Gå til innhold

Når du synes forlovedens etternavn ikke er fint men han nekter å bytte. Så får dere barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som var helt bombesikker på at jeg leste en artikkel om at norske navn med vanskelig skrivemåte/uttale forsvant til fordel for mer enkle etternavn. Må nok ha gjort meg opp helt feil tanker basert på den. Legger meg langflat. Godt nytt dette da 🤪😂

Anonymkode: 4b447...42c

Kanskje du tenker på normalisering av stedsnavn? Mange norske stedsnavn (og etternavn også) blir skrevet på en vanskelig og inkonsekvent måte, ofte en arv fra dansketida. Siden 1800-tallet har man forsøkt å "fornorske" dem, dvs. gjøre skrivemåten enklere (f.eks Vik i stedet for Wiik). Men tror ikke det går så bra da :P Folk vil som oftest beholde de gamle dansk-tyske skrivemåtene. 

Patronymer (eller stivnede patronymer som -sen-navn strengt tatt er) er en mye lenger norsk etternavnstradisjon enn gårdsnavn, da :) Patronymer stammer fra vikingtida, mens gårdsnavn som etternavn (slektsnavn) ikke ble vanlig blant folk flest før på 1800-tallet. Da etternavn ble påbudt i Norge i 1920-årene hadde halvparten av befolkninga kun patronym.

Skrevet
På 12.11.2019 den 12.45, kaleidoskop skrev:

Jeg og mannen er gift, har forskjellige etternavn. Ingen vil bytte, da blir det sånn. Jeg orker ikke bytte "fordi jeg er kvinne". Barnet får mitt etternavn, rett og slett for at om man ikke blir enig får barnet automatisk mors navn. Kjipt ja, men jeg har sagt jeg kan ta hans i tillegg om han tar mitt også, altså dobbeltnavn. Det ville han ikke, så da blir det på denne måten foreløbig. 

Kan ikke barnet deres ta ditt og hans med bindestrek? 

Anonymkode: c14fb...4e9

Skrevet (endret)

.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 1
Skrevet

TS her.

Oppdatering. Etter diskusjon med mannen ble vi enige om at jeg og barna skal hete mitt etternavn, men ta mannens etternavn som mellomnavn. Så da virker det som at det ordner seg her :)

Mannen skal ikke gjøre noen endringer med sitt eget navn, det har han sagt hele veien og forsåvidt. Nå tar hvertfall vi hans navn som mellomnavn så da har hvertfall alle hans navn.

Anonymkode: f382e...6b8

Skrevet
11 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Joda. Men begge foreldre må jo skrive under på at barnet skal hete

I følge linken fra regjeringen:

Sitat

De må sende melding til Folkeregisteret (skattekontoret) om valg av navn før barnet fyller 6 måneder. Barnet får morens etternavn dersom de ikke sender melding innen denne tidsfristen.

https://lovdata.no/lov/2002-06-07-19/§2

Sitat

§ 2.Plikt til å velge navn for barn

Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha.

Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn. Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § 4 første ledd nr. 2, og har moren ikke annet etternavn, får barnet i stedet morens fornavn med ending som viser slektskapet.

sånn sett er mors navn sterkere enn fars.. Gjør man ikke noe får barnet automatisk mors navn.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kan ikke barnet deres ta ditt og hans med bindestrek? 

Anonymkode: c14fb...4e9

Jo, men vi har fortsatt diskusjonen om hvem sitt navn som blir først. Det som var mellomnavn blir etternavn. Det er jo det hele diskusjonen går på. Vi har begge sterke følelser til etternavn og tilhørighet. Hvem sitt etternavn skal ungen få?! 

Som jeg sa var jeg etter bryllupet villig til å ta mitt som mellom og hans som etternavn om han gjorde det samme. Det ville han ikke. Derfor blir jeg både sta og litt feministisk på det at nå skal ungen automatisk få hans etternavn og mitt som mellomnavn. Når han ikke er villig til endringer. 

• Liker 1
Skrevet
På 12.11.2019 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere gjort da?

Ja, vi burde ha diskutert dette tidligere, men nå er vi her.

Mannens etternavn er et navn de bare har tatt for å bytte vekk det vanlige Olsen-navnet for mange år tilbake, det har ingen tilhørlighet til en plass. Men hele familien hans heter det, og de er mange.

Jeg har et fint, men litt anonymt mellomnavn fra mamma (ikke xxx-sen), og et mindre fint og sjeldent etternavn fra plassen pappa vokste opp.

Vi skal gifte oss har skal få barn, men vi blir ikke enige om hvordan vi skal gjøre dette med etternavn. Dersom jeg og barnet tar navnet hans så vil vi ende opp med å korrigere hver eneste person vi treffer hvordan de skal uttale navnet, og stavelsen er like vanskelig og blir alltid feil med mindre man spesifiserer denne hver eneste gang.

Tar vi alle mitt fine, men litt anonyme mellomnavnet så er dette ingen problem. Det klinger mye bedre med alle navnene våre.
Men mannen nekter å gjøre noen endringer med sitt navn, så hvorfor skal jeg da bytte mitt etternavn? Fordi jeg er kvinne? Og hva med barnet vårt?

Anonymkode: f382e...6b8

Gi det fine mellomnavnet ditt videre som mellomnavn til barna og mannens såkalt ikke fine etternavn til deres etternavn.
Samme prosedyre til deg.
Samme hvor såkalt fint etternavn du skulle ha så er du faktisk ikke mannen i forholdet. Eventuelle brødre kan heller bringe det videre. Men som mellomnavn kan du fint putte det inn.

Anonymkode: 910de...1ac

Skrevet
3 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Jo, men vi har fortsatt diskusjonen om hvem sitt navn som blir først. Det som var mellomnavn blir etternavn. Det er jo det hele diskusjonen går på. Vi har begge sterke følelser til etternavn og tilhørighet. Hvem sitt etternavn skal ungen få?! 

Som jeg sa var jeg etter bryllupet villig til å ta mitt som mellom og hans som etternavn om han gjorde det samme. Det ville han ikke. Derfor blir jeg både sta og litt feministisk på det at nå skal ungen automatisk få hans etternavn og mitt som mellomnavn. Når han ikke er villig til endringer. 

Ditt mellomnavn har aldri vært ditt etternavn så hvorfor skulle du bære et mellomnavn som et etternavn når det aldri har vært etternavnet ditt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ditt mellomnavn har aldri vært ditt etternavn så hvorfor skulle du bære et mellomnavn som et etternavn når det aldri har vært etternavnet ditt.

Hæ? Jeg har ett etternavn og det har jeg hatt hele livet. 

Skrevet
Akkurat nå, kaleidoskop skrev:

Hæ? Jeg har ett etternavn og det har jeg hatt hele livet. 

Du skrev "Det som var mellomnavn blir etternavn."

Skrevet
On 11/13/2019 at 9:26 AM, Mommylife said:

Kjenner et par familier som ikke har blitt enige, og der har ene barnet fått mors etternavn og andre barnet fått far etternavn. Så det er jo en løsning  det og.

Vi har gjort det sånn, bare at de i tillegg har fått den andres etternavn som mellomnavn.

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke lest tråden, ville bare si at jeg heter S til etternavn og han A.

Barn 1 heter S A, og barn 2 heter A S

Anonymkode: 53799...baa

Sånn gjorde vi det også. 

Anonymkode: 53993...a96

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skrev "Det som var mellomnavn blir etternavn."

Hvis han hadde gått med på å bytte da vi giftet oss ja. Da hadde jeg sagt ja til å ha mitt navn som mellomnavn. Hvis han gjorde det samme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...