Gå til innhold

Hvilken rente har du på huslånet og hvilken bank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lokal bank i nord norge. Har et boliglån på 1.500.000kr og betaler 3,15% i effektiv rente i den gunstigste kategorien som er "boliglån for unge". Jeg er 27 år. Jeg ønsker å høre hvilken effektiv rente andre har på boliglånet sitt og hvilken bank.
Jeg har BSU i denne banken også, så jeg betaler ingenting i etableringsgebyr. Er også litt redd for å refinansiere lånet hos en annen bank hvis noen har gunstigere rente, da jeg ville måtte betale etableringsgebyr der ved opptak av lån ettersom jeg har BSU i den lokale banken.
Kan jeg eventuelt flytte BSU'en også til en annen bank?
Er det noen ulemper med å bytte bank i en alder av 27 når man har hatt samme bank hele livet? Jeg tenker en ulempe kan være at rådgiveren min i den lokale banken har bygd seg opp en relasjon og et kjennskap til meg og dette er faktisk den eneste banken jeg har fått boliglån i, og som er grunnen til at jeg fikk kjøpt meg bolig. Fikk avslag i 3 andre banker på boliglån på den tiden. 

Skrevet

Jeg har startlån. Effektiv rente er 2.5 prosent ca 900 000 kr i boliglån. 

Anonymkode: 8a5c3...940

Skrevet

Sjekk med hvilke avtaler de forskjellige fagforeningene har, kan være en del å spare samt enklere å få lån.

Selv sitter jeg med rammelån og 2m i gjeld på 3,25&% og akter å være utro mot banken jeg har hatt hele livet i nær fremtid. Bedre med 6000,- mere i min egen lomme enn i bankens lomme :)

Skrevet

Rammelån 45%, effektiv rente 2,62 % i danske bank gjennom fagforening. Renten er nettopp økt.

Anonymkode: 22e36...3c4

Skrevet

2,34% effektiv rente i Gjensidige. BSU har jeg i Sparebank1 Østlandet hvor jeg får 4% rente. Sparepengene står i Avida, hvor jeg får 2,4% rente. AKS i Sbanken, siden de har lavere forvaltningshonorar på fond. 

Man må jo shoppe rundt hvor man får best tilbud. 

Skrevet

Husbanken, fastrente 10 år, 2,9

Anonymkode: 3c076...f00

Skrevet

Flyttet akkurat fra DnB, hvor jeg hadde 3,3% rente, til Storebrand hvor jeg fikk 2,4% rente. 

Eneste kjipe er at jeg nå må bruke Storebrand som dagligbank, og jeg var jo så godt vant til DnB. 

Anonymkode: 59a63...777

• Liker 2
Skrevet

2,9 i effektiv rente, Nordea. 

Skrevet

Jeg har rundt 2.8 % effektiv rente hos Nordea. Flyttet nettopp boliglånet mitt dit fra Gjensidige. Mest for å bli kvitt topplånet som hadde langt over 3% rente. Er 25 år og har boliglån på 2.2 millioner. Måtte ikke betale etableringsgebyr eller noen andre gebyr da jeg flyttet over. Det dummeste du kan gjøre er å bli i en bank som gir deg dårlige betingelser fordi du har dårlig samvittighet for å bytte osv. 

Anonymkode: 1c734...8d2

Skrevet (endret)

Jeg bestemte meg å sjekke opp om det var noe å spare på lånet vårt her for noen uker siden. En kjapp telefon til banken og jeg fikk ned lånet mitt fra 3,6 til 2,6. Brukte en sammenligningstjeneste for boliglån https://financ.no til å bruke som sammenligning før jeg ringte. Hadde egentlig ikke lyst til å bytte bank, men nå er jeg såpass fornøyd at jeg blir en stund til.

Endret av Kjersti!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...