Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 4 uker oppsigelsesfrist, men begynner i ny jobb om 9 uker. Når burde jeg si opp? Nå eller vente til det er 4 uker til ny jobb? 

Anonymkode: e711f...4d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppsigelsestiden løper vanligvis fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har blitt mottatt. For eksempel hvis du lever inn oppsigelsen 20. november så vil oppsigelsestiden starte 1. desember.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du virkelig kun har 4 ukers oppsigelsestid er det virkelig dårlig. Det oppfyller ikke engang minstekravet i arbiedsmiljøloven som er 1 mnd fom. den første dagen i mnd. etter at oppsigelsen er mottatt.

Uansett, hvis du virkelig kun har 4 uker, så ville jeg ventet til det var 5 uker igjen og deretter sagt opp. Hvis du har råd til å gå uten lønn i ei uke kan det være greit med et lite pusterom mellom to jobber. Om du ikke har muligheten til ei uke fri ville jeg ventet til det var 4 uker igjen.

Men det høres veldig rart ut å ha 4 ukers oppsigelse, så jeg ville sett veldig nøye på kontrakten i fall det ikke er sånn som du har tenkt. Hvis du har den lovpålagte oppsigelsestiden på 1 mnd., må du si opp før utgangen av november for å kunne begynne i ny jobb i januar

Skrevet

Vær fair mot din arbeidsgiver, gi beskjed med en gang! Det hadde jeg gjort hvertfall. Og si at du sier herved opp din stilling med virkning fra (den 1. i neste mnd f eks som ofte oppsigelser gjelder fra) og fratrer din stilling den datoen du ønsker å slutte. Det er ikke noe galt med å si i fra før "siste frist" og det betyr ikke at du må gå om 4 uker.

Det vil gi din arbeidsgiver mer tid til å kunne erstatte deg i tide :)

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Fhuzzy skrev:

Hvis du virkelig kun har 4 ukers oppsigelsestid er det virkelig dårlig. Det oppfyller ikke engang minstekravet i arbiedsmiljøloven som er 1 mnd fom. den første dagen i mnd. etter at oppsigelsen er mottatt.

Uansett, hvis du virkelig kun har 4 uker, så ville jeg ventet til det var 5 uker igjen og deretter sagt opp. Hvis du har råd til å gå uten lønn i ei uke kan det være greit med et lite pusterom mellom to jobber. Om du ikke har muligheten til ei uke fri ville jeg ventet til det var 4 uker igjen.

Men det høres veldig rart ut å ha 4 ukers oppsigelse, så jeg ville sett veldig nøye på kontrakten i fall det ikke er sånn som du har tenkt. Hvis du har den lovpålagte oppsigelsestiden på 1 mnd., må du si opp før utgangen av november for å kunne begynne i ny jobb i januar

Dette var veldig flisespikkeri, ganske sikker på at ts mener en måned når hu sier fire uker.

Ts, normalt gjelder oppsigelsesfristen fra den 1. i måneden etter at du sier opp. Dvs at hvis du starter i ny jobb i midten av januar (ca. 13.jan?), så må du si opp nåværende jobb før 1.desember. Hvis du sier opp i løpet av desember så gjelder oppsigelsesfristen fra 1.jan, og må da jobbe i fire uker fra 1.jan. 

Anonymkode: 9498d...472

Skrevet
6 timer siden, DrueSmoothie skrev:

Vær fair mot din arbeidsgiver, gi beskjed med en gang! Det hadde jeg gjort hvertfall. Og si at du sier herved opp din stilling med virkning fra (den 1. i neste mnd f eks som ofte oppsigelser gjelder fra) og fratrer din stilling den datoen du ønsker å slutte. Det er ikke noe galt med å si i fra før "siste frist" og det betyr ikke at du må gå om 4 uker.

Det vil gi din arbeidsgiver mer tid til å kunne erstatte deg i tide :)

Dette er jeg helt enig i!!! Man kan gjerne gi lengre varsel, da er det lettere å finne en erstatter og driften slipper å humpe og gi ekstraarbeid på de som er igjen. Bare si opp nå som du vet du har ny jobb, og si dato for siste arbeidsdag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...