive og har full tiltro til bv uavhengig av om bv gjør katastrofale feil eller ikke, alt kan forklares mener de, og vi «vet tross alt bare en side av saken». 3. Familiebånd er lite verdsatt her i Norge, barn skal rives vekk fra foreldre for hver minste ting, for da får de det så mye bedre ikke sant? Alt som gjøres unnskyldes med at det blir gjort for «barnets beste». Anonymkode: 029a5...351 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #7 Skrevet 13. november 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de som ikke skjønte det. Det er stor forskjell på hvordan man reagerer på nav skandalen og barnevernkrisen. Når folk har sittet inne uten grunn er det jo en skandale. Det må skrives om og det er justismord osv. Når foreldre mister barna uten grunn så er det ingen som står opp for dem. De lider i stillhet. Da konkluderer jeg med at det er ikke så gale i barnevernet som folk skal ha det til. At barnevernet tar ikke barn uten grunn. At det er bare noe foreldre uten selvinnsikt har funnet på. Anonymkode: ec856...325 Du må være veldig naiv og godtroende hvis du tror på at det er kun folk uten selvinnsikt som mister barna sine. Anonymkode: 029a5...351 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #8 Skrevet 13. november 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må være veldig naiv og godtroende hvis du tror på at det er kun folk uten selvinnsikt som mister barna sine. Anonymkode: 029a5...351 Hvilke grunner finner bv på for å ta barna fra foreldrene da? Har du opplevd urett fra bv selv? Noen du kjenner? Eller har du hørt noe? Anonymkode: ec856...325 1
Infinity Skrevet 13. november 2019 #9 Skrevet 13. november 2019 Hvis du ikke forandrer tittel på tråden, så blir den nok stengt. Den må vise til innholdet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #10 Skrevet 13. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må være veldig naiv og godtroende hvis du tror på at det er kun folk uten selvinnsikt som mister barna sine. Anonymkode: 029a5...351 Vil ikke du svare meg? Jeg spurte deg hvorfor du kommer med slike påstander. Har du opplevd noe urett fra bv eller kjenner noen som har? Anonymkode: ec856...325
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #11 Skrevet 13. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk med meg krisen i barnevernet og jeg fikk med meg NAV skandalen. Tidligere har jeg lest på diverse grupper at barnevernet tar barn uten grunn. Merkelig nok har til og med noen offentlige personer uttalt seg om dette også. Advokatene mente det samme, barnevernet tar for mange barn fra foreldre (kan sende en link hvis det er interessant). Men så dukket nav skandalen opp og jeg må begynne å lure. Da dette ble kjent, så ble alt snudd på hodet. Masse avisoppslag. Folk har sittet inne uten grunn!! For en skandale ja. På den andre siden har vi barnevernet. Folk mener de mister barna sine uten grunn. Allikevel er det ingen som bryr seg? Da må jeg stille det spørsmålet. Er det da så gale i norsk barnevern? Eller er det for mange uten selvinnsikt som har funnet på dette her? At det er en slags krise i barnevernet kan jeg kanskje være enig i, men at de tar barn uten grunn? Hmmm Anonymkode: ec856...325 ingen bryr seg om at barnevernet «bare tar barn fra foreldrene»? Jeg syns dette er smurt ut i media med jevne mellomrom. savner derimot at folk begynner å bry seg om de tilfellene barnevernet burde gjort noe, men ikke gjør det... der barn blir skadet som følge av at barnevernet IKKE gjorde noe. De tilfelle gidder ikke media å skrive om, og her ligger den største svikten Anonymkode: c87fc...078
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #12 Skrevet 13. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: ingen bryr seg om at barnevernet «bare tar barn fra foreldrene»? Jeg syns dette er smurt ut i media med jevne mellomrom. savner derimot at folk begynner å bry seg om de tilfellene barnevernet burde gjort noe, men ikke gjør det... der barn blir skadet som følge av at barnevernet IKKE gjorde noe. De tilfelle gidder ikke media å skrive om, og her ligger den største svikten Anonymkode: c87fc...078 Men hva mente du? At det er ikke skadelig hvis det skjer? Dersom barna blir tatt vekk fra foreldrene uten en virkelig reel grunn? Som for eksempel vold, overgrep og generelt alvorlig omsorgssvikt? Det kan jo være like skadelig som «barnevernet grep inn for sent og burde gjort noe før» er du ikke enig i det? Men jeg vet ikke helt om jeg tror på dette «barna blir tatt uten grunn». Anonymkode: ec856...325
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #13 Skrevet 13. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette har jeg også hørt andre si. At istedenfor hjelp til ressurssvake foreldre blir det bestemt at barnet skal vekk. Ikke riktig. Men noen påstår at kjærlige og snille foreldre; uten noen som helst problemer kan miste barna sine også? La oss si det er en familie som fungerer utmerket og trenger ikke noe hjelpetiltak. Men noen har sendt en melding på disse foreldrene og da må jo barnevernet undersøke. Er det da sant at helt vanlige foldere uten vansker i hverdagen kan potensielt miste barna sine? Anonymkode: ec856...325 Hvis BV får bekymringsmelding er de pliktig til å sjekke. De sjekker da med ansatte i bhg, skole, helsestasjonen osv. Hvis ingen har noe å utsette på foreldrene blir saken som regel henlagt. Kjenner noen som ble meldt til BV, men BV henla sake da det var melderen som var problemet, ikke de som ble meldt. Men BV er uansett pliktig å sjekke det ut. Hvis BV tar barna er det fordi feks ansatte på skole/bhg bekrefter det melderen sier. Feks at barna ikke følges opp mtp lekser, fravær, osv. Anonymkode: 7a4d1...002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå