Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anabellaaa
Skrevet

Hvis jeg vil finne ut om det er proteiner i shampo/balsamen jeg bruker, hva skal jeg se etter på innholdsfortegnelsen da?

De bruker jo så rare ord for det?

Og hva er det "medisinske" ordet for fuktighet i hårpleie-produkter?

Noen som kan sånt? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Protein står oppført som nettopp det, for eksempel keratin protein, wheat protein, hydrolyzed wheat protein osv. Det finnes ikke en bestemt ingrediens som gir fuktighet; dette kan for eksempel være oljer av ulike slag.

Det er ekstremt vanskelig for en vanlig person å få noe særlig ut av slike ingredienslister. Du bør i hvertfall passe på at silikoner ikke står helt framme i lista, siden den er basert på vekt. Derfor vill vann (aqua) alltid stå først, siden det er hovedbestanddel i alle hårprodukter.

Eksempler på silikoner: dimethicone, amodimethicone, cyclomethicone, cyclopentasiloxane. Hvis et produkt inneholder masse av dette, blir jeg skeptisk, for da lurer jeg på hva effekten er. Silikon gjør håret glatt og lettere kambart, men har ikke noen pleiende effekt i seg selv. Det kamuflerer bare at håret er tørt og/eller slitt.

Gjest siri piri
Skrevet

Takk! Lurte faktisk på silikon termene! (fant ut at BioSilken min hadde Chyclometicon først på lista..)

Nå bruker jeg en shampo som heter Alchemy System Gold Shampoo. Lurer på om det er noe 'snusk' i den, men fant ikke noen av de navnene som ble nevnt. Har hørt 'Betaine' i flere sammenhenger, men hva gjør det egentlig for håret? Vet noen?

Gjest Gjesta
Skrevet
Takk! Lurte faktisk på disse termene! (fant ut at BioSilken min hadde silikon først på lista..)

Den inneholder masse silikon og endel alkohol. Først gjør den håret glatt, men så kan det bli tørt. Men hvis du regelmessig bruker renseshampo, forhindrer du dette. Silikoner er forresten bra beskyttere mot varme fra føner osv.

Jeg prøver nå å bruke shampo og balsam helt uten silikoner i en periode, men det føles veldig rart, og håret blir mer trått. Jeg er nok for vant til silikonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...