Gå til innhold

Lektor i videregående skole - beste fagkombinasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går tredje året på studiespesialiserende vgs nå, og har funnet ut at jeg ønsker å bli lektor. Fagene jeg personlig har mest interesse i, og som jeg først og fremst har lyst til å undervise i, er historie og samfunnsfag, inkludert de fagene som befinner seg under programområdet "Politikk, individ og samfunn" på studiespesialiserende videregående. Kunne forsovet også tenkt meg å undervise i geografi. Jeg lurer på om det blir for "smalt" å kun satse på disse fagene, m.t.p. at særlig fordi fellesfagene som går under disse temaene har relativt lavt timetall? Burde jeg f.eks. sørge for at jeg også har undervisningskompetanse i engelsk eller norsk? Er det da lettere å få jobb som engelsklærer eller norsklektor? Det appellerer litt mer til meg å bli engelsklærer fordi faget på vgs i større grad handler kultur og samfunn, som jeg har interesse for. I tillegg tenker jeg at det er mindre rettearbeid i engelskfaget enn i norsk? Det som først og fremst får meg til å vurdere å bli norsklektor er at jeg har hørt at det er lettere å få jobb, pluss at jeg er generelt interessert i litteratur og skriving. Det som gjør at jeg tviler er de store rettemengdene jeg har hørt om, pluss at jeg synes norskpensum som ikke handler om litteratur eller retorikk/skriving kan være ganske dølt. 

Hadde en lur utdanning å ta f.eks. vært et årsstudium i historie, et årsstudium i geografi, så femårig lektorutdanning med samfunnsfag som fag 1 og engelsk som fag 2? Vil jeg da ha undervisingskompetanse i alle fagene? Blir det lett å få jobb, eller bord jeg heller velge nordisk enn engelsk? Noe av det som appellerer mest til meg med læreryrket, utenom det at jeg får jobbe med mennesker og kunnskap samtidig, er at det er en stabil jobb i velferdsstaten. Derfor er det litt viktig for meg at jeg ikke må gå rundt å lete etter jobb i mange år/jobbe mye deltid lenge, så om det er lettere å få jobb med visse fagkombinasjoner kan det reelt påvirke hva jeg velger å studere. 

Jeg lurer også litt på -  er det lureste å ta lektorutdanningen som flere universiteter tilbyr nå, eller kunne det også vært en ide å f.eks. ta et årsstudium i engelsk, et årsstudium i geografi, og så en mastergrad i statsvitenskap der jeg sørger for å ha. mer enn 60 studiepoeng i historie gjennom frie emne/40-gruppa i bachelorgraden, og deretter ta ppu? Er jeg mer eller mindre ettertraktet som lærer da? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale å satse på lektorprogrammet, for da får du testa praksis allerede fra første semester. 

Anonymkode: 6e695...19f

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville også gått lektorprogrammet, og så evt spedd på med flere fag etterpå. Da blir utdanningstiden kortere, og tid er penger (studielån, tapt arbeidsfortjeneste, pensjon...). 

Anonymkode: 07e35...359

Skrevet

du får deg sikkert jobb med de fagene. Men da kan det hende du må flytte på deg. kontaktlærer blir du nok ikke med det første, siden du ikke har de store fagene.

lykke til! ta lektorstudiet, da får du praksis og kontakter i løpet av studiet.

Anonymkode: b9c00...acf

Skrevet

Jeg ville anbefalt en master i engelsk. Det er alltids behov for en engelsklærer og nordisk master bør ikke være et pliktløp. Den er for spesielt interesserte. Dessuten tiltrekkes du tydeligvis mer av engelsk. Du kan kombinere det med historie og nordisk årsstudium i bunn og få med deg PPU mens du er i gang. Da skulle det være greit å få fast jobb. Statsvitenskap kan du ta på gøy senere, mens du jobber. Filosofi får du inn via ex.phil, men du kan alltids bygge på med idéhistorie senere. Husk! Få med deg PPU med en gang du har mulighet. 

Anonymkode: 8a274...e93

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville anbefalt en master i engelsk. Det er alltids behov for en engelsklærer og nordisk master bør ikke være et pliktløp. Den er for spesielt interesserte. Dessuten tiltrekkes du tydeligvis mer av engelsk. Du kan kombinere det med historie og nordisk årsstudium i bunn og få med deg PPU mens du er i gang. Da skulle det være greit å få fast jobb. Statsvitenskap kan du ta på gøy senere, mens du jobber. Filosofi får du inn via ex.phil, men du kan alltids bygge på med idéhistorie senere. Husk! Få med deg PPU med en gang du har mulighet. 

Anonymkode: 8a274...e93

Dette er 8+ år med utdanning. En dyr måte å bli lektor på.

Anonymkode: 07e35...359

Skrevet

Om du er virkelig smart, velger du tysk, fransk eller et annet fremmedspråk som undervisningsfag. Da får du jobber kastet etter deg. Det du vurderer er det samme som alle andre lektorer, og det er ikke noe galt i det, men dessverre er det ikke slik at adjunkt/lektor = garantert hundre prosent fast stilling lenger. Spesielt i Oslo er det et helvete med små midlertidige stillinger. 

Anonymkode: b2d25...b00

Skrevet

Jeg ville bare si at det er en utrolig kjekk jobb du ser deg inn mot! 

Du skal velge fag du skal jobbe med i mange år, så gå mer etter interesse enn hva som er lurt.  Selvfølgelig er det ikke det lureste å satse på kun småfag, men ellers er det få fagkombinasjoner som er dumme. 

Selv jeg gikk jeg lektorprogrammet og stortrivdes. Det var et veldig kjekt studie sosialt sett, da man er en gjeng hele veien. 

Det du kan gjøre er jo å snakke med rådgiver på skolen din, eller sende mail til universitetet du ønsker å gå på for å høre hvilke fagkombinasjoner som er mest å anbefale mtp jobbsøking. 

Gled deg til studietilværelsen!

Anonymkode: 5899e...bd2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er virkelig smart, velger du tysk, fransk eller et annet fremmedspråk som undervisningsfag. Da får du jobber kastet etter deg. Det du vurderer er det samme som alle andre lektorer, og det er ikke noe galt i det, men dessverre er det ikke slik at adjunkt/lektor = garantert hundre prosent fast stilling lenger. Spesielt i Oslo er det et helvete med små midlertidige stillinger. 

Anonymkode: b2d25...b00

Man må jo kunne de sprkene d.a...

Anonymkode: 6e695...19f

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke så mye til lektorprogrammet, men tenker at å bare ha småfag ikke er så smart. I Danmark til eksempel ble nylig mange av disse fagene gjort om til valgfag, og masse lærere ble arbeidsløse og nyutdannede får ikke jobb. Er forøvrig mange lærere der som har gått vanlig master i faget sitt fremfor lektor - de sliter enda mer siden de ikke har pedagogikk.

Så ville avgjort satse på lærerprogram (lektor) og få med enten norsk eller matte, alternativt engelsk! Evt småfag i tillegg. Du vet ikke om det plutselig kommer en satsing på kjernefag eller en sparerunde.

Anonymkode: 00139...2ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...