AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #1 Skrevet 12. november 2019 Hvorfor bruker dere kvinner ordet "barnefar" så mye? Det heter FAR kort og greit. Hvordan høres det ut å skrive "barnemor". Høres teit ut ikke sant... En far til en unge heter far. Dere får det til å fremstå som at far er noe mindre viktig en mor.. Anonymkode: e1c00...42a 6
PrinsesseNila Skrevet 12. november 2019 #2 Skrevet 12. november 2019 For å spesifisere at det ikke er deres egen far det snakkes om...? 10
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #3 Skrevet 12. november 2019 Enig i at det høres dumt ut. Og hvorfor som dere spør, sier vi ikke barnemor/ barnemamma da? Helt koko uttrykk. Anonymkode: 2bc74...203 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #4 Skrevet 12. november 2019 54 minutter siden, PrinsesseNila skrev: For å spesifisere at det ikke er deres egen far det snakkes om...? Tror du virkelig det? Hvorfor skrives det aldri barnemor da? Og da mener jeg aldri. Anonymkode: e1c00...42a 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #5 Skrevet 12. november 2019 Pga folks lettsindige evne til å bli påvirket av det andre skriver. Anonymkode: f2e03...067
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. november 2019 #6 Skrevet 12. november 2019 Har sett mange skrive "barnemor", og enda oftere "biomor", her inne. Så det er nok rimelig likestilt. Jeg synes også det er en uting, forsøpling av språket.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #7 Skrevet 12. november 2019 Jeg bruker bf for faren. Det er rett og slett fordi begrepet far ikke er noe jeg bruker, det er så utrolig formelt. Foreldre er mamma og pappa. Men han er ikke en pappa og oppfører seg ikke som en. Stefaren er der en langt bedre figur i livet til barna våre. Bf er en kort og konsis måte å vise at man snakker om biologisk og juridisk far, ikke faren i hverdagen. Anonymkode: 167ab...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #8 Skrevet 12. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker bf for faren. Det er rett og slett fordi begrepet far ikke er noe jeg bruker, det er så utrolig formelt. Foreldre er mamma og pappa. Men han er ikke en pappa og oppfører seg ikke som en. Stefaren er der en langt bedre figur i livet til barna våre. Bf er en kort og konsis måte å vise at man snakker om biologisk og juridisk far, ikke faren i hverdagen. Anonymkode: 167ab...dbf TS her. Ett slikt svar kan jeg faktisk akseptere og forstå. Kloge ord formulert på en god måte.. Anonymkode: e1c00...42a 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #9 Skrevet 12. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker bf for faren. Det er rett og slett fordi begrepet far ikke er noe jeg bruker, det er så utrolig formelt. Foreldre er mamma og pappa. Men han er ikke en pappa og oppfører seg ikke som en. Stefaren er der en langt bedre figur i livet til barna våre. Bf er en kort og konsis måte å vise at man snakker om biologisk og juridisk far, ikke faren i hverdagen. Anonymkode: 167ab...dbf Hva med "far" og "stefar"? Anonymkode: f2e03...067 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #10 Skrevet 12. november 2019 Har sett mange stemødre her inne som skriver barnemor eller biologisk mor også, så det er jo bare en måte å forklare relasjonen på? Men nå er det vel fortsatt hakket mer vanlig at fedre er mindre tilstedeværende for barna sine, og det gjerne har kommet inn en stefar som fungerer som "far" i større grad enn den biologiske faren, så da skjønner jeg i grunnen godt behovet for å spesifisere det. I tillegg er Stemor og stefar ord som ikke har vært direkte positivt ladet alltid, så jeg vet mange ikke er så glade i å bruke det. Men man kan jo bruke bonusfar selvfølgelig. Men er det egentlig noe problem hva man kaller det da? Det er da mye verre feil som gjøres her inne hvis man skal henge seg opp i språklige feil... Anonymkode: 6261a...fbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå