Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. november 2019 #21 Del Skrevet 12. november 2019 7 minutter siden, kaleidoskop skrev: Det som er fint da er at barna kan bestemme det selv 😊 Når de blir 16, ja, men de må jo hete noe før den tid TS: Ha hvert deres navn, og spar diskusjonen om barnas etternavn til barna faktisk er på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #22 Del Skrevet 12. november 2019 Vi valgte å gi barnet mitt mellomnavn. Jeg synes etternavnet mitt er kjipt, mens min mors navn er slekta jeg har mest kontakt med. Synes faktisk det er vi mødre som skal bestemme det. Dessuten får de fleste fortsatt navn etter far, og da bør man forsøke å jevne det ut så barn oftere får mors etternavn. Anonymkode: dd56d...3e2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #23 Del Skrevet 12. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å gi barnet mitt mellomnavn. Jeg synes etternavnet mitt er kjipt, mens min mors navn er slekta jeg har mest kontakt med. Synes faktisk det er vi mødre som skal bestemme det. Dessuten får de fleste fortsatt navn etter far, og da bør man forsøke å jevne det ut så barn oftere får mors etternavn. Anonymkode: dd56d...3e2 Hvorfor det? Barnet har faktisk to foreldre. Anonymkode: e7d66...721 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #24 Del Skrevet 12. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Synes faktisk det er vi mødre som skal bestemme det. Dessuten får de fleste fortsatt navn etter far, og da bør man forsøke å jevne det ut så barn oftere får mors etternavn. Anonymkode: dd56d...3e2 Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor man burde forsøke å jevne ut dette. Det er å lage problemer ut av ingenting. Anonymkode: 1513c...b62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 12. november 2019 #25 Del Skrevet 12. november 2019 15 minutter siden, Anonymus Notarius said: Når de blir 16, ja, men de må jo hete noe før den tid TS: Ha hvert deres navn, og spar diskusjonen om barnas etternavn til barna faktisk er på vei. Ja, men siden spørsmålet var hva skjer når Rikke og Kristoffer møtes. Så tenker jeg det er helt greit at de er minst 16 før de gjør noe med navnene sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 12. november 2019 #26 Del Skrevet 12. november 2019 1 time siden, SoWhat? skrev: Hva er dette med å tenke på å korrigere navn og stavelser. Hva er problemet egentlig? Ser det så ofte her inne som argumentasjon for å ikke ha visse navn. Jeg må stave mitt navn hver gang jeg må oppgi det, og uttalelsen blir ofte feil. Har virkelig aldri sett på det som et problem, det tar meg ett sekund å si fra om hvordan det uttales og skrives. Jez Men bortsett fra det, så får dere trekke lapp da vet du. Legg med begge navnene på og plukk en lapp. Det blir rettferdig. Hverken mer eller mindre Jeg har et etternavn som alltid må staves, og selv om du ikke forstår det så er det sykt irriterende å alltid måtte stave navnet sitt. Ofte blir det feilskrevet likevel. Det navnet har ungene mine fått slippe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #27 Del Skrevet 12. november 2019 Dersom jeg finner meg en mann med et svært vanlig etternavn, så kommer jeg til å stå på at barna skal få mitt sjeldne, norske etternavn. Hvem som helst kan ta disse vanlige navnene da de ikke er beskyttet. Det må da være langt bedre at barna får noe annet enn disse typiske ****sen-etternavnene. Jeg har forøvrig et barn med eksen, som har et enda mer sjeldent etternavn enn meg, og da syntes jeg det var helt greit at barnet vårt fikk hans navn til slutt. Anonymkode: 4b447...42c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 12. november 2019 #28 Del Skrevet 12. november 2019 Kanskje jeg er rar, men jeg er så glad jeg ikke har to etternavn. Jeg og samboer er enige om at når vi gifter oss, skal jeg ta hans etternavn slik at hele vår framtidige familie får samme navn. Hans navn er mer sjeldent enn mitt, dog har ikke jeg et supervanlig navn heller. Vi bestemte at vi tar det etternavnet som er mest sjeldent. Det er 40 personer i landet som har hans etternavn og over tusen som har mitt, så da ble valget enkelt. Det er bare et navn. Jeg syntes man skal velge det mest uvanlige navnet. Uavhengig av kjønn. Hadde samboer hett Hansen eller Larsen eller noe slikt, så hadde vi brukt mitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. november 2019 #29 Del Skrevet 12. november 2019 Brannfakkel: MÅ man ha et sjeldent navn? Blir livet bedre av det? Hva er galt med -sen-navn? De er faktisk en del av norsk/nordisk kultur. Forsvinner vel etter hvert fordi folk er så opptatte av å være spesielle... Nei, har ikke -sen-navn selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #30 Del Skrevet 12. november 2019 13 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Brannfakkel: MÅ man ha et sjeldent navn? Blir livet bedre av det? Hva er galt med -sen-navn? De er faktisk en del av norsk/nordisk kultur. Forsvinner vel etter hvert fordi folk er så opptatte av å være spesielle... Nei, har ikke -sen-navn selv. Har en del ganger tenkt at det kunne ha vært en fordel å hett Anne Hansen, eller noe slikt. Plutselig er du ikke så enkel å finne i google, eller på SoMe. Anonymkode: 00d09...8d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #31 Del Skrevet 12. november 2019 Da vi giftet oss tok vi hverandres. Det klinget best med hans navn som mellomnavn og mitt navn som etternavn, så da ble det slik. Jeg ønsket ikke å ta hans som eneste etternavn fordi jeg ikke ønsker at anerkjennelse for mitt arbeid skal gå til hans familie (jeg jobber innenfor akademia og skriver en del akademiske tekster der man blir referert til med etternavn og årstall for utgivelse), og han var enig i at hans navn klinger bedre som mellomnavn. Så slik ble det for oss Anonymkode: 02813...4b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #32 Del Skrevet 12. november 2019 Det kommer an på hvor overfladisk du vil være. Veldig overfladisk, lag en stor sak av dette. Ikke overfladisk i det hele tatt, ikke lag en sak av det. Så får du lage en skala fra 1 til 10 der 1 er ikke overfladisk og 10 er veldig overfladisk. Plasser deg selv på den skalaen så finner du svaret. Anonymkode: 1843d...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 12. november 2019 #33 Del Skrevet 12. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Ok hvor mange menn kjenner du som tok konas etternavn? Anonymkode: 8e75b...da7 Faktisk 1. Født tøffelhelt kan man si. Flytta til konas hjemsted, og kjøpte et ganske dyrt hus der. På toppen av alt er denne forholdsvis unge dama ikke akkurat noe for øyet, ikke er hun særlig hyggelig heller. Bitchy, feit og lite attraktiv dame, rett og slett. Stakkars fyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #34 Del Skrevet 12. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvor overfladisk du vil være. Veldig overfladisk, lag en stor sak av dette. Ikke overfladisk i det hele tatt, ikke lag en sak av det. Så får du lage en skala fra 1 til 10 der 1 er ikke overfladisk og 10 er veldig overfladisk. Plasser deg selv på den skalaen så finner du svaret. Anonymkode: 1843d...9cd Er jo tydelig at mannen er på 10... Anonymkode: 00d09...8d2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #35 Del Skrevet 12. november 2019 ja, la oss bryte ned alle systemer som bygger familie og støtter opp under kjernefamilie og trofasthet. Anonymkode: dc724...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #36 Del Skrevet 12. november 2019 1 time siden, Pillarguri skrev: Jeg har et etternavn som alltid må staves, og selv om du ikke forstår det så er det sykt irriterende å alltid måtte stave navnet sitt. Ofte blir det feilskrevet likevel. Det navnet har ungene mine fått slippe. Som sagt, selv et dønn ordinært navn som Karlsen må staves. Anonymkode: e7d66...721 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #37 Del Skrevet 12. november 2019 Jeg ville beholdt mitt i den situasjonen, og latt eventuelle barn få mitt etternavn også. Det skal sies at jeg har tatt min manns etternavn, men eneste grunnen for det er for at det klinger bedre med navnene våre. Men han var like villig til å ta mine eller et av mine etternavn også. Hadde han vært helt uvillig til å bytte navn eller automatisk antatt at det var min oppgave til å bytte, så hadde jeg nok bare beholdt mine. Og i hans familie så får barn morens etternavn, så slik hadde det blitt hos oss også. Syns ikke det er en selvfølge at man skal bytte navn for at man er kvinne, heller ikke at barn skal automatisk få mannens navn. Anonymkode: cfb33...e73 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. november 2019 #38 Del Skrevet 12. november 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en del ganger tenkt at det kunne ha vært en fordel å hett Anne Hansen, eller noe slikt. Plutselig er du ikke så enkel å finne i google, eller på SoMe. Anonymkode: 00d09...8d2 Nemlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #39 Del Skrevet 12. november 2019 Bare bestem at barnet skal hete ditt navn. Mannen må da få beholde sitt som han vil. Hvis så han vil bråke og lage en stor sak ut av det, får han skrive her og be om råd om hvordan overtale deg og bli enig. Da er det hans problem. Du og han må ikke hete det samme. Anonymkode: 17766...5dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #40 Del Skrevet 12. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS. Litt sånn jeg føler det og, at navnene våre ikke klinger så bra sammen med bindestrek. Anonymkode: f382e...6b8 Dere har altså allerede vurdert å lage et helt nytt etternavn, men forkastet idéen med bindestrek. Hvorfor ikke vurdere å lage et nytt etternavn utifra plassen dere bor eller der dere er oppvokst, eller noe annet som er viktig for dere? F.eks. dersom du er fra Bergen og mannen er fra en bygd som heter Vik, kan dere slå sammen disse to og lage etternavnet Bergvik. Anonymkode: aefd6...0e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå