Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jente 28 her, hatt lite jobb igjennom hele livet, men har i senere tid tatt litt tak i livet mitt.

Fullførte endelig VGS påbygging med gode karakterer i sommer, tok meg sommerferie, og fikk en sesongjobb nå i høst. Men nå står jeg arbeidsledig igjen og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg merker hvor fort deppa jeg blir av å gå hjemme igjen, og jeg VIL så gjerne ha meg en jobb. Dagene blir grusomme lange, triste og tenker bare negativt. Saken er at jeg av ulike årsaker ikke bare kan ta "hva som helst" av jobber. Sliter med sosial angst så jeg vil unngå i det lengste å stå i en butikk hvor jeg møter mennesker hele tiden. Det meste annet kan jeg være med på. 

Det jeg virkelig har lyst å jobbe med er: lager, kjøring? (budbil?) eller lignende. Noen som har noe forslag på hva jeg kan gjøre for å ikke havne rett i kjelleren igjen? Jeg har også et løpende trenings abonnement som jeg burde dratt nytte av, kan dette bidra til å bryte ned depresjonen? Leser stadig at trening har positiv effekt på humøret. Hjeeelp. Trenger struktur :)

Håper noen vil motivere meg litt her ❤️ 

Anonymkode: 158eb...c99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger en treningsbuddy så hvis du bor nærheten av Rogaland så rop ut :)

Anonymkode: d484c...c35

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger en treningsbuddy så hvis du bor nærheten av Rogaland så rop ut :)

Anonymkode: d484c...c35

Dessverre så bor jeg i Vestfold :) Hvis ikke skulle vi "gunnet" på sammen :)

Skrevet

Noen som har erfart dette? :)

Skrevet

Er litt der selv, har vært ledig siden januar, og sender søknad på søkand uten resultat. Har universitetsutdannelse, men ganske store hull pga. sykdom, så det synes håpløst å få en arbeidsgiver til å gi meg en sjanse. Føler meg fullstendig fanget av situasjonen, har ikke råd til noen ting, og er verdiløs på datingmarkedet. Bruker jo en del tid på jobbsøk og hobbyer, men blir også mye dødtid og får en del hyttefeber. Er jo ikke så lett å gjøre noe med det når man er blakk, alt koster jo.

Anonymkode: de553...056

• Liker 1
Skrevet

Du må for all del begynne å bruke det treningsabonnementet. Ikke bare får du kjørt deg fysisk, du får også noe å gjøre i hverdagen. Vil også anbefale deg å dra rundt med åpne søknader til potensielle arbeidsplasser, det er lite som blir utlyst i forholdt til hva som er tilgjengelig. Jo lengre du venter, jo større hull får du i CVen din, noe som bare gjør det verre å få jobb - både nå og senere. 

Når du ikke søker jobb, så MÅ du aktivisere deg. Å bli sittende inne i sofaen er en farlig spiral, både fysisk og psykisk. Før du aner det mister du all livsgnist og kroppen venner seg til å ha null energiforbruk, noe som gjør det til et tiltak og en helomvending når du evt kommer deg i arbeid eller annen aktivitet.  
Dra på biblioteket, gå på det treningssenteret, gå turer ut i naturen, gjør husarbeid osv. 

Lykke til, håper det ordner seg snart :)

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt der selv, har vært ledig siden januar, og sender søknad på søkand uten resultat. Har universitetsutdannelse, men ganske store hull pga. sykdom, så det synes håpløst å få en arbeidsgiver til å gi meg en sjanse. Føler meg fullstendig fanget av situasjonen, har ikke råd til noen ting, og er verdiløs på datingmarkedet. Bruker jo en del tid på jobbsøk og hobbyer, men blir også mye dødtid og får en del hyttefeber. Er jo ikke så lett å gjøre noe med det når man er blakk, alt koster jo.

Anonymkode: de553...056

Føler så med deg! Ja det er ganske trist med disse hullene. Det som er enda tristere er at arb.givere ikke kan se at dette er mennesker som ønsker å forbedre seg, og få kontroll på livet sitt. Vel det er da ikke rart at mange havner på "skråplanet" når man aldri får en reell sjanse. Syns Petter Stordalen går frem som et unikt godt eksempel her.

Skrevet
4 minutter siden, Chord skrev:

Du må for all del begynne å bruke det treningsabonnementet. Ikke bare får du kjørt deg fysisk, du får også noe å gjøre i hverdagen. Vil også anbefale deg å dra rundt med åpne søknader til potensielle arbeidsplasser, det er lite som blir utlyst i forholdt til hva som er tilgjengelig. Jo lengre du venter, jo større hull får du i CVen din, noe som bare gjør det verre å få jobb - både nå og senere. 

Når du ikke søker jobb, så MÅ du aktivisere deg. Å bli sittende inne i sofaen er en farlig spiral, både fysisk og psykisk. Før du aner det mister du all livsgnist og kroppen venner seg til å ha null energiforbruk, noe som gjør det til et tiltak og en helomvending når du evt kommer deg i arbeid eller annen aktivitet.  
Dra på biblioteket, gå på det treningssenteret, gå turer ut i naturen, gjør husarbeid osv. 

Lykke til, håper det ordner seg snart :)

Tusen takk kjære deg :) Ja jeg må bare ta meg selv i nakken som du sier å komme meg ut av dette, før det blir skikkelig vanskelig. Jeg er et menneske som liker å ha struktur i hverdagen, og det gjør meg godt å jobbe. Jeg tenker hvis jeg kanskje starter dagen med å trene noen ganger i uka, så vil det kanskje gi meg mere gnist og motivasjon til å ikke gi meg på jobbmarkedet. Jeg skal begynne i morgen jeg :) 

Skrevet

Noen som vet hvor jeg kan søke på kjørejobber? Klasse B (personbil)

• Liker 2
Skrevet

opp :)

Skrevet

Mens du gjør ditt beste for å finne en jobb fil jeg anbefale deg å å en viss struktur, og ikke minst innhold, i hverdagen. 

Finn et treningsopplegg. Lag deg gjerne mål. Før opp treningen i en kalender, og behandle det som om det er faste avtaler du ikke kan bryte. Google litt og finn et treningsopplegg. Jeg har siste året blant annet gjennomført BBG (kun styrkedelen), 10 ukers intervalltreningsprogram, Jillians 30 days shred, med flere. Har jeg et fast program så er det mye lettere å faktisk gjennomføre. 

Lag deg 2-3 mål hver dag. Det kan være noe så enkelt som å løse en sudoko, eller ta en IQ test på nett. At du leser deg opp på et tema som interesserer deg i minst 30 minutter. At du skal rydde det skapet, eller vaske veggene på badet. Se en selv-motivasjons video på YouTube. Det vil gi deg følelsen av å ha gjort noe, oppnådd noe, akkurat den dagen. Skriv det ned, planlegg uka, og huk av etterhvert som du gjennomfører. 

Anonymkode: 7ef07...aaf

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet dette med jobb kan være litt skremmende og særlig om du beveger deg utenfor komfortsonen, men du burde lage en liste over aktuelle jobber du kan tenke deg. hvilke jobber kunne du tenkt deg. kunne du jobbet i posten? kunne du kjørt pizza eller annen mat for et selskap? har du truckførerlappen for lagerjobb (dette er nesten et must)? 

etter at du har fått sett over noen få slike jobber f.eks via finn eller nav, så kan du skrive en søknad eller om du tør - møte opp, ringe eller henvende deg konkret til en arbeidsgiver du kunne tenkt å jobbe hos. Dette kan virke skremmende (særlig om du har sosial angst), men det er skikkelig positivt for deg som arbeidstaker. du viser initiativ for arbeidsgiver og at du kunne tenke deg å jobbe akkurat der. Du kan ikke vente å bli møtt med åpne armer alltid da jobbsøking alltid vil være et "numbers game". Noen lyser ikke ut stillinger, noen rekrutterer via bekjentskap og for andre har de ikke noe ledig. Likevel, så vil en slik prøving og feiling øke sjansene dine for jobb enormt mye. Prøv å prioritere læringsprosessen i selve handlingen der du hjelper deg selv litt etter litt til å kartlegge markedet samt hvordan du passer inn i sammenhengen. Du taper aldri noe på en slik prosess i lengden, og du vinner aldri noe av å ikke gjøre det. Om du ser slik på det har du ingenting å tape på å utfordre deg selv.

Selv har jeg gått gjennom samme prosess som deg og det er fryktelig tungt når det pågår. Man graver seg raskt ned og flykter fra det man vet man burde gjøre. har du noen venner eller noen i familien du kan prate om dette med? Det er enormt viktig å få snakket med noen om tankene dine slik at du kan konkretisere for deg selv hvordan du skal angripe denne hindringen. Ofte beveger jo tankene seg i hodet overalt og det blir totalt uoversiktelig å angripe problemet på en produktiv måte. 

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens du gjør ditt beste for å finne en jobb fil jeg anbefale deg å å en viss struktur, og ikke minst innhold, i hverdagen. 

Finn et treningsopplegg. Lag deg gjerne mål. Før opp treningen i en kalender, og behandle det som om det er faste avtaler du ikke kan bryte. Google litt og finn et treningsopplegg. Jeg har siste året blant annet gjennomført BBG (kun styrkedelen), 10 ukers intervalltreningsprogram, Jillians 30 days shred, med flere. Har jeg et fast program så er det mye lettere å faktisk gjennomføre. 

Lag deg 2-3 mål hver dag. Det kan være noe så enkelt som å løse en sudoko, eller ta en IQ test på nett. At du leser deg opp på et tema som interesserer deg i minst 30 minutter. At du skal rydde det skapet, eller vaske veggene på badet. Se en selv-motivasjons video på YouTube. Det vil gi deg følelsen av å ha gjort noe, oppnådd noe, akkurat den dagen. Skriv det ned, planlegg uka, og huk av etterhvert som du gjennomfører. 

Tusen takk for motiverende ord :) Skal absolutt ta til meg det. Begynner treningen for alvor i morgen. Har endelig begynt å få struktur i kostholdet mitt, så det er litt deilig å begynne med trening nå som dette er litt "på plass". Er absolutt enig i at man trenger struktur og målsetting for å føle seg verd noe. Det er bare å komme i gang :) kjenner meg allerede mer motivert. Takk!

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant som du sier. Jeg har tenkt over dette med å lage en liste, og det tror jeg at jeg skal gjøre rimelig kjapt. Så er det bare å skrive søknader/CV. Mye av dette handler om latskap for å være helt ærlig. Å gå igjennom samme prosessen på nytt, gir liksom lite motivasjon. Samtidig merker jeg jo godt på kropp og sinn at jo lengre jeg venter, jo tyngre blir det. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...