G.A. Skrevet 26. mai 2005 #1 Skrevet 26. mai 2005 Har to eldre rotter fra før av, og har kjøpt en babyrotte.. Ser ikke ut som de liker den nye rotten. Noen som har noen tilvenningstips? Har babyrotta i eget bur nå, og lar dem leke sammen ute av buret om kveldene. Er de i samme bur blir d bare masse bråk! Tips?
Gjest Putte Skrevet 26. mai 2005 #2 Skrevet 26. mai 2005 Hvordan merker du at de ikke går over ens da? Har hatt rotter før. Hadde en på ett år da jeg kjøpte en baby rotte. Trodde den store angrep den lille men den tok tak i den og vippet den lille over på ryggen. Det er for og vise hvem som er sjefen. rotter er som regel veldig sosiale. Men de vil vise overfor de yngre hvem som bestemmer. Hvis de angriper den lille er saken en annen. Da bør du ha den lille for seg selv. De store vil jo klart kjenne lukten av den og blir nysgjerrige. De kan da bli litt overivrige. Bare vær på vakt når du setter de sammen og se hvordan det går. Det er jo unntak i rotterverden også. Min lille rotte herma etter den store hele tiden og dilta etter hvor en den gamle gikk, var veldig morsomt og se på.
Gjest mewe Skrevet 28. mai 2005 #3 Skrevet 28. mai 2005 hvis du går til en dyrebutikk, vil de insistere på at du setter rottene dine i karantene hos dem en stund, dvs at gamlerottene dine er i eget bur mens den lille er i et annet bur rett ved siden av dem, så de får tid til å bli kjent med hverandre og lukte på hverandre uten at de kan slåss.
G.A. Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2005 Hvis de angriper den lille er saken en annen. Da bør du ha den lille for seg selv. Ja, de angrep så busta føyk! Hår over alt og skriking sånn at jeg våknet om natta. Forsøket på å la dem sove hver for seg, og leke sammen og bli kjendt et par timer hver kveld virket. Nå deler alle 3 samme bur og koser seg sammen. Det hender jo at den eldste viser hvem som er sjefen... men eller går det bar. Kjekt å høre at andre her også har rotter! Kjenner ingen andre jeg. Rotter er jo verdens søteste dyr, blanding av liten hund, katt og hamster synest jeg!
Gjest gjesta Skrevet 30. mai 2005 #5 Skrevet 30. mai 2005 eg og har rotter. slite en del med at dei tissa heile tida.. e det etlanna eg kan gjere? det e 2 gutterotter, så det e vel naturlig for dei å markere seg..
Hilde Skrevet 30. mai 2005 #6 Skrevet 30. mai 2005 Helt klart lurt å la de være sammen på dagtid, men ha forskjellig bur på de i starten. I tillegg er det lurt å skrubbe buret de skal dele, slik at man blir kvitt mest mulig av luktene til de "gamle" rottene. Og det er greit å ha flere hus, slik at de ikke blir tvunget til å sove i samme hus. Når det er sagt så er man nok nesten for bekymret når det gjelder kranglingen/slåssingen. Vi hadde to rotter, og kjøpte to babyrotter, de kranglet virkelig så busta føyk, og vi var forholdsvis bekymret. Ringte dyrlege og hele pakka, og hun sa at vi bare skulle la de holde på, sålenge det ikke ble sår og blod.. Brutalt, men det fungerte faktisk. Etter et par uker med slåssing sov de i en svær haug i det ene huset, og så var de venner helt til de to eldste døde av alderdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå