AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #1 Del Skrevet 12. november 2019 Hva ville dere gjort da? Ja, vi burde ha diskutert dette tidligere, men nå er vi her. Mannens etternavn er et navn de bare har tatt for å bytte vekk det vanlige Olsen-navnet for mange år tilbake, det har ingen tilhørlighet til en plass. Men hele familien hans heter det, og de er mange. Jeg har et fint, men litt anonymt mellomnavn fra mamma (ikke xxx-sen), og et mindre fint og sjeldent etternavn fra plassen pappa vokste opp. Vi skal gifte oss har skal få barn, men vi blir ikke enige om hvordan vi skal gjøre dette med etternavn. Dersom jeg og barnet tar navnet hans så vil vi ende opp med å korrigere hver eneste person vi treffer hvordan de skal uttale navnet, og stavelsen er like vanskelig og blir alltid feil med mindre man spesifiserer denne hver eneste gang. Tar vi alle mitt fine, men litt anonyme mellomnavnet så er dette ingen problem. Det klinger mye bedre med alle navnene våre. Men mannen nekter å gjøre noen endringer med sitt navn, så hvorfor skal jeg da bytte mitt etternavn? Fordi jeg er kvinne? Og hva med barnet vårt? Anonymkode: f382e...6b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 12. november 2019 #2 Del Skrevet 12. november 2019 Jeg og mannen er gift, har forskjellige etternavn. Ingen vil bytte, da blir det sånn. Jeg orker ikke bytte "fordi jeg er kvinne". Barnet får mitt etternavn, rett og slett for at om man ikke blir enig får barnet automatisk mors navn. Kjipt ja, men jeg har sagt jeg kan ta hans i tillegg om han tar mitt også, altså dobbeltnavn. Det ville han ikke, så da blir det på denne måten foreløbig. 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #3 Del Skrevet 12. november 2019 Verken jeg eller mannen byttet eller endret noe, da vi begge liker navnene våre godt. Og så endte vi opp med å ikke kunne få barn. Og har nå vært gift i 10 år med ulike etternavn, uten at det noen gang har vært er problem. I venninnegjengen og familien ser jeg alle kombinasjoner. Ulike etternavn er det vanligste. Ofte får barna begges, eller bare den enes. Ofte kvinnens etternavn. Innimellom legger kvinnen inn mannens navn som mellomnavn + at barnet får dette. Familiene der alle heter akkurat det samme er definitivt i mindretall. Anonymkode: 00d09...8d2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 12. november 2019 #4 Del Skrevet 12. november 2019 Hva er dette med å tenke på å korrigere navn og stavelser. Hva er problemet egentlig? Ser det så ofte her inne som argumentasjon for å ikke ha visse navn. Jeg må stave mitt navn hver gang jeg må oppgi det, og uttalelsen blir ofte feil. Har virkelig aldri sett på det som et problem, det tar meg ett sekund å si fra om hvordan det uttales og skrives. Jez Men bortsett fra det, så får dere trekke lapp da vet du. Legg med begge navnene på og plukk en lapp. Det blir rettferdig. Hverken mer eller mindre 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #5 Del Skrevet 12. november 2019 Vi har ulike etternavn mens barna har mitt. Det var viktig for oss begge at de bare fikk ett etternavn og navnene våre står veldig dårlig sammen med bindestrek. Anonymkode: 437ac...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spegel Skrevet 12. november 2019 #6 Del Skrevet 12. november 2019 Veldig normalt å beholde eget navn etter inngåelse av ekteskap nå for tiden. Ikke lag noe problem ut av dette. Barna kan vel arve begge navn. Det er også helt normalt, og den beste løsningen når ingen vil ha hverandres navn. Syns forresten ikke du har noen rett til å mislike hans navn. Det er en fornærmelse. Helt greit at du ikke vil ta det selv, men det er faktisk en del av hans identitet. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #7 Del Skrevet 12. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi har ulike etternavn mens barna har mitt. Det var viktig for oss begge at de bare fikk ett etternavn og navnene våre står veldig dårlig sammen med bindestrek. Anonymkode: 437ac...c33 TS. Litt sånn jeg føler det og, at navnene våre ikke klinger så bra sammen med bindestrek. Så bra at barna har ditt etternavn Godt å se at mange bare ikke følger den gamle tradisjonen men tenker seg godt om hvordan de gjør det Anonymkode: f382e...6b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #8 Del Skrevet 12. november 2019 Hva med å ta hans etternavn som mellomnavn? Også beholder du ditt eget etternavn som du synes var fint? Så kan barna hete begge deres navn med bindestrek mellom. Anonymkode: f382e...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #9 Del Skrevet 12. november 2019 Kvinnen skal ta etternavnet til mannen når dere gifter dere. Sønnene dine vil få etternavnet (din manns fornavn)-sen, dine døtre (din manns fornavn)-dotter. Rett skal være rett, så din problemstilling ts er merkelig. Anonymkode: 67202...af4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #10 Del Skrevet 12. november 2019 Just now, AnonymBruker said: Kvinnen skal ta etternavnet til mannen når dere gifter dere. Sønnene dine vil få etternavnet (din manns fornavn)-sen, dine døtre (din manns fornavn)-dotter. Rett skal være rett, så din problemstilling ts er merkelig. Anonymkode: 67202...af4 Dette er det dummeste jeg har hørt. Kvinnen hører til på kjøkkenet også da eller? Anonymkode: f382e...6b8 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #11 Del Skrevet 12. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er det dummeste jeg har hørt. Kvinnen hører til på kjøkkenet også da eller? Anonymkode: f382e...6b8 Viss du er flink til å lage mat så er det en selvfølge. Anonymkode: 67202...af4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #12 Del Skrevet 12. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er det dummeste jeg har hørt. Kvinnen hører til på kjøkkenet også da eller? Anonymkode: f382e...6b8 Ok hvor mange menn kjenner du som tok konas etternavn? Anonymkode: 8e75b...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #13 Del Skrevet 12. november 2019 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Hva er dette med å tenke på å korrigere navn og stavelser. Hva er problemet egentlig? Ser det så ofte her inne som argumentasjon for å ikke ha visse navn. Jeg må stave mitt navn hver gang jeg må oppgi det, og uttalelsen blir ofte feil. Har virkelig aldri sett på det som et problem, det tar meg ett sekund å si fra om hvordan det uttales og skrives. Jez Men bortsett fra det, så får dere trekke lapp da vet du. Legg med begge navnene på og plukk en lapp. Det blir rettferdig. Hverken mer eller mindre Ja, selv jeg må forklare hvordan jeg staver etternavnet mitt, og jeg heter Karlsen. Så etter min mening er dette et dårlig argument. Anonymkode: e7d66...721 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #14 Del Skrevet 12. november 2019 Kunne lett tatt typens etternavn men jeg skal slå opp med han veldig veldig snart så....hadde vi forblitt sammen så hadde jeg mest sannsynlig gjort det, hadde gitt han den gleden. Anonymkode: bcfe5...bd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #15 Del Skrevet 12. november 2019 Behold navnet ditt hvis du ønsker det, hvorfor må du bytte selv om du gifter deg? Barna deres kan vel få ditt etternavn? Mine barn har mitt etternavn, fordi det er kort og relativt sjeldent. Mannen har et litt langt og vanlig -sen navn, og han ønsket at barna skulle ha mitt navn. Vi var inne på tanken å ha hans navn som mellomnavn, men slo det fra oss da vi sa navnene høyt og hørte hvor langt og tungvint det ble. Anonymkode: cba67...b77 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #16 Del Skrevet 12. november 2019 Jeg har et spesielt etternavn, noe ala Ling, han har et vanlig etternavn, noe ala Rasmussen. Ungene våre heter Ling-Rasmussen. Vi beholdt våre egne navn. Anonymkode: 704ed...2c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #17 Del Skrevet 12. november 2019 Med doble etternavn blir det som regel det siste som blir uttalt. Selv med bindestrek. Jeg er selv litt nysgjerrig på hva som skjer når Rikke Hansen-Meløy får barn med Petter Lillesand-Kristoffersen Anonymkode: 2c964...697 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #18 Del Skrevet 12. november 2019 Jeg har sjeldent etternavn, mannen har et vanlig "Hansen"-navn. Jeg kommer ikke til å ta hans navn hvis vi gifter oss, men han er velkommen til å ta mitt. Jeg kommer også til å ytre et sterkt ønske om at eventuelle barn får mitt etternavn, da vi er få igjen som heter det og det vil dø ut hvis ikke slekta utvides. Anonymkode: 063d9...b06 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 12. november 2019 #19 Del Skrevet 12. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Med doble etternavn blir det som regel det siste som blir uttalt. Selv med bindestrek. Jeg er selv litt nysgjerrig på hva som skjer når Rikke Hansen-Meløy får barn med Petter Lillesand-Kristoffersen Anonymkode: 2c964...697 Det som er fint da er at barna kan bestemme det selv 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 12. november 2019 #20 Del Skrevet 12. november 2019 Jeg har et mindre vanlig etternavn, under 150 har det navnet. Han har et veldig vanlig - sen-navn. Barnet har mitt etternavn, ingen diskusjon rundt det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå