AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #1 Skrevet 13. november 2019 Hei, Er det noen som vet om det er lov å være hjemme med sitt eget barn når en er sykemeldt? Eller er det slik at f.eks NAV kan stanse sykepenger på dette grunnlag da en er «frisk» nok til å jobbe viss en kan ta seg av eget barn? Anonymkode: 23ed3...f69
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #2 Skrevet 13. november 2019 Du kan være sykemeldt og ta vare på barn på kveld/natt, så hvorfor ikke dagtid? Men du må vel være tilgjengelig for behandling, møter og annet for at du skal bli frisk igjen. Så ville ikke tatt barnet ut av barnehagen hvis det var det du mente? Anonymkode: 9ef81...009 2
Gjest BangersBeans&Mash Skrevet 13. november 2019 #3 Skrevet 13. november 2019 Klart du kan ha barnet ditt hjemme tross sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #4 Skrevet 13. november 2019 Er det noen som har vært i den situasjonen som har blitt bedt av nav om å dokumentere at barnet hadde barnepass på dagtid? Synes det høres rart ut. Anonymkode: 23ed3...f69
solmåneogstjerner Skrevet 13. november 2019 #5 Skrevet 13. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har vært i den situasjonen som har blitt bedt av nav om å dokumentere at barnet hadde barnepass på dagtid? Synes det høres rart ut. Anonymkode: 23ed3...f69 Hvis man går på dagpenger så kan det skje. For du er ikke klar til å ta jobb om ikke du har barnepass. Når man er sykemeldt? Nei hvorfor skulle man det? Men hvis du er såpass frisk at du kan ha barnet hjemme hele tiden så er det vel ikke grunnlag for å være sykemeldt. Jeg trodde du snakket om noen dager med barns sykdom eller en fridag i ny og ne. 3
Gjest BangersBeans&Mash Skrevet 13. november 2019 #6 Skrevet 13. november 2019 Jeg var sykemeldt i svangerskap pga høyt blodtrykk. Ved stress og hektiske dager skøyt blodtrykket til værs, og jeg fikk derfor ikke være på jobb mtp yrket mitt. I de ukene jeg gikk hjemme hadde jeg stort sett eldstemann hjemme også
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #7 Skrevet 13. november 2019 Jeg har vært sykemeldt og går nå på aap grunnet kronisk sykdom. Mannen min er ikke hjemme når barna er syke. Da ligger de jo som regel på sofaen og hviler, så det er jo ikke veldig høyt aktivitetsnivå uansett. Og jeg leverer/henter barna, følger på aktiviteter om formen tillater det. Man kan bli sykemeldt fra jobb, men ikke fra foreldrerollen. Og alt i alt er det den som er viktigst. Anonymkode: f6d92...216 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #8 Skrevet 13. november 2019 Jeg er sykemeldt. Når barna er syke eller har sovet dårlig er de hjemme med meg. Far jobber også kveld/helg. Når han er borte må jeg passe barna selv om jeg er sykemeldt. Anonymkode: df0ee...c68
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #9 Skrevet 13. november 2019 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Hvis man går på dagpenger så kan det skje. For du er ikke klar til å ta jobb om ikke du har barnepass. Når man er sykemeldt? Nei hvorfor skulle man det? Men hvis du er såpass frisk at du kan ha barnet hjemme hele tiden så er det vel ikke grunnlag for å være sykemeldt. Jeg trodde du snakket om noen dager med barns sykdom eller en fridag i ny og ne. Er man for eksempel sykemeldt pga armbrudd (og arbeidet ikke kan tilrettelegges), kan man likevel være i stand til å ta seg av barnet hjemme. Anonymkode: 75622...0a6
solmåneogstjerner Skrevet 13. november 2019 #10 Skrevet 13. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er man for eksempel sykemeldt pga armbrudd (og arbeidet ikke kan tilrettelegges), kan man likevel være i stand til å ta seg av barnet hjemme. Anonymkode: 75622...0a6 Ja det går sannsynligvis fint. Men siden ts spør om nav kan kreve dokumentasjon på barnepass så tenkte jeg at det betyr at hun faktisk ikke har bhgplass. Og at denne sykemeldingen er pga noe annet enn et armbrudd som tross alt leges ganske fort. Bare spekulasjon men får følelsen av at situasjonen er at fødselspermisjonen er over, men ts har ikke bhgplass eller ønsker å være lenger hjemme med barnet. Og at det er grunnen til sykemeldingen. Stemmer det ts?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #11 Skrevet 13. november 2019 Problemet er vel ofte andre veien. At man er sykemeldt fra jobb, men at nav ikke godtar det som sykemelding slik at man får utvidet perm. Anonymkode: 321d9...7cc
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #12 Skrevet 13. november 2019 Jeg tror det er lov, men det tar fem minutter å ringe NAV for å dobbeltsjekke. Jeg er 100 % sykmeldt og det er helt utelukket å ha fireåringen hjemme. Jeg klarer såvidt å hente ham i barnehagen. Anonymkode: 5f606...8c5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #13 Skrevet 13. november 2019 Jeg ble også sykemeldt i mange måneder på grunn av hypertensjon i svangerskapet som ganske raskt utviklet seg til svangerskapsforgiftning , og hadde da et barn hjemme som ble ett omtrent samtidig som jeg ble sykemeldt, og skulle starte i bhg når hun var 15 mnd, to måneder før termin. Jeg jobbet som lærer og foreldrepermisjonen hadde vi lagt slikt at far tok permisjon fra januar-skoleferie og jeg passet barnet i skoleferien til barnehagestart. Så da ble det jo en del barnepass på meg. Dette visste også leger og jordmor om. Hørte aldri noe om det fra nav. Om det var så lurt er midlertid usikkert. Lillesøster ble jo født to måneder for tidlig, dagen før storesøster skulle starte i barnehagen. Anonymkode: 8d0f1...06b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå