Gå til innhold

Dugnad sperre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn som går på idrett og skole. Det er mye dugnad og mesteparten av det er kiosk. Det er mitt mareritt, jeg klarer ikke hoderegning, har sosial angst og får helt sperre. Jeg ser ikke hvordan jeg skal komme utav å gjøre den type dugnad. Jeg vil ikke noen skal vite hvordan jeg har det med det. Hva gjør man :( 

Anonymkode: b6531...039

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten må du bare bite det i deg og gjennomføre, eller må du snakke med lagleder eller leder i aktiviteten, og be om å slippe disse kioskvaktene - mot at du tar mer av andre oppgaver, selvfølgelig...

Anonymkode: 9bb0b...985

• Liker 6
Skrevet

Kalkulator 🤓

Anonymkode: be667...c9d

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barn som går på idrett og skole. Det er mye dugnad og mesteparten av det er kiosk. Det er mitt mareritt, jeg klarer ikke hoderegning, har sosial angst og får helt sperre. Jeg ser ikke hvordan jeg skal komme utav å gjøre den type dugnad. Jeg vil ikke noen skal vite hvordan jeg har det med det. Hva gjør man :( 

Enten må du bare ta på deg en maske og raske med deg en kalkulator (gjerne kombinert med at du trener litt på hoderegning) eller du må ta samtalen med lederen.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalkulator 🤓

Anonymkode: be667...c9d

Den hjelper kun med det ene problemet

Skrevet

Hei. Jeg har dugnadsansvar i en av mine barns fritidsaktiviteter. Det verste som finnes er folk som ikke kommer på dugnad, alltid blir "syk" samme morgenen (Altså ikke av og til, men hver dugnad i flere år), alltid har planer som er lagt for leeeenge siden osv. Men de som gir beskjed om hvorfor noen type dugnad er vanskelig å få til, de tilpasser jeg gjerne til! Det er alltids noe man kan hjelpe til med. F.eks bake kake, istedenfor å stå i kiosken og selge. Sette opp dugnadsvaktene istedenfor å være med på de. Snakk med ansvarlig på den/De aktivitetene det gjelder, så skal du se det løser seg!

Anonymkode: b08f9...4f9

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har dugnadsansvar i en av mine barns fritidsaktiviteter. Det verste som finnes er folk som ikke kommer på dugnad, alltid blir "syk" samme morgenen (Altså ikke av og til, men hver dugnad i flere år), alltid har planer som er lagt for leeeenge siden osv. Men de som gir beskjed om hvorfor noen type dugnad er vanskelig å få til, de tilpasser jeg gjerne til! Det er alltids noe man kan hjelpe til med. F.eks bake kake, istedenfor å stå i kiosken og selge. Sette opp dugnadsvaktene istedenfor å være med på de. Snakk med ansvarlig på den/De aktivitetene det gjelder, så skal du se det løser seg!

Anonymkode: b08f9...4f9

Men det er dugnad. Det er helt frivillig. Og som forelder så har man ingen plikt til å oppgi private grunner til å ikke ville stille. 

Anonymkode: 79c8b...790

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er dugnad. Det er helt frivillig. Og som forelder så har man ingen plikt til å oppgi private grunner til å ikke ville stille. 

Ofte forplikter man seg når man melder barnet på. Og det er helt frivillig. Man har ingen plikt til å la barnet delta i et idrettslag eller korps ferder forutsettes innsats fra foreldre. En viss moralsk forpliktelse kan man jo føle på, å la barna delta. Og en viss moralsk fellesskaps-forpliktelse bør man føle på, når man først har sagt ja til at barnet skal delta, men sier nei til arbeidet man vet hører med. 
Det finns mange aktiviteter uten dugnad. 

Anonymkode: 0e4ac...e43

• Liker 8
Skrevet

Når man sender barnet på foreldredrevet aktivitet, så aksepterer man samtidig å bidra. Si fra hva du kan gjøre. Og du trenger ikke være god i hoderegning, du bare teller oppover!

F.eks hvis noen skal betale 43 og gir deg en hundrelapp, så starter du på 43, og tar veksel fra kassen helt til du har nådd hundre. Da trenger du bare følge med på hva de skal betale, og hva du fikk.

Anonymkode: 14cdc...ed4

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke er kasseapparat? Veldig få som betaler kontant forresten, det meste går på kort og vipps så det er begrenset hvor mye du trenger å regne (typ to vafler og en kaffe - ikke noe byttepenger).

Foreslår forøvrig at du ber om å bli satt til vaffelsteking eller annet bakgrunnsarbeid i kiosken, rydding eller lignende i stedet for å måtte stå i front om du ikke liker det - sikker på at dugnadsansvarlig hjelper med det 😊

Anonymkode: 7419f...e13

Skrevet

Gi beskjed til oppmann for laget, forklar at du sliter og at du heller kan ta "usynlige" oppgaver som rengjøring av kiosk etter cup, kakebaking og annet. 

Det er mye, mye bedre å gi en forklaring (send gjerne en mail) og fortell hvorfor du ikke kan stille i kiosk, og at du mer enn gjerne gjør andre oppgaver. Som oppmann hadde jeg vært kjempeglad for en sånn mail i motsetning til de som enten ikke gir beskjed, aldri svarer, sender sms timen før om at de ikke kan stille. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en liten drink eller en Valium 5 mg før du skal i ilden. Test ut på forhånd hvor mye som er passelig så du ikke stiller synlig ruset. Dessuten som en skrev her: bruk kalkulator!

De som kommer til kiosken og kjøper ting er nok ikke så opptatt av deg og hvorvidt du bruker 1/2 eller 1 minutt på å regne sammen hva de skal betale så dette går helt fint.

Anonymkode: cd44a...1c1

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dugnad er ikke frivillig i sånne sammenhenger nei,  det er en del av kostnaden når ungen din holder på med en aktivitet. For at ungene skal holde på, må noen trene dem, vaske hallen,  sitte i sekretariat osv. Og for at det ikke skal koste 10000 kr for ungen å være med, velger de fleste lag og foreninger å ta inn penger på bl a kiosksalg.

TS, du er faktisk nødt til å melde fra at kiosk ikke passer for deg og si hvilke oppgaver du kan bidra på/med. Alle trenger ikke å få vite hvordan du har det, men leder av dugnaden må det, hvis du skal slippe. Hos oss er det vanlig at man har faste oppgaver, da man trives med ulike oppgaver og oppgavene også utføres bedre når man får rutinerte folk til å gjøre dem. 🙂

Anonymkode: 3874c...59c

• Liker 2
Skrevet

Bare fortell at du ikke kan stille på dugnad pga personlige grunner du ikke vil gå innpå. Mer trenger dei ikke vite.. 

Anonymkode: 18760...cad

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fortell at du ikke kan stille på dugnad pga personlige grunner du ikke vil gå innpå. Mer trenger dei ikke vite.. 

Anonymkode: 18760...cad

Slik at andre skal måtte gjøre mer?

er garantert NOE Ts kan bidra med. Melde seg som lagleder, da er man fritatt dugnad. Bake kake, stille med vaffelrøre, rigge opp og ned kiosk osv. 
når barn går i barnehage, skole, aktiviteter vet man at dugnad er en del av pakka. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dugnad er ikke frivillig i sånne sammenhenger nei,  det er en del av kostnaden når ungen din holder på med en aktivitet. For at ungene skal holde på, må noen trene dem, vaske hallen,  sitte i sekretariat osv. Og for at det ikke skal koste 10000 kr for ungen å være med, velger de fleste lag og foreninger å ta inn penger på bl a kiosksalg.

TS, du er faktisk nødt til å melde fra at kiosk ikke passer for deg og si hvilke oppgaver du kan bidra på/med. Alle trenger ikke å få vite hvordan du har det, men leder av dugnaden må det, hvis du skal slippe. Hos oss er det vanlig at man har faste oppgaver, da man trives med ulike oppgaver og oppgavene også utføres bedre når man får rutinerte folk til å gjøre dem. 🙂

Anonymkode: 3874c...59c

Altså jeg kjenner foreldre som har unge i en nabo klubb, de betaler 2300 i året for at ungen skal gå på håndball. De har 3 dugnader i kiosken og det er det. Min datter som er like gammel betalte 6500kr hadde 6 vakter i kiosken og måtte selge dopapir 2 ganger i året. Det kommer helt ann på hva klubben velger å bruke pengene på og om klubben har elitelag eller ei. Og uansett hvordan vi snur og venner på det, så er dugnad frivillig og klubben kan ikke tvinge noen til å være med.

Nå stilte jeg opp på alt av dugnader og vi stilte gjerne dobbelt fordi ikke alle stilte. Men sånn er det. At man burde stille JA. Men det er uansett frivillig

Anonymkode: 85b7d...22b

Skrevet

Dugnad er bare noe som hører med. Det er dritkjipt og jeg har hatt klump i halsen og presset tårer tilbake mange ganger. Men heller dugnad enn at det blir dyrere. Da hadde mini ikke kunnet være med, og flere med ham. Og da hadde tilbudet forsvunnet. Så det er til alles fordel at man stiller opp og gjør det man kan for fellesskapet. 

Anonymkode: 43896...4dc

• Liker 3
Skrevet

Her jeg bor kan man betale seg ut av dugnad.

Anonymkode: 30dbb...80f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...